استاندار دولت احمدی​نژاد: نحوه ترخیص مدیران شایسته نیست/استاندار دولت خاتمی: تغییرات زیاد نبوده/استاندار دولت هاشمی: استانداران بیش از وزرا به امور استان واقفند

به گزارش خبرآنلاین، «ملاک تعیین استانداران در دولت​های مختلف» از جمله سوالات مطرح در جمع این مهمانان بود.

منصور حقیقت​پور استاندار سابق دولت احمدی​نژاد با اشاره به اینکه دچار یک ضعف ساختاری هستیم که فاقد نهادی خبره و متخصص در زمینه پرورش و معرفی مدیران هستیم، اظهار داشت: برای همین معمولا استانداران ما فاقد آموزش​های لازم برای تصدی این پست هستند.

به گفته وی، این ضعف سبب شده تا روسای جمهور هر طور که می​خواهند به گزینش استانداران بپردازند. برخی روسای جمهور که نگاه رفیعی داشتند، استاندارانی را برگزیدند که بعدها ظرفیت تبدیل شدن به وزیر را داشته​اند. اما چنین رویکردی در همه دولت​ها وجود نداشته است. نقش وزارت کشور در ساماندهی مدیریت استاندارها هم ضعیف بوده و عمده استانداران خارج از بدنه وزارت کشور بوده​اند. حتی وزرای کشور در تمامی دولت​ها نیز از اعضای این وزارتخانه نبوده​اند و از بیرون از این وزارتخانه انتخاب شده​اند. از این رو در مقاطعی وزارت کشور یک حلقه واسط است و استاندار در جای دیگری انتخاب می​شود.

نماینده کنونی اردبیل به انتقاد از نحوه ترخیص مدیران در دولت​های مختلف پرداخت که منجر به شکستن غرور و جایگاه وی شده و سبب شده که افراد بسیاری به حاشیه رانده شوند.

جمشید انصاری استاندار دولت خاتمی نیز با اشاره به اینکه بر اساس قانون، استاندار بالاترین مقام اجرایی هر استان هستند که در ابتدا با تصویب هیات وزیران و حکم وزیر کشور انتخاب می​شد اما بعدها در سال ۷۸ قانون به گونه​ای اصلاح شد که استانداران با پیشنهاد وزیر کشور، رای هیات وزیران و با حکم رئیس​جمهور انتخاب شوند. در دیداری هم که پس از آن با مقام معظم رهبری برگزار شد، ایشان گفتند که استاندار نه تنها نماینده عالی اجرایی که حتی نماینده عالی نظام در استان است که به کل مسائل نظام پاسخگو است.

او که می​گفت تغییرات استانداران آنقدر که بیان می​شود، انبوه نبوده است؛ به تشکیل مجمع استانداران اشاره کرد و گفت: با وجودیکه در دو سال اول انقلاب تغییر استانداران زیاد بود اما تا پایان سال ۸۴، کلا ۲۲۰ استاندار داشتیم که برخی از آنها مثل جهرمی، خرم یا مقیمی در بیش از دو استان، استاندار بودند.

انصاری که تغییر در دولت کنونی را نیز زیاد نمی​دانست، ادامه داد: در پایان دولت نهم و آغاز دولت دهم، تغییرات سرعت بیشتری گرفت. اگر نگاه درستی به این مسئولیت باشد، زمان آن رسیده که در نحوه تعیین استانداران بازنگری مجددی در انتخاب استانداران انجام شود.

محمدحسین مقیمی استاندار دولت هاشمی رفسنجانی هم با بیان اینکه مقام معظم رهبری از استانداران به عنوان «روسای جمهور در استان​ها» یاد کرده​اند؛ افزود: ریاست چندین شورا در هر استان بر عهده استانداران است. از این رو انتخاب استانداران برای روسای جمهور در هر دولتی، کاری جدی است. حتی لازم است برای این کار با قوای دیگر نیز برای پیشبرد برنامه​های آنها در استان همفکری شود و استاندار انتخاب شود.

به گفته وی، اگر شوراهای استان به درستی به امور بپردازند و تصمیمات آنها به مرکز ارائه شود، کشور زودتر از اینها ساخته می​شد. نماینده پیشین مجلس افزود: هنوز نفهمیده​ام چرا دولت به استان​ها می​رود و در آنجا تصمیماتی می​گیرد که در خود استان هم می​شد آن تصمیم را اخذ کرد؟ مطمئنا استانداران بیش از وزرا به امور استان واقف است.

مشروح این میزگرد را در روزهای بعد در خبرآنلاین بخوانید.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.