استفاده از ارز دیجیتال در افغانستان ممنوع شد

طالبان استفاده از رمز ارز در افغانستان را ممنوع و غیرقانونی اعلام کردند.

استفاده از ارز دیجیتال در افغانستان ممنوع شد

به گزارش ممتاز نیوز، در حالی که مردم افغانستان پس از تسلط طالبان استفاده از ارز دیجیتال را افزایش داده‌اند، اکنون خبرها حاکی از ممنوعیت استفاده از رمز ارز در افغانستان است.

تحریم‌های غرب و بی ثباتی داخلی باعث شده تا افغانستان با بحران اقتصادی شدید مواجه باشد و از این رو نیز استفاده از رمز ارز در افغانستان طی یکسال گذشته بیشتر شده است.

با این حال براساس خبرها، روز جمعه نیروهای امنیتی افغانستان حداقل ۱۳ نفر را که در حوزه رمز ارز فعالیت داشتند، پس از یورش و بستن بیش از ۱۶ صرافی ارزهای دیجیتال در ولایت هرات دستگیر کردند. هرات سومین شهر بزرگ افغانستان است که در آن تجارت رمز ارز رونق زیادی دارد.

اقدام علیه بازار ارز دیجیتال پس از دستور بانک مرکزی افغانستان آغاز شده است. بانک مرکزی افغانستان ماه گذشته دستور ممنوعیت سراسری استفاده از ارزهای دیجیتال را اعلام کرده بود.

رئیس پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی افغانستان اعلام کرد که پس از دستور بانک مرکزی از آنجا که تجارت ارزهای دیجیتال مشکلات زیادی ایجاد کرده است و از مردم کلاهبرداری می‌کنند، بنابراین ما وارد عمل شدیم و همه صرافی‌هایی را که در این تجارت دخیل بودند دستگیر و دکان‌هایشان را بستیم.

صرافی‌های محلی گفتند که مردم از این ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌های فرامرزی با هدف دور زدن تحریم‌های غرب استفاده می‌کنند؛ چون در حال حاضر افغانستان از سیستم پرداخت سوئیفت تعلیق شده است.

براساس شاخص جهانی پذیرش کریپتو در سال ۲۰۲۲، افغانستان از میان ۱۵۴ کشور در ۲۰ کشور برتر تجارت رمز ارز قرار داده است.

پیشتر نیز در ماه ژوئن، طالبان تجارت فارکس را بر غیرشرعی و غیرقانونی اعلام کرده بود. افغانستان بدترین بحران اقتصادی خود را به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش تجربه می‌کند. این تحریم‌ها از جمله شامل مسدود کردن ۹.۵ میلیارد دلار دارایی‌های ملی و دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.