استرس مزمن امکان بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد

۱۴ شهریور – ۱۰:۰۸:۴۷ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

قرار گرفتن مداوم در معرض عوامل استرس‌زای بزرگ زندگی و داشتن صفات شخصیتی نوع A‌با احتمال وقوع سکته مغزی مرتبط است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، به نقل از تحقیقات آنلاین منتشر شده در نشریه مغز و اعصاب و روان‌پزشکی محققان با انجام یک پژوهش بر روی ۱۵۰ بزرگسال با سن متوسط ۵۴ سال که به یک مرکز سکته مغزی مراجعه کرده بودند و مقایسه آنها با گروه شاهد سالم دریافتند که خطر ابتلا به سکته مغزی در میان کسانی که یک واقعه تلخ و دلهره‌آور را در سال گذشته تجربه کرده بودند حدود ۴ برابر بیشتر از افراد دیگر بوده است.
براساس این گزارش محققان علائم وجود استرس مانند اضطراب و افسردگی و دیگر الگوهای رفتاری نشان دهنده نوع صفات شخصیتی را با مقیاس ERCTA‌ ارزیابی کردند و عوامل خطر شناخته شده بیولوژیکی برای سکته مغزی مانند دیابت، فشارخون – کلسترول بالا، سابقه اختلالات ریتم قلبی و خواب‌آلودگی در افراد را منظور کردند و عادات و شیوه زندگی آنها مانند مصرف کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌بخش، سیگار کشیدن و غیره را نیز مورد بررسی قرار دادند.
نتایج حاصل از این گزارش با بررسی همه عوامل صرف نظر از عوامل خطر دیگر مانند جنس و شیوه زندگی ناسالم حاکی از آن است که بیشترین خطر ابتلا به سکته مغزی با یک زندگی پر استرس و نوع رفتار شخصیتی افراد همراه بوده است و استرس مزمن که به وسیله محرک‌های استرس‌زا و صفات شخصیتی نوع A‌ به وجود می‌آید امکان بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
از طرفی نتایج دیگر این مطالعه افزود: افراد با داشتن اختلالات ریتم قلب نیز بیش از ۳ برابر نسبت به بقیه در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرند.
گفتنی است افراد با داشتن شخصیت نوع A  آشکارا از حرکات کند، ترافیک، صف بستن و هر چیز دیگری که وقت با ارزش را تلف کند، ناراحت می‌شوند و تلاش برای پیشرفت در افراد شخصیت نوع A‌ معمولاً در جوی از تنش، اضطراب، خشم و احساس صورت می‌گیرد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۰۴۱۰۰۸۴۷۲۵۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.