استاندارد سرکه از ابتدای تیرماه اجباری می‌شود

۲۴اردیبهشت،

serke.jpg

سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که سرکه از اول تیر ماه سال جاری مشمول مقررات اجرای استاندارد اجباری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سازمان ملی استاندارد در واکنش به گزارش ۲۱ اردیبهشت ماه ایسنا با عنوان “سازمان استاندارد خواب است؟ تولید سرکه با ماده خطرناک اسید اسیتیک” توضیح داد: در حال حاضر فرآورده سرکه مشمول مقررات اجرایی استاندارد تشویقی است. واحدهایی که دارای پروانه استاندارد می باشند تمام الزامات و شرایط استاندارد ملی ایران را رعایت می‌کنند و به طور مستمر بازیدهای فنی و نمونه‌برداری‌های دوره‌ای نیز از واحدها صورت می‌گیرد. بنابراین فرآورده تولیدی واحدهایی که دارای پروانه استاندارد تشویقی می باشند کاملا مورد تایید سازمان ملی استاندارد است.

براساس اعلام سازمان استاندارد از اول تیر سرکه مشمول مقررات اجرایی استاندارد اجباری خواهد شد و پس از آن تاریخ تمامی واحدهای تولیدکننده این محصول تحت نظارت سازمان ملی استاندارد قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، استاندارد سرکه در سال ۱۳۷۴ تدوین شد و برای شمشین بار در سال مورد تجدیدنظر قرار گرفت. سرکه هم به صورت مصنوعی و هم از طریق تخمیر باکتریایی تولید می‌شود. روش باکتریایی سرکه تنها ۱۰ درصد از تولید دنیا را به خود اختصاص داده است اما به سبب این‌که قوانین جهانی مربوط به سلامت غذا بر تهیه سرکه خوراکی از مواد بیولوژیکی تاکید می‌کنند از این روش همواره برای تولید سرکه استفاده می‌شود.

چند روز پیش یک تولید‌کننده سرکه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که بسیاری تولید‌کنندگان سرکه به جای الکل از اسید‌ اسیتیک در تولید سرکه استفاده می‌کنند، گفت که استفاده از اسید اسیتیک در تولید سرکه اگرچه محصول را ارزان‌تر می‌کند، اما بسیار خطرناک بوده و سرطان‌زا است.

به گفته ضرغام نوروزی اسید اسیتیک از متانول ساخته می‌شود که ماده‌ای بسیار خطرناک و سرطان‌زا است و ایجاد زخم معده می‌کند.

یک تولید‌کننده دیگر سرکه نیز با ارسال نمابری به خبرگزاری ایسنا توضیح داد که با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت الکل از اسفند‌ ماه سال از مبلغ ۱۷۰۰ تومان به مبلغ بیش از ۴۰۰۰ تومان در اردیبهشت‌ امسال عده‌ای سودجو با استفاده از استید استیک صنعتی تولیدی پتروشیمی اقدام به تولید سرکه کرده و در استان زنجان شهرستان طارم – آب بر به فروش می‌رسانند. با توجه به این‌که اسیتد اسیتیک صنعتی دارای فلزات سنگین است سرکه تولیدی با این ماده سبب بیماری می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.