استفاده آمریکا از عنصر گروهای تندرو اسلامی برای نفوذ در آسیای مرکزی

۱۱م دیماه ،

یک استاد تاریخ دپارلمان تاریخ دانشگاه دولتی مسکو در میزگردی که تحت عنوان «اوراسیا و چالش‌ها و تهدیدات تازه» در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۲ در مسکو برگزار شد اعلام کرده است: آمریکا استراتژی بی‌ثباتی کنترل شده را برای اوراسیا تدوین کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناتالیا خاریتونف افزود: در این استراتژی از وضعیت دوفاکتوی موجود برای مایوس کردن روسیه و چین از نتایج سرمایه‌گذاری و حضور اقتصادی در آسیای مرکزی استفاده می‌شود. در این استراتژی بازیگران غیردولتی نقش کلیدی دارند. یک نمونه از این بازیگران غیردولتی جنبش اسلامی ازبکستان است.

به گفته خارتیونف، بر طبق اطلاعات عمومی و منابع خبری، آمریکا ۷ سال است که از این جنبش استفاده می‌کند و هدف‌ آن‌ها ایجاد منبع تنش در اطراف کشور و از طریق آن کنترل اقدامات مقامات است.

به اعتقاد او بازیگران غیردولتی، عنصر مهمی در بازی بزرگ در آسیای مرکزی محسوب می‌شوند و کارآیی فوق‌العاده‌ای را با حداقل سرمایه‌گذاری نشان داده‌اند. با افزایش تنش بازیگران بزرگترها رها شده و دستاورده لازم به دست می‌آید.

در همین زمینه آرنه سیفارت، استاد دانشگاه هامبورگ و محقق مرکز مطالعات تحقیقی osce، تحقیقی را راجع به استفاده از عنصر اسلام برای ایجاد ثبات در منطقه اوراسیا انجام و پیشنهاداتی را به این سازمان جهت تعامل با گروه‌های اسلامی ارائه داده است.

وی معتقد است که اسلام عنصر استراتژیک در اوراسیا محسوب می‌شود. با این فرض این عنصر استراتژیک می‌تواند در ثبات و صلح در منطقه تاثیرگذار باشد و لازم است سازمان امنیت و همکاری اروپا با توجه جدی خود را به آن داشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.