استتار عنکبوتی

جام جم آنلاین: شاید از آن جمله آدم‌هایی باشید که کمتر به دنیای پیرامون خودتان نگاه می‌کنید یا شاید هم ساده و زودگذر از کنار بی‌نهایت شگفتی‌های ذره‌بینی کنارتان می‌گذرید. کسی چه می‌داند. شاید هم آدم خیلی گرفتاری هستید یا کلا به دیگر جانوران کوچک و بزرگ اطرافتان به شکل مزاحم یا موزی نگاه می‌کنید.

کمی صبر کنید… در «قاب ایرانی» می‌خواهم شما را با جانوران ریز و درشت سرزمین ایران آشنا کنم نه نمونه خارجی آن!

جانورانی حیرت‌انگیز که با آن همه زیبایی، نگاهشان هم نکرده‌اید و آنها درست در گلدان گل خانه‌تان یا روی شیشه پنجره اتاق شما یا بیرون روی بوته‌های شمشاد کنار جدول خیابان شهرمان مأوا می‌کنند.

***

اگر بگویم من عاشق رفتارها و تنوع بی‌نظیر عنکبوتیان در میان باقی بندپایان کره زمین هستم سخنی به گزاف نگفته‌ام.

عکاسی از رفتارهای عجیب و غریب، ریخت متفاوت و رنگ‌های فریبنده بسیاری از گونه‌های این جانوران همیشه برایم لذتبخش بوده و هست.

این یک Sycolsa ماده از خانواده بزرگ Araneidae تور باف است که میان دو توده نسبتا متراکم باقیمانده غذای خود که استابیلیمنتوم نامیده می‌شود جاخوش کرده است. این بقایا با تور به هم چسبیده و تشکیل یک قنداق کوچک را داده‌اند.

هدف این گونه عنکبوت از ساخت این دو توده قنداق‌مانند در واقع منحرف کردن دید جانور شکارچی است که گاهی به تار او نزدیک می‌شود و در یک حرکت برق‌آسا سعی در شکار او دارد.

او این کار را که یک استتار فوق‌العاده موفق محسوب می‌شود با وسواسی خاص انجام می‌دهد. برای نمونه جانور سعی می‌کند از پوست حشرات مرده یا اشیایی که با رنگ و طرح بدن خود سازگاری دارند، استفاده کند تا تشخیص جایگاه خودش نسبت به اشیای دروغین راحت نباشد.

هر چه تعداد این توده‌ها غیرقابل خوردن در تار عنکبوت که به شکل خطی دیده می‌شود بیشتر باشد، شانس زنده ماندن عنکبوت هم بیشتر است.

گاهی هم وجود این زائده‌ها باعث می‌شود تار نازک و نامرئی این گونه عنکبوت، مرئی و قابل تشخیص جلوه داده شود و از پاره شدن اتفاقی آن جلوگیری به عمل آید.

احمد کریمی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.