استاندار مازندران : بی توجهی به زراعت چوب از دغدغه های مسوولان است

۲۶ام بهمن ،

به گزارش ایرنا ، ˈ سید علی اکبر طاهایی ˈ شامگاه پنجشنبه همچنین در کارگروه ستاد توسعه کشاورزی مازندران که با حضور صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در ساری برگزار شد ، گفت: از آنجاییکه جنگل های شمالی ایران هیرکانی و از اهمیت خاصی برخوردار است برداشت چوب باید به حداقل برسد.

وی افزود: برداشت بی رویه چوب از جنگل بدون اینکه کاشت آن را انجام بدهیم به جنگل های شمالی آسیب جدی وارد کرده است.

استاندار مازندران به وجود ۲۰۰هزار هکتار اراضی شیب دار در استان اشاره کرد و بیان داشت: استفاده از این اراضی نیازمند اجرای طرح آبخیز داری است که باید بودجه آن تامین شود.

طاهایی از وزیر جهاد کشاورزی خواست استان مازندران را در این بخش به صورت ویژه حمایت شود.

نماینده عالی دولت در مازندران شکل گیری ستاد توسعه کشاوری در استان را از خدمات دولت دهم عنوان کرد و گفت: اگر این ستاد همانند طرح مسکن مهر از ابتدا شکل می گرفت امروز رونق تولیدات محصولات کشاورزی چندین برابر می شد.

استاندار مازندران تاکید کرد: توسعه کشاورزی استان بدون آسیب به منابع طبیعی فقط با افزایش بهره وری میسر است.

وی به انجام کشت دوم و سوم در اراضی کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: امسال از یک هکتار باغ ۱۵۰تن مرکبات و در یک بخش از اراضی شالیزاری سه بار برنج تولید شد.

وی بر مکانیزاسیون فعالیت های کشاورزی در مازندران تاکید کرد و بیان داشت: امروز کشاورزی دانش محور و با استفاده از ماشین آلات ضروری است.

وی از حمایت دولت از تولیدات برنج داخلی تقدیر کرد و گفت: اینکه واردات برنج در زمان معین و با نرخ ارز مبادله ای صورت بگیرد ،حمایت جدی از شالیکاران است.

استاندار مازندران آبگرفتگی ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری در شش ماهه دوم سال را از مهمترین مشکلات کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: هر چند مطالعات جامع زهکشی و یکپارچه سازی این طرح پایان یافته است اما برای اجرایی آن نیازمند بودجه است.

ˈ رضا عطیمی ˈ رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به وجود ۱۲ طرح مهم کشاورزی اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی کشاورزی استان نبود زهکشی اراضی شالیزاری است.

وی گفت: اگر طرح زهکشی و یکپارچه سازی ۱۵۰ هزار هکتار انجام شود با انجام کشت دوم و سوم ،حدود ۱۲۵ هزار هکتار به اراضی کشاورزی استان اضافه می گردد.

وی طرح تامین علوفه را از دیگر طرح های مهم کشاورزی مازندران عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به وابستگی شدید استان به واردات علوفه این طرح نیازمند حمایت جدی است.

وی بیان داشت: در حال حاضر فقط ۷۰هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت علوفه به صورت سنتی می رود.

نیاز آذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس است در این جلسه توجه به زیرساخت های کشاورزی را ضروری دانست و گفت: اعتبار کنونی برای انجام طرح های کشاورزی استان کافی نیست.

وی یکی دیگر از دغدغه های مهم کشاورزان مازندران را فروش محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی مهم در استان باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

حجت اسلام ˈ علی اکبر ناصری ˈ دیگر نمانیده مردم بابل در مجلس نیز ترویج دانش کشاورزی به کشاورزان را مهم توصیف کرد و گفت: تسهیلات کشاورزی نیز نباید همانند تسهیلات زودبازده که به انحراف کشیده شد در فعالیت های غیر کشاورزی صرف شود.

وی سرگردانی کشاورزان در انتخاب نوع کشت در مازندران را از دیگر مشکلات عنوان کرد.

سید هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر ، جویبار و سوادکوه نیز به وجود مکشلات معیشتی کشاورزان مازندران اشاره کرد و گفت: امروز به سبب اقتصادی نبودن فعالیت های کشاورزی ، کشاورزان با مشکل مواجه می باشند.

وی بر اتحاد کشاورزی و بازرگانی در تولیدات محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: این بخش می تواند انگیزه کشاورزان را برای ادامه فعالیت دو چندان کند.

احدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس نیز در این نشست به از بین رفتن انگیزه فعالیت های کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: امروز جوانان به عنوان نسل تازه کشاورزان در استان انگیزه ای برای کار ندارند.

وی بیان داشت: بر حمایت جدی کشاورزان تاکید کرد و بیان داشت: امروز مجلس وظایف صنعت ، معدن و تجارت را در بخش کشاورزی کم کرده و به اختیارات وزارت جهاد کشاورزی افزوده است و انتظار داریم به کشاورزی توجه شود.

وی به از بین رفتن جنگل های هیرکانی بخش کجور منطقه اشاره کرد و گفت: مصوبه شکل گیری جنگل داری مستقل در این بخش همچنان راکد مانده است.

مدیر کل منبع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری نیز در این نشست به نیاز ۹۰۰میلیارد ریالی برای اجرای طرح های مطالعه شده آبخیزداری استان اشاره کرد و گفت: ۳۰۰میلارد ریال برای آبخیز داری منطقه غرب و ۶۰۰میلیارد ریال برای منطقه ساری نیاز است.

وی از از شناسایی ۷۰۰نقطه لغزشی در منابع طبیعی مازندران اشاره کرد و گفت: وجود این مشکل به عنوان یک تهدید جدی تا دو هزار نقطه تخمین زده می گردد.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی وباغی دارد.ک/۲

۲۵۸۵/۴۰۲

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.