استانی‌شدن انتخابات مجلس بدون تحزب دردی را دوا نمی‌کند/ این طرح نیازمند مجموعه‌ای از بایسته‌های حقوقی است

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

نوشته شده در تاریخ ۱۰/آذر/ – ۱۳:۱۰ و در حوزه های سیاسی – ۰ نظر

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با :

خبرگزاری : نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت:اجرایی شدن طرح استانی انتخابات مجلس شورای اسلامی مستلزم یکسری اقدامات زیربنایی است وگرنه صرف اجرای شکلی این طرح دردی را دوا نمی‌کند.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در مورد کارکرد طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر که نمایندگان در راستای انجام وظایف اصلی خود نتوانند کارکرد دقیقی داشته باشند؛ صِرف استانی شدن انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند زیرا ما یکسری مشکلات ساختاری داریم.

تابش ادامه داد: یکی از این اقدامات اولیه این است که شوراها به شورای شهر تبدیل شوند و صرفا شورای شهرداری نباشد و بتوانند اقدامات اجرایی شهر از جمله موارد مربوط به برق و گاز و … را پیگیری کنند تا به این ترتیب نماینده شهر درگیر این اقدامات جزئی نشود و بتواند به وظیفه اصلی خود که تصویب قوانین و نظارت بر حسن انجام امور و قانون است،‌ رسیدگی کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات ساختاری ایفای نقش نمایندگی تصریح کرد: ما در حال حاضر گرفتار یک معضل ساختاری هستیم و اگر احزاب قوی و کارآمدی نداشته باشیم صرفا استانی شدن نمایندگان نمی‌تواند تغییر جدی در این روند مشکلات ایجاد کند.

وی با اشاره به برخی ایرادات درباره مغایرت این طرح با قانون اساسی اظهار کرد: برخی نمایندگان معتقدند بر اساس آنچه در قانون اساسی تعریف شده یک فرد برای حوزه انتخابیه‌ای که انتخابات در آنجا برگزار شده است، نماینده محسوب می‌شود و با این احتساب، امکان اینکه فرد، نماینده کل استان باشد وجود ندارد اما من معتقدم همانگونه که اکنون برخی نماینده یک یا چند  شهر و بخش  هستند همانطور می‌توانند نماینده کل استان هم باشند.

این نماینده مجلس گفت: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در قالب حرف و شکل، دردی را دوا نمی‌کند و ما باید به محتوا بپردازیم و مقدمات آن را فراهم کنیم. ساختارها اصلاح شود، احزاب قوی شکل بگیرند، شوراها تغییر کنند،  بایسته‌های حقوقی این موارد از جمله فعالیت احزاب، در قانون اساسی فراهم شود تا به این ترتیب افراد کلان‌نگر و ملی‌نگر به مجلس راه پیدا کنند و بتوانند به درستی به وظیفه اصلی خود که تصویب قوانین کارآمد و نیز نظارت بر حسن انجام امور است، بپردازند.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.