استرس عامل اصلی گرایش نوجوانان به سوی روان گردان ها – اخبار اجتماعی

افزایش استرس و توهم عامل اصلی گرایش نوجوانان به سوی روان گردان ها و آسیب های اجتماعی است.

سید کمال موسوی دکتر مشاوره و روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: سه عامل اصلی از جمله وسایل ارتباط جمعی، گسل یا فاصله نسلی و در دسترس بودن مواد مخدر در گرایش افراد به سمت مواد روان گردان موثر است.
 
وی افزود: وسایل ارتباط جمعی از قبیل موبایل و رایانه، دسترسی نوجوانان و جوانان را به اینترنت و خلافکاران مهیا و آسان می سازد. به طوری که با دست یابی به فرمول روان گردان ها و تهیه مواد لازم از بازار براحتی قادرند مواد روان گردان را بسازند و مورد استفاده خود قرار دهند.
 
موسوی در ارتباط با نقش اضطراب و استرس در گرایش به سوی روان گردان ها گفت: فاصله فرزندان با والدین، عدم رشد باورهای دینی، عدم توانایی ارتباط با دیگران استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی باعث افزایش فشارهای روانی، اضطراب و استرس در آنها می شود.
 
وی افزود: افزایش استرس در نوجوانان عامل اصلی گرایش آنها به سوی روان گردان ها و اسیب های اجتماعی است.
 
موسوی گفت: شروع تمام آسیب های اجتماعی از نوجوانی و سن گرایش به آن هم اکنون پایین آمده است به طوری که سن گرایش به فحشا پایین تر از ۱۳ سال و استفاده از روان گردان ها حدود ۱۳ تا ۱۵ سال است.
 
وی گفت: افزایش استرس، کاهش سعه صدر، عدم رشد باورهای دینی، چشم و همچشمی و کوتاه بینی باعث کاهش آرامش و آسایش در جامعه می شود.
 
موسوی افزود: دوره ی نوجوانی بیشتر در دوران راهنمایی و دبیرستان است افراد در این سنین در حساس ترین گروه سنی به سر می برند.
 
وی با اشاره به نقش خانواده در گرایش افراد به سوی روان گردان ها گفت: خانواده های بی نظم از جمله سخت گیر و سهل گیر به دلیل گسل نسلی، یکی دیگر از عوامل موثر بر گرایش نوجوانان و جوانان به سوی روان گردان ها هستند.
 
موسوی افزود: بی اعتمادی و عدم صداقت از دیگر عوامل موثر بر گرایش نوجوانان و جوانان به سوی روان گردان ها هستند.
 
وی در خصوص راههای پیشگیری از گرایش جوانان به سمت مصرف روان گردان ها گفت: کنترل پلیسی و نیروی انتظامی و کنترل فرهنگی در کنار هم با برنامه ریزی مناسب می تواند به طور چشم گیری از گرایش نوجوانان و جوانان به سوی مصرف روان گردان ها جلوگیری کند.
 
موسوی افزود: با تقویت حس باورهای دینی و افزایش سعه صدر، افزایش صداقت، آرامش، اعتماد و تهیه ی بستر مناسب برای تفریح نوجوانان و آموزش مناسب و لازم به خانواده می توان از ترویج و گسترش آسیب های اجتماعی به ویژه مصرف روان گردان ها پیشگیری کرد./ز


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.