استفان آپیاه را بهتر بشناسیم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از ورزش ۳ در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

  به نقل از سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، استفان آپیاه (Stephen Appiah)، این هافبک غنایی یکی از بازیکنان مطرح قاره آفریقا در دهه قبل بوده، حضور در دو جام جهانی به همراه تیم ملی غنا و بازی در تیم بزرگ یوونتوس از آپیاه یک بازیکن مطرح و بین المللی ساخته است. این بازیکن پس از قهرمانی در جام‌جهانی نوجوانان در سال ۱۹۹۵ چهره شد و نظر تیم های اروپایی را به خود جلب نمود. او در سن۱۷ سالگی راهی رقابت‌های معتبر سری آ ایتالیا و تیم اودینزه شد. او در همان نوجوانی به بازیکن ثابت تیم‌اش تبدیل شد و بازی‌های بسیار خوبی انجام داد. بازی‌های خوب آپیاه در ایتالیا سبب شد تا او در سال ۲۰۰۳ به تیم بزرگ یوونتوس راه پیدا کند. آپیاه دو سال موفق در یووه داشت و نزدیک به ۶۰ بازی برای این تیم انجام داد، هرچند که بعدا قهرمانی یوونتوس در آن سال پس گرفته شد.

او سپس راهی لیگ ترکیه و تیم فنرباغچه شد. بازی های درخشان آپیاه در ترکیه سبب شد تا او با این تیم قهرمان ترکیه شود و خودش هم عنوان بهترین بازیکن غنا و لیگ ترکیه را تصاحب کند. آپیاه پس از مشکلاتی که برای فنرباغچه به وجود آمد این تیم را ترک نمود و به لیگ ایتالیا بازگشت البته به دلیل آسیب دیدگی شدید در فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ بسیار کم بازی نمود. آپیاه در دو سال آخر حضورش در فنرباغچه مشکلاتی با این باشگاه بر سر قراردادش پیدا نمود و به همین دلیل به بازی گرفته نمی شد سرانجام دادگاه عالی ورزش (CAS) به نفع آپیاه رای داد و او موفق به جدایی از فترباغچه شد. در واقع دلیل اصلی اینکه او در آن سالها کمتر بازی نمود مشکلاتش با مدیریت وقت فنرباغچه بود.

او در فصل پیش پس از چند ماهی که بدون تیم بود به لیگ صربستان و تیم وویودینا پیوست. آپیاه در تیم جدیدش حضور پر رنگی داشت و در نیم فصل دوم از ۱۵ بازی ممکن در ۱۱ بازی به میدان رفت. او در همهی بازی‌ها هم در ترکیب اصلی قرار داشت و این موضوع نشان می دهد که او همچنان بازیکن آماده ای است.

آپیاه در تیم ملی هم دوران موفقی داشته است.او در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ عضو تیم ملی غنا بود و ۶۹ بازی ملی برای غنا انجام داد و ۱۶ گل زد. او یکی از ستاره های المپیک ۲۰۰۴ بود و در جام جهانی ۲۰۰۶ هم کاپیتانی غنا را برعهده داشت. در مجموع او در دو جام جهانی برای غنا هفت بازی نمود و گل هم زد و درنهایت در سال ۲۰۱۰ از تیم ملی خداحافظی نمود.

 آپیاه ۱۵۹ بازی در سری آ انجام داده است. ۲۲ بار در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته و چهار گل زده است. ۲۰ بازی هم در جام یوفا انجام داده است.۶۴  بار در لیگ ترکیه به میدان رفته و در ایتالیا و ترکیه چندین قهرمانی را تجربه نموده است.

پست: هافبک دفاعی

سن: ۳۱ سال (۲۴ دسامبر ۱۹۸۰)

قد:۱۷۸ سانتیمتر

 وزن:۷۷ کیلوگرم

ملیت: غنا (دارای ۶۹ بازی ملی و ۱۶ گل)

باشگاه های پیشی: وویودینای صربستان در لیگ برتر صربستان (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲) ، چزه نای ایتالیا در لیگ برتر ایتالیا (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱) ، بولونیای ایتالیا در لیگ برتر ایتالیا (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰) ،فنرباغچه ترکیه در لیگ برتر ترکیه (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹)، یوونتوس ایتالیا در لیگ برتر ایتالیا (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵) ،برشا ایتالیا در لیگ برتر ایتالیا (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳) ،پارما ایتالیا در لیگ برتر ایتالیا (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲) ،اودینزه ایتالیا در لیگ برتر ایتالیا (۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰)

افتخارات:

قهرمانی در جام جهانی نوجوانان در سال ۱۹۹۵

قهرمانی در جام حذفی ایتالیا در سال ۲۰۰۲ به همراه پارما

قهرمانی در سوپرجام ایتالیا در سال ۲۰۰۳ به همراه یوونتوس

قهرمانی در لیگ ترکیه در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ به همراه فنرباغچه

قهرمانی درسوپر جام ترکیه در سال ۲۰۰۷به همراه فنرباغچه

عضویت در تیم ستارگان المپیک ۲۰۰۴

مرد سال غنا در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷

مرد سال ترکیه در سال ۲۰۰۷

عضو تیم منتخب جام ملتهای آفریقا در سال ۲۰۰۶


Varzesh3.com | ورزش ۳

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.