استفاده از ۳۵ هزار میلیارد دلار “فاینانس” ارزی در تکمیل طرح‌های عمرانی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

برای تکمیل طرح‌های عمرانی در سال ۹۳ طبق برآورد معاونت برنامه‌ریزی از ۳۵ هزار میلیارد دلار فاینانس خارجی استفاده می‌شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دولت در تنظیم لایحه بودجه ۹۳ با اختصاص بودجه برای تکمیل سه هزار طرح نیمه تمام در کشور مواجه شد.
 
بنابراین، دولت تصمیم گرفت تا در تخصیص بودجه به طرحهای عمرانی تمرکز خود را در طرحهای بالای ۸۰ درصد پیشرفت متمرکز کند و به این منظور اعتباری بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۳ در نظر گرفت.
 
اما دولت برای تکمیل سه هزار طرح عمرانی بر اعتبار ۳۷ هزار میلیارد تومانی اکتفا نکرده  و استفاده از ۳۵ هزار میلیارد دلار فاینانس خارجی را نیز مجاز دانسته است.
 
بر این اساس، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور پیش‌بینی کرده تا پایان سال ۹۳ بیش از ۲۴۶ طرح عمرانی را به مرحله پایانی برساند.
 
گفتنی است، در این راستا برای دریافت منابع فاینانس احتیاج به پیش پرداخت ۳۰ درصدی بود که با تلاش مجلس و دولت به ۷٫۵ درصد کاهش یافت و همچنین، با تصویب مجلس می‌توان از شش درصد ورودی صندوق توسعه ملی برای پیش پرداخت فاینانس استفاده کرد.
 
لازم به ذکر است، میزان اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال قبل، ۵۶ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که این رقم در لایحه بودجه سال ۹۳ با ۳۷ درصد کاهش به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.