استراتژی بازار آتی سکه در شرایط ریسک

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا:دیروز در بازار آتی؛ از چهار عامل اصلی تاثیرگذار بر روند آتی، یعنی اونس، دلار، حباب سکه و اختلاف سررسیدها، تنها دلار بود که با نوسانات خود، همچون اهرمی آتی را بالا کشید.

دیروز؛ با وجود آنکه سکه نقدی حدود ۹ هزار تومان نسبت به روز ماقبل خود افزایش قیمت داشت؛ اما عملا شاهد تغییر محسوسی در سررسیدهای مختلف بازار آتی نبودیم و حتی سررسید آبان در زمان هایی، پایینتر از قیمت تسویه روز قبل خود نیز معامله شد. به نقل از یکی از کارشناسان بازار آتی، با توجه به نمودارهای آتی می‌توان دریافت که روند قیمتی روز سه‌شنبه نشان داد که در زمان صعود قیمت بازار نقدی، سررسیدهای دورتر، افزایش قیمتی بیشتر از افزایش قیمت سکه نقدی را تجربه کردند. این در حالی است که در بازار دیروز، افزایش قیمت سررسیدهای نزدیکتر بیشتر از افزایش قیمت در سررسیدهای دورتر بود. از لحاظ تکنیکی، اختلاف قیمتی سررسیدها یا سود آربیتراژی بازار؛ با وجود افزایش قیمت، رو به کاهش است که این بهترین سیگنال از تعدیل انتظارات تورمی در بین فعالان بازار است.
این تحلیلگر ادامه داد: در طرف مقابل؛ دیروز دورترین سررسید یعنی سررسید خوش اقبال آبان؛ شاهد باز شدن موقعیت‌های تازه و ثبت رکوردهای تازه‌ای در موقعیت‌های باز بازار بود که این موضوع نشان می‌دهد با توجه به حجم معاملات سررسید آبان، همچنان کم‌ریسک‌ترین و نیز نقدشونده‌ترین سررسید بازار آتی است.
سلیمانی همچنین گفت: با توجه به نمودار بازار آتی دیروز در می‌یابیم که اختلاف قیمت سررسید اردیبهشت با سکه نقدی، ۱۰ هزار تومان؛ تفاوت سررسید تیر با اردیبهشت زیر ۴۰ هزار تومان و اختلاف قیمتی شهریور با تیر زیر ۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که اختلاف قیمت سررسید آبان با شهریور رقمی معادل ۶۵ هزار تومان است که اختلافی بالا و غیرمعقول است.
وی ادامه داد: با نزولی شدن قیمت اونس و دلار، سررسید دورتر بخاطر اختلاف قیمتی غیر‌منطقی و بیش از حد بالایی که با سررسید شهریور دارد، شاهد افت قیمتی بیشتری نسبت به افت قیمت سکه نقدی خواهد بود. تا حدود کمتر از ۲۰ روز آینده، سررسید دی ماه نیز باز خواهد شد. چون دورترین سررسید بیشتر از بقیه مورد استقبال معامله گران بازار آتی قرار می‌گیرد؛ سبب می‌شود تا نقدشوندگی سررسید آبان کمتر شود که در نتیجه اختلاف قیمتی آن با سکه نقدی و سررسید شهریور، رو به پایین تعدیل می‌شود.
وی همچنین پیش‌بینی کرد که روند چند روز آینده بازار آتی نزولی خواهد بود. چرا‌که با اعلام نرخ بنزین، قیمت دلار که هم‌اکنون به‌دلیل جو هیجانی، دچار رشد قیمتی کاذبی شده، افت خواهد کرد که این امر در نهایت به حرکت سکه آتی در روندی نزولی منجر خواهد شد.
در بازارهای جهانی اما؛ روز سه‌شنبه تحت تاثیر اعلام آمار فروش خانه‌های تازه در بازار نیویورک و با توجه به اینکه این آمار و ارقام بهتر از مقادیر پیش‌بینی شده بود، قیمت طلا برای لحظاتی به کمتر از ۱۲۷۷ دلار رسید که این پایین‌ترین رقم از ۱۱ فوریه تا کنون بوده است. از طرف دیگر این آمارها، دلار را در بازارهای جهانی تقویت کرد و همچنین بازارهای سهام جهانی نیز مثبت شدند. دیروز آمار رشد اقتصادی چین اعلام شد که پایین‌تر از سطح پیش‌بینی‌های کارشناسان بود که باز هم برای چهارمین ماه متوالی شاهد افت نرخ رشد اقتصادی این کشور بودیم. به نقل از یکی از کارشناسان بازار، این خبر ممکن است در ادامه همچنان اونس را تحت فشار قرار داده و سبب ریزش بیشتر آن شود. باید دید که آیا اونس طی چند روز آینده موفق به تثبیت قیمت ۱۲۷۷ دلار خواهد شد یا خیر که در اینصورت عددهای ۱۲۶۲، ۱۲۳۰ و در نهایت ۱۱۸۰؛ اهداف قیمتی بعدی اونس خواهند بود. در طرف مقابل اگر چنانچه اونس بتواند تنها یک روز بالای ۱۳۰۰ دلار تثبیت شود، می‌توان به روند مجدد صعودی طلا در میان مدت امید داشت. اونس به نظر می‌رسد که سطح ۱۲۸۰ دلار به ازای هر اونس را نگه داشته است؛ ولی با توجه به خبرها مهم امروز (پنجشنبه) به نظر می‌رسد که شاهد نوسان قابل توجه اونس باشیم که در صورت شکست محدوده ۱۲۸۰ دلار می‌تواند تا ۱۲۶۰ دلار نیز در پله اول پایین برود. با توجه به تبعیت شدید بازار آتی از نرخ اونس طی مدت اخیر باید گفت به نوعی این بازار نیز در انتظار روشن شدن قیمت‌های جهانی طلا است تا موقعیت خود را تعریف کند. به دنبال افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و ادامه خروج ذخایر طلا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان قیمت طلا امروز چهارشنبه بار دیگر با کاهش روبه‌رو شده است.
به گزارش رویترز، عدم تمایل سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا سبب شد تا قیمت این فلز زرد امروز نیز با کاهش نسبی روبه‌رو شده و به پایین‌ترین حد خود در دو ماه و نیم اخیر برسد. طی هفته قبل میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر حدود ۱۰ تن کاهش داشته و این روند طی روزهای اخیر نیز ادامه داشته است. بهبود عملکرد شاخص بورس در بازارهای بین‌المللی تاثیر بسیاری بر افت قیمت طلا داشته است. به نظر می‌رسد واردات طلای هند در ماه‌های آوریل و مه‌معادل نیمی از واردات این کشور در ماه مارس خواهد بود.
در بازار ارز اما دیروز، دلار باز هم با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد. این ارز در ساعات ابتدایی بازار با نرخ ۳۳۲۰ تومان بر تابلوها بالا رفت، اندکی پس از آغاز معاملات تا ۳۳۴۷ تومان نیز جهش داشت، اما رفته رفته از شدت رشد آن کاسته شد و روند نزولی در پیش گرفت. به نقل از یکی از کارشناسان بازار، آنچه مبرهن است این است که بطور کلی با اعلام نرخ بنزین و روشن شدن تکلیف قیمت سوخت، بازارهای مختلف رفته رفته از سردرگمی که به نوبت، گریبان تک تک آنها را گرفته، رهایی خواهند یافت.
به عقیده سلیمانی؛ با توجه به اینکه نشانگرهای بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور، چهار رقمی بوده و هیچگونه تغییری در آنها اعمال نشده است؛ این موضوع قابل پیش‌بینی بود که حتی قیمت بنزین آزاد نیز زیر هزار تومان تعیین و اعلام شود، مگر اینکه برنامه‌ای به این منظور اندیشیده شده باشد که البته اعلام نشده است. در این‌صورت؛ انتظار می‌رود با اعلام قیمت بنزین زیر هزار تومان و با کاسته شدن انتظارات تورمی، بازار دلار در مسیر نزول قرار گیرد. البته این موضوع بستگی به قیمت‌های اعلامی دارد که تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز قیمتی اعلام نشده است. این انتظارات در کنار روند نزولی اونس، سبب شده تا سکه اعم از آتی و نقدی تقریبا بدون هیچگونه حباب قیمتی، روی عددی معادل ارزش طلای موجود در آن، معامله شود. وی ادامه داد قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف بازار آتی، نشانگر آن است که فعالان بازار، قیمت‌های فعلی دلار را به عنوان قیمت‌های ناپایدار تلقی می‌کنند که با اعلام نرخ بنزین روبه پایین تعدیل خواهد شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.