استعمال دخانیات یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در جهان است

۲۸خردادماه،

دود سیگار حاوی بیش از ۴۰۰۰ نوع ماده سمی گوناگون است و حداقل ۴۳ نوع ماده شیمیایی موجود در دود سیگار شناخته شده که سبب سرطان ریه، گلو، دهان، کلیه، مثانه و بعضی سرطانهای دیگر می گردد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت نیشابور گفت: از ترکیبات مختلف شیمیایی موجود در دود سیگار ۷ ماده اثرات سوء شدید و بیشتری روی دستگاه های مختلف بدن دارند که عبارتند از : نیکوتین،منوکسید کربن، آرسنیک، اسید سیانیدریک، مواد رادیواکتیو، آمونیاک و کربورهای هیدروژن.

دکتر محمد آذینی افزود: دمای آتش سیگار حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد است که سبب تبدیل بعضی ترکیبات سیگار به مواد سرطانی می گردد.

براساس این گزارش پزشک اپیدمیولوژی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها نیز در این باره گفت: عارضه اصلی مصرف دخانیات مرگ است، مصرف دخانیات عوارض بسیاری از جمله برونشیت، آمفیزم، سرطان برنکوژنیک، انفارکتوس میوکارد و بیماری عروقی مغز درپی دارد.

دکتر زهرا خیری بیان داشت: نگرانی هایی که در مورد مصرف سیگار وجود دارد که در چند محور شامل “تغییر مکان همه گیری دخانیات از کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه و کشورهای کم درآمد”، “افزایش مصرف سیگار در خانم ها”، “پایین آمدن سن آغاز مصرف دخانیات” و “افزایش مصرف سیگار در نوجوانان” قابل بررسی است.

وی ادامه داد: متأسفانه کودکان و نوجوانان قربانیان اصلی سیگار در سالهای اخیر می باشند و تبلیغات گوناگون سیگار سبب اغفال نوجوانان می گردد احساس کاذب بزرگ شدن و مدرن بودن و تشابه والدین، کودکان را بیشتر به این میل وا می دارد.

خیری افزود: سیگار کشیدن توسط کودکان و نوجوانان دریچه استفاده از الکل و دیگر مواد اعتیاد آور را به رویشان باز می کند نیکوتین موجود در سیگار می تواند بیش از هروئین , کوکائین ,ماری جوانا یا الکل اعتیاد آور باشد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.