استاکس‌نت به برنامه هسته‌ای ایران کمک کرد

۲۶اردیبهشت،

تحقیقات تازه مجله موسسه رویال یونایتد سرویس نشان می دهد که پس از حمله ویروس استاکس نت به تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ، پتانسیل هسته ای ایران به طور چشمگیری افزایش یافته است.
این گزارش اظهار داشته است که کرم استاکس نت آسیب پذیریهایی را در تأسیسات غنی سازی ایران در معرض نمایش قرار داد که ممکن بود در غیر این صورت مورد چشم پوشی قرار می گرفت.
در تحلیل اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای، آیانکا بارزاشکا از شخصیتهای آکادمیک کالج کینگ لندن استدلال کرد که ایران پس از این حمله، عملکرد سانتریفیوژهای خود را ارتقا داد و غنی سازی را با قدرتی پیش از قبل آغاز کرد.
از آگوست ۲۰۱۰، تعداد ماشینهای فعال در نطنز به تدریج افزایش یافته اند.
بنابر اظهار نظر کارشناسان سیمانتک، این بدافزار سیستم‌هایی را هدف قرار داده بود که دارای یک مبدل فرکانس می باشند که نوعی دستگاه برای کنترل سرعت موتور است. بدافزار استاکس نت به دنبال مبدل‌هایی از یک شرکت در فنلاند و یا تهران بوده است. استاکس نت به دنبال این دستگاه‌ها بر روی سیستم قربانی گشته و فرکانسی را که دستگاه‌های مذکور با آن کار می‌کنند، شناسایی کرده و به دنبال بازه‌ای از ۸۰۰تا ۱۲۰۰ هرتز می‌گردد. دستگاه‌های صنعتی که از این مبدل استفاده کنند بسیار محدود می باشند و غالباً در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شوند.
اواخر ۲۰۰۹ یا اوایل ۲۰۱۰، ایران حدود یک هزار سانتریفیوژ IR-1 را در تأسیسات غنی سازی نطنز از دور خارج کرد.
بارزاشکا نوشته است که توانایی ایران برای تولید موفقیت آمیز دستگاه ها به خطر نیافتاد و تأثیرات استاکس نت سبب شد ظرفیت غنی سازی اورانیوم در ایران افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی تأکید کرد: استاکس نت برای ایران سود خالص بود و نیروی هسته ای ایران را افزایش داد. استاکس نت سبب شده است که ایرانیان نسبت به حفظ تأسیسات هسته ای خود هوشیارتر عمل کنند.
استاکس‌نت یک بدافزار رایانه‌ای‌ است که اولین‌بار در تاریخ جولای ۲۰۱۰توسط ضدویروس وی‌بی‌ای۳۲ شناسایی شد،این بدافزار با استفاده از نقص امنیتی موجود در میانبرهای ویندوز، با آلوده کردن رایانه‌های کاربران صنعتی، فایل‌های با قالب اسکادا که مربوط به نرم‌افزارهای WinCC و PCS7 شرکت زیمنس بوده را جمع‌آوری کرده و به یک سرور خاص ارسال می‌کند. براساس نظر کارشناسان شرکت سیمانتک، این بدافزار به دنبال خرابکاری در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز بوده‌است.
در اواخر ماه مه ۲۰۱۰ رسانه های آمریکایی اعلام کردند که استاکس‌نت مستقیما به دستور اوباما رئیس جمهور آمریکا طراحی، ساخته و راه اندازی شده است.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.