استفاده مکرر از موبایل خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

تحقیقات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که استفاده مکرر از تلفن همراه (موبایل ) منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.
 
به گزارش ایرنا از نیچر، تا به حال هیچ دلیل علمی مبنی بر ارتباط بین سرطان و استفاده مکرر از تلفن همراه در دست نبود و فقط احتمالاتی در این زمینه وجود داشت؛ ولی آزمایش بزاق کاربران دائمی موبایل نشان می دهد که استفاده مکرر از این ابزار خطر بروز سرطان را افزایش می دهد. 
در این آزمایش، علاوه بر بزاق، عملکرد غدد بزاقی هنگام مکالمه با تلفن همراه نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. 
میزان استرس اکسیداتیو موجود در بزاق کاربران موبایل با اشخاص ناشنوا مورد مقایسه قرار گرفته است. نتیجه آزمایش ها نشان می دهد که میزان استرس اکسیداتیو (oxidative stress) کاربران تلفن همراه خیلی بیشتر از اشخاص عادی است. 
استرس اکسیداتیو به عدم تعادل اکسیژن و قابلیت سیستم بیولوژیکی برای سم زدایی گفته می شود، این فرآیند سبب صدمه به DNA و سلول های بدن پستانداران می شود ، میزان پراکسید و رادیکال های آزاد سمی را در بدن افزایش می دهد و عامل اصلی بروز سرطان است؛ همچنین این امر سبب جهش ژنتیکی و رشد تومورهای بدخیم می شود. 
محققان از قبل نیز اعتقاد داشتند که نسبت دادن انواع تومور و سرطان به تلفن همراه خیلی هم بی ربط نیست؛ چراکه حین مکالمه، امواج رادیویی ساطع شده به طور مستقیم با بافت های سر، گردن و گوش اشخاص در ارتباط می باشند. 
برخی دیگر از آسیب های استفاده مکرر از تلفن همراه عبارتند از : 
افزایش استرس 
افزایش خستگی 
کاهش شدید اشتها 
بروز افسردگی 
افزایش فشار خون 
افزایش دمای بدن 
احساس درد در ناحیه گوش 
احساس درد در ناحیه گردن 
شیوع انواع میکروب ها به دلیل آلودگی صفحه کلید موبایل 
طبق آخرین آمارگیری انجام شده، مردم قاره آمریکا بیشتر از سایر نقاط دنیا از تلفن همراه استفاده می کنند وحدود ۸۵ درصد اشخاص بالغ، تلفن همراه دارند. 
در این تحقیقات آمده است که منظور از کاربران مداوم تلفن، اشخاصی است که در ماه بیش از ۸ ساعت از تلفن همراه خود استفاده می کنند. 
نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Antioxidants and Redox Signaling به چاپ رسیده است. 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.