استعدادهای جوان در اولین روز جشنواره موسیقی فجر به تکنوازی پرداختند

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

در اولین روز بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، تالار رودکی میزبان نوازندگان جوان موسیقی کلاسیک در بخش استعدادهای درخشان بود.

به گزارش سرویس موسیقی هنرآنلاین/ این برنامه از ساعت ۴ با اجرای ویولونسل یاسمن کوزه‌گر با همراهی پیانو آغاز شد. از آنجا که پیشتر، شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان از سوی مسئولین جشنواره به عنوان یکی از مهمترین اهداف جشنواره عنوان شده بود از همان ابتدا تنی چند از مدیران و اهالی موسیقی در سالن رودکی حاضر بودند. یاسمین کوزه‌گر که سابقه نوازندگی در ارکسترهای مختلف را داراست به اجرای قطعاتی از رپرتوار موسیقی کلاسیک پرداختند.

در ادامه مهراد نجفیان از نوازندگان گیتار کلاسیک کشورمان بر صحنه حاضر شد و سعی کرد در مدت زمان کمی که در اختیار داشت قطعات متنوعی از نظر تکنیکی و موسیقیایی بر روی گیتار را اجرا کند. در مقایسه با اجرای قبلی ویولونسل و پیانو، با توجه به ساختار ساز گیتار، حجم صدا در سالن رودکی به طرز محسوسی افت پیدا کرد که استفاده از میکروفون در اجرای گیتار کلاسیک می‌تواند جبران این نقیصه باشد. اجرای نجفیان تمیز و با رعایت اصول نوازندگی گیتار کلاسیک انجام گرفت.

نیکی خباز واحد دیگر نوازنده جوانی بود که بر صحنه حاضر شد و ابتدا تکنوازی و سپس در قطعه دوم با ساز پیانو همراهی شد. این نوازنده با جسارت در آرشه‌کشی و کنترل ریتم در سرعت‌های بالا اجرای خوبی را ارائه کرد. با توجه به لزوم آموزش پایه‌ای سازهایی نظیر ویولونسل که نقش مهمی در ارکسترهای بزرگ و کوچک دارند، حمایت از نوازندگان جوانی مانند یاسمین کوزه‌گر و نیکی خباز می‌تواند نوید بخش توجه پایه‌ای‌تر مسئولین به آموزش این سازها در هنرستان و آموزشگاه‌های آزاد باشد.

طولانی‌ترین اجرای اولین روز استعدادهای درخشان به خانم هلیا گل‌مقانی آذر تعلق داشت. این فلوتیست جوان در اجرای خود که بر خلاف اجراهای نسبتا کوتاه دیگر نوازندگان، حدود سی دقیقه به طول انجامید، قطعاتی از دوره‌های مختلف موسیقی کلاسیک را اجرا کرد که از آن جمله تنظیم فانتزی کارمِن برای فلوت و پیانو بود. گل مقانی آذر با اکول مناسب و صداپردازی خوب اجرایی حرفه‌ای داشت و می‌توان او را مسلط‌ترین نوازنده این بخش لقب داد. پیانیست‌هایی که گل‌مقانی آذر را در این برنامه همراهی می‌کردند با تکنیک بالای نوازندگی و حس خوب موسیقیایی در خوب شنیده شدن این آثار نقش مهمی ایفا کردند.

پایان بخش برنامه‌های اولین روز بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر، تکنوازی حمیدرضا سبزواری بود. این گیتاریست کلاسیک با انتخاب قطعاتی متنوع قابلیت‌های اجرایی ساز گیتار را تا حدودی به حاضرین در سالن نشان داد. قطعه “ساکورا” که اثری بر اساس موسیقی ژاپنی است آغازگر برنامه او بود. سبزواری تمیز ساز زد اما باز هم صدای کم گیتار در سالن جلب توجه می‌کرد. در ادامه این نوازنده جوان قطعاتی از دوره‌های رنسانس و مدرن اجرا کرد که در کل راضی‌کننده بود هر چند در دینامیک‌ها و کنترل ریتم گاهی اشکالاتی پیش آمد که با توجه به حساس بودن شرایط اجرایی در جشنواره قابل درک است.

امسال سومین سالی است که توجه به جوانان در قالب بخشی مجزا در جشنواره موسیقی فجر مورد تاکید قرار گرفته است. قطعا برای بسیاری از نوازندگان جوان امکان اجرای صحنه‌ای فرصت مناسبی است تا با انگیزه بیشتر به تمرین بپردازند و با کسب تجربه اجراهای بهتری را در آینده حرفه‌ای خود عرضه کنند. بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر تا ۳۰ بهمن هر روز از ساعت ۱۵:۳۰ در تالار رودکی برگزار می گردد و کاملا به سازهای کلاسیک اختصاص دارد.

انتهای پیام/
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.