استفاده کنندگان از لنز های چشمی مراقب باشند!!

هر جسم خارجی که بصورت مزمن سطح داخلی پلک در تماس باشد می تواند باعث بروز حساسیت شود.

 

 lenz

 

دکتر نگار برومند،‌متخصص چشم و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن هشدار به استفاده کنندگان از لنز های تماسی چشم گفت: رسوبات پروتئینی ایجاد شده بر روی لنز و محلول های تمیز کننده لنز (بخصوص مواد نگهدارنده موجود در محلول) می تواند موجب ایجاد حساسیت شود.

 

خوابیدن با لنز تماسی احتمال ایجاد حساسیت را شدیداً افزایش می دهد. دکتر نگار برومند تاکید کرد:حساسیت به لنز تماسی معمولاً بصورت قرمزی و خارش چشم و ایجاد ترشحات فراوان و غلیظ بروز می کند. بعلاوه معمولاً در سطح خلفی پشت پلک فوقانی حالت پشته پشته ایجاد می شود (این پشته ها در حقیقت برجستگی های طبیعی ملتحمه هستند که پاپیلا نام دارند و در اثر حساسیت بصورت غیر طبیعی بزرگ و برجسته می شوند).

 

این متخصص چشم تاکید کرد: مؤثرترین درمان این نوع حساسیت توقف استفاده از لنز تماسی است.

 

معمولاً قرمزی و خارش چشم چند روز تا چند هفته پس از توقف استفاده از لنز بهبود می یابد اما برطرف شدن برجستگی های پشت پلک (پاپیلاها) ممکن است چندین ماه طول بکشد.

 

وی افزود: در صورتیکه نتوان از عینک یا روش های دیگر برای اصلاح دید استفاده کرد و فرد ناچار به استفاده از لنز باشد تغییر نوع لنز، تمیز کردن مکرر لنز و شستشوی کامل رسوبات پروتئینی و سپس آبکشی دقیق با آب مقطر و یا استفاده از لنزهایی که به صورت روزانه تعویض می شوند ممکن است به بهبود این عارضه کمک کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.