استراتژی دریایی ایران برای حضور در آبهای بین الملی چطور شکل گرفت؟

 به گزارش خبرآنلاین، سردار محمد ناظری فرمانده یگان‌ ویژه دریایی سپاه در گفت وگویی از چگونگی تغییر استراتژی دریایی ایران بعد از  دو دزدی دریایی از کشتی های ایرانی سخن گفته است.

 کشتی که به روایت این فرمانده نظامی با پرداخت پول به دزدان دریایی به ایران باز گردانده شده است. « وقتی به آنجا رفتیم، نماینده جمهوری اسلامی مذاکره را آغاز کرد و از ما خواست که هیچگونه درگیری نظامی نداشته باشیم و ما هم با برنامه‌ریزی که از قبل کرده بودیم، تمامی نفرات و رهبر دزدانی که کشتی ایرانی را گروگان گرفته بودند در کمین انداختیم. یعنی از فاصله ۱۵ متری، به راحتی تک‌تیراندازان ما می‌توانستند آنها را بزنند.

سردار ناظری در گفت وگو با فارس، اظهار داشته است که «اجازه عملیات نظامی به ما داده نشد و نماینده جمهوری اسلامی با آنها به توافق رسید و افسر دوم کشتی آمد و آخرین اطلاعات را داد و پول‌ها را برد و دزدان هم کشتی را ترک کردند و ما هم نیروهای خودمان را بوسیله ۲ قایق تندرو از فاصله ۵ مایلی به آنها رساندیم و بلافاصله که دزدان پیاده شدند، نیروهای گارد ما سوار آن کشتی شده و تامین آن برقرار شد.»

اما این پایان ماجرا نبود و ۶ ماه بعد، کشتی دوم ایرانی در منطقه‌ای به نام “کاراتا” ربوده شد اما با تدابیری در عرض یک ساعت آزادسازی انجام و کشتی به ایران بازگشت.

این اتفاق مسئولان نظامی ایران را به این نتیجه می رساند که استراتژی دریایی جمهوری اسلامی را تغییر داده و به گفته این فرمانده نظامی «پس از این دو ماموریت، مسئولین کشور به این نتیجه رسیدند که درست نیست هر ۶ ماه غرامتی بدهیم و کشتی را آزاد کنیم و این موضوع از نظر نظامی هم سؤال‌برانگیز بود. لذا تصمیم گرفته شد که یگان ویژه دریایی سپاه با برنامه ریزی منسجمی وارد عمل شود.»

 از آن پس با تصمیم سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه یک کشتی به صورت ایستگاه در “باب‌المندب” و یک کشتی هم در انتهای خلیج عدن در نزدیکی کشور عمان در دریای عربی مستقر و تمام کشتی‌هایی که از ایران حرکت کردند، از گارد امنیتی این گروه عبور کرده است. 

 در حالی که  حضور نظامی ایران به خلیج عدن رسیده است مقامات امریکا خبر از مانورهای جدید با شیخ‌نشین‌های عرب در «منطقه خلیج فارس» داده‌اند. مانورهایی که شامل استقرار پایگاه‌های راداری و توپخانه‌های دفاع موشکی در قطر می‌شود.ایـــنـــجـــا

روزنامه واشنگتن پست  هم در گزارشی با اشاره به تصمیم پنتاگون برای اعزام کشتی‌های بیشتر به خاورمیانه در واکنش به ابراز نگرانی علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که حضور کشتی‌های جنگی امریکا در منطقه را تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه توصیف کرده بود، به نقل از منابع خود آورد، توانایی ایران برای وارد کردن “خسارتی عمده” به نیروهای دریایی امریکا بسیار بیشتر از توانایی آن کشور در یک دهه پیش است.

قابلیت‌های رو به رشد نیروی دریایی ایران منجر شده است که بعضی از کارشناسان نظامی امریکا “عاقلانه بودن استقرار ناوهای هواپیمابر و دیگر کشتی‌های گرانقیمت در خاورمیانه را در صورت وقوع درگیری زودهنگام به چالش بکشند..”

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.