استفاده از مکمل های دارویی برای درمان آرتروز توصیه نمی شود

شنبه ۱۳ خرداد – ۱۱:۳۵:۰۴ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

دبیر علمی دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-  دبیر علمی دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو گفت: استفاده از مکمل های دارویی برای درمان آرتروز توصیه نمی شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، رئیس السادات گفت: داروهایی که برای درمان درد  آرتروز زانو در مراحل اولیه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از استامینوفن، داروهای ضد التهابی غیر کورتونی خوراکی و یا موضعی مانند دیکلوفناک، ناپروکسن و سلکسیب و گاهی از  داروهای مخدر خفیف مانند ترامادول و یا تزریقات کورتون داخل مفصلی برای کاهش موقت درد و بهبود عملکرد استفاده می شود اما تحقیقات اخیر استفاده روتین از مکمل هایی مانند کندروتین سولفات و گلوکز آمین را توصیه نمی کند.  
وی افزود: در افراد مسن، بیماران مزمن قلبی، عروقی و کلیوی و همچنین بیمارانی که سابقه خونریزی معده و اثنی عشر دارند استفاده از داروهای ضد التهابی غیر کورتونی خوراکی باید با احتیاط صورت  گیرد و ترجیحا” از داروهای موضعی و یا جایگزین آنها استفاده شود. تزریقات داخل مفصلی هیالورونات، دولوکستین و مخدرها در مواردی که درمانهای اولیه پاسخ نداده اند مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: استفاده طولانی مدت از دستگاه های تحریک الکتریکی ( TENS ) و یا طب سوزنی در موارد درد مزمن متوسط تا شدید، به ویژه وقتی بیماران به دلایل شخصی و یا بیماریهای همراه امکان اعمال جراحی تعویض مفصل را ندارند می تواند کمک کننده باشد.
سید احمدرئیس السادات در پایان گفت: درمانهای دستی به همراه ورزش، انواع گرما درمانی، تای چی و مداخلات روانی و اجتماعی از جمله مواردی هستند که بر اساس شرایط بیمار ممکن است در مبتلایان به آرتروز مفید واقع شوند.
لازم به ذکر است دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو به همت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاریخ پنجشنبه  ۲۵ خرداد ماه در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهید مدرس تهران(سعادت آباد) برگزار خواهد شد. این سمپوزیوم دارای امتیاز بازآموزی (حد اکثر ۵ امتیاز) جهت پزشکان عمومی، متخصصین داخلی، ارتوپدی، طب فیزیکی، جراحی عمومی، بیهوشی و کارشناسان و مقاطع بالاتر فیزیوتراپی، کاردرمانی،ارتوپدی فنی، پرستاری است، اساتید رشته های مختلف ارتوپدی، روماتولوژی، طب فیزیکی و توانبخشی،تغذیه، فیزیوتراپی و طب سوزنی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان آرتروز در این سمپوزیوم به سخنرانی خواهند پرداخت.
گفتنی است علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر اطلاعات و ثبت نام تلفن ۲۲۳۶۰۶۳۵ و  یا به سایت اداره کل آموزش مداوم وزارت بهداشت  www.ircme.ir (شناسه برنامه:۱۴۵۳۷) و سایت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران www.ispmr.org مراجعه کنند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۲۱۱۳۵۰۴۲۶۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.