استرس بزرگترین عامل بی اختیاری ادرار در زنان است

به گزارش ایمنا، دکتر محمد جعفر کیانی در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه عدم توانایی در کنترل ارادی و آگاهانه جریان ادرار را بی‏اختیاری می‏گویند، افزود: بی‏اختیاری ادراری به ویژه نوع شدید آن علاوه بر عوارض جسمی سبب ایجاد عوارض روحی و روانی شدید شده و باعث افسردگی و انزوای فرد در جامعه می شود.
وی بیان داشت: در گذشته به علت تاثیری که این بیماری در روان فرد داشت آن را به نام بیماری سرطان اجتماعی می شناختند.
این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار مهمترین عامل تشخیص درست این بیماری را گرفتن شرح حال از بیمار دانست و اظهار داشت: نوعی بی اختیاری ادرار وجود دارد که به صورت جریی و در خاتمه ادرار جریان دارد این حالت بیشتر در مردان ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه استرس نیز عاملی بر ایجاد بی اختیار ادرار است، تصریح کرد: این دسته از بی اختیاری ادرار در زنان دیده شده به علاوه زایمان های سخت و متعدد نیز عاملی بر ایجاد این نوع از بی اختیاری ادرار است که به همراه سرفه یا خنده ایجاد می شود.
کیانی ادامه داد: با گرفتن شرح حال و در نهایت تعیین نوع بی اختیاری ادرار، علائم همراه با بی اختیاری مورد بررسی قرار می گیرد به طور مثال از فرد پرسیده می شود آیا تکرر ادرار فرد در روز بیشتر است یا خیر یا اینکه به همراه ادرار سوزش هم دارد و تغییر رنگی در ادرار مشاهده می کند.
وی با بیان اینکه دومین قدم پس از تشخیص نوع بیماری معاینه فیزیکی بیمار است، خاطرنشان کرد: در این حالت سیستم عصبی و در نهایت ستون فقرات مورد بررسی قرار گرفته و حتی سابقه جراحی در نواحی لگن و مثانه نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
این جراح کلیه و مجاری ادرار بیان داشت: باید توجه داشت مصرف دارو به ویژه داروهایی که بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد عاملی مهم بر بی اختیاری ادرار است در این بین ضعف جسمانی و یا عفونت ادراری عاملی بر ایجاد بی اختیاری ادرار است.
وی آلزایمر را در بی اختیاری ادرار سهیم دانست و اظهار داشت: این فرد به علت عدم شناخت زمان و مکان در هر جایی خود را تخلیه می کند و این امر تنها ناشی از مشکلات عصبی بیمار است.
دکتر کیانی با اشاره به اینکه استرس عاملی اساسی در بی اختیاری ادرار زنان است، تصریح کرد: این نوع بی‏اختیاری در زنان میانسال و مسن که سابقه زایمان‏های متعدد و سخت طبیعی را دارند، دیده شده که بعلت ضعف عضلات لگن در این ناحیه است.
وی بهترین راه درمان را درمان دارویی به همراه ورزش در ناحیه لگن عنوان کرد و ادامه داد: در مراحل پیشرفته‏تر عمل جراحی است که لازم است مکانیسم ایجاد بی‏اختیاری مشخص شده و تمام اعضایی که مختل شده‏اند ترمیم و اصلاح شوند. ‎‏

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.