استفاده از گالری Blur

جام جم آنلاین: فیلتر Blur که از مدت‌ها قبل جزو فیلترهای اصلی فتوشاپ به شمار می‌آمد، فیلتری است که از آن برای محو کردن تصویر در حالت‌های مختلف استفاده می‌شود.

در نسخه اخیر این فیلتر با معرفی مجموعه سه عضوی جدیدی به نام‌های Iris Field و Tilt Shift قدرتی فوق‌العاده برای ایجاد عمق میدان در تصاویر و عکس‌ها ایجاد کرده است.

در هنر عکاسی با فوکوس کردن روی یک سوژه خاص و تار کردن اطراف آن می‌توان به ایجاد عمق میدان اقدام کرد که البته این کار علاوه بر نیاز به مهارت عکاس در استفاده از تکنیک‌های عکاسی، نیازمند زمان کافی جهت تنظیم دوربین برای ثبت تصویر مناسب است.

هرچند در همه حال این زمان در اختیار عکاس قرار ندارد و برای ثبت لحظات باید در عرض چند ثانیه دوربین تنظیم شده و عکس گرفته شود. اینجاست که باز فتوشاپ به میدان آمده و قدرت خود را برای ایجاد این جلوه و عمق میدان نشان می‌دهد.

برای اعمال عمق میدان در نسخه جدید با مجموعه Blur Gallery سه فیلتر به نام Iris Field وTilt Shift معرفی شد که به صورت موضعی امکان اعمال چند حالت محو شدگی را روی تصویر فراهم می‌آورد.

توسط این فیلترها نتیجه روی پیکسل‌های تصویر اعمال شده و امکان بازگشت وجود نخواهد داشت بنابر این بهتر است قبل از استفاده از این فیلترها با انتخاب بالاترین لایه در پانل لایه‌ها و فشار همزمان دکمه‌های Alt+Ctrl+Shift+E یک لایه جدید حاوی تمامی محتویات لایه‌های زیرین ایجاد و فیلترها را روی آن لایه تست کنید.

Filed Blur

ساده‌ترین فیلتر در بین این سه قابلیت جدید، Filed Blur است. وقتی این فیلتر روی تصویر اعمال می‌شود، آیکونی دایره‌ای شکل روی تصویر دیده می‌شود که به کمک آن می‌توانیم علاوه براین که محل اعمال محو شدگی را تغییر می‌دهیم (با کلیک روی مرکز آن و درگ به محل دلخواه) می‌شود مقدار محوشدگی را تنظیم کنیم (با کلیک روی دایره کناری و درگ به سمت بالا یا پایین).

نکته جالب در این فیلتر امکان اضافه کردن چند منبع محوشدگی و تغییر و تنظیم مقادیر آنها به صورت دلخواه است که نتیجه آن اعمال محوشدگی‌های متفاوت و در برخی موارد از بین بردن اثر محو شدگی در قسمت خاصی از تصویر است.

در پنجره تنظیمات فیلتر در سمت راست نام هر سه فیلتر دیده می‌شود که با کلیک روی تیک مقابل نام هر فیلتر، فعال یا غیرفعال می‌شود.

برای تنظیم مقدار فیلتر از دکمه کشویی موجود در زیر نام فیلتر نیز می‌توانیم استفاده کنیم. با فشار دکمه M از صفحه کلید می‌شود مسیر اعمال منابع محوشدگی را به صورت تصویر سیاه و سفید درآورد که در این حالت رنگ سفید به منزله اعمال محو به صورت کامل رنگ سیاه به منزله وضوح کامل (اعمال نشدن محوشدگی) و رنگ‌های خاکستری با توجه به غلظت تیرگی با سفیدی درصدهای متفاوتی از محو شدگی را اعمال می‌کند.

Iris Blur

دومین عضو این مجموعه امکان کنترل جامعی روی محدوده محو شده، اندازه، شدت و شکل آن فراهم می‌آورد.

با فراخوانی آن علاوه بر نمایش آیکون دایره تنظیم مقدار و محل منبع محوشدگی دایره بزرگ‌تری در اطراف آن دیده می‌شود که به کمک آن می‌توانیم شکل محدوده محوشدگی را بین حالت بیضی و مستطیل (با توجه به شکل تصویر) تغییر دهیم.

به کمک چهار نقطه موجود در چهار ربع این دایره شکل محدوده و به کمک لوزی روی ضلع دایره می‌توانیم مقدار خم شدگی کناره‌های شکل و تبدیل به مستطیل شدن آن را تنظیم کنیم.

به کمک دایره‌های کوچک زرد رنگ داخل محدوده نیز می‌توانیم لبه‌های اعمال محو شدگی را نرم‌تر یا تیزتر کنیم.

Tilt Shift

آخرین عضو این مجموعه، محوشدگی را به صورت شیب اعمال می‌کند. با استفاده از این فیلتر می‌توانیم حالت لنزهای پرسپکتیو (تصویر محو در بالا و پایین و وضوح کامل در وسط تصویر) را شبیه سازی کنیم. این فیلتر یک منبع محوشدگی همانند فیلتر‌های قبلی دارد که امکان تنظیم مکان و مقدار فیلتر را فراهم می‌آورد.

علاوه بر آن دو خط ممتد در وسط و دو خط چین در بالا و پایین تصویر ظاهر شده و به کمک آنها می‌توانیم محدوده شیب محوشدگی را تنظیم کنیم.

به این صورت که محدوده بین خطوط ممتد کاملا واضح و محدوده بین خط ممتد و خط چین نیمه محو و محدوده بالا یا پایین خط چین کاملا محو ظاهر می‌شود.

در سمت راست و پایین پنجره اعمال تنظیمات قسمتی قرار دارد که به کمک آن می‌توانیم حالت Bokeh را در تصویرمان شبیه‌سازی کنیم.

با این تکنیک عکاسی محدوده محو تصویر به نقاط محو نورانی تبدیل و جلوه بسیار زیبایی ایجاد می‌شود.

همزمان با استفاده از هر سه نوع فیلتر، با فشار دکمه H از صفحه کلید می‌توانیم به صورت موقت علائم فیلترها را از روی تصویر ناپدید و نتیجه نهایی اعمال فیلتر روی تصویر را مشاهده کنیم. همان طور که قبلا نیز گفته شد، با فشار دکمه M نیز محدوده‌های اعمال فیلتر نمایش داده می‌شود.

در صورتی که می‌خواستیم بدون استفاده از این ویژگی‌های جدید، در تصاویر عمق میدان ایجاد کنیم باید راه طولانی‌تری را طی می‌کردیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

به این منظور باید ابتدا لایه عکس خود را به حالت Smart Filter (از قسمت Filter\Convert to Smart filter) تبدیل کرده سپس فیلتر Gaussian Blur را به آن اعمال کنیم.

در این حالت، فیلتر اعمال شده به صورت ماسک روی لایه مورد نظر عمل کرده و با اصول ماسک لایه‌ها (استفاده از قلم مو ـ پاک کن به جای ابزار‌های انتخاب) می‌توانیم به ویرایش محدوده اعمال شده فیلتر مورد نظر بپردازیم و فیلتر را فقط در محدوده دلخواه تصویر خود اعمال کنیم. توجه داشته باشید در حالت تنظیم دستی، این عمل بسیار مشکل است.(جام جم – ضمیمه کلیک)

نوید حاتمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.