استقبال اندیشمندان و جوانان لندن از کنفرانس تاملی در رهبریت امام خمینی (ره)

به گزارش خبرآنلاین در این کنفرانس حجت‌الاسلام و المسلمین معزی نماینده مقام معظم رهبری و رییس مرکز اسلامی انگلیس به عنوان اولین سخنران این کنفرانس عنوان سخنان خود را بررسی روش ها وشیوه رهبری امام خمینی قرارداد و با برشمردن ویژگیهای شخصیتی امام خمینی افزود : امام به معنای واقعی کلمه یک مومن وعبد صالح خدا و عارف واصل بود وبه مراتب بالای ایمانی و عرفان حقیقی دست یافته بود. او نه تنها در احکام دینی مجتهدی عالیقدر و عالمی کامل و دانشمند بود ، بلکه در معارف دینی همچون عقاید و اخلاق وعرفان نیز به اجتهاد کامل رسیده بود و علوم اسلامی را آنچنان دریافته بود که از اساتید سرآمد حوزه های علمیه قم ونجف بود و شاگردان مجتهد بسیاری را تربیت کرده بود.
حجت الاسلام والمسلمین معزی با تاکید بر اینکه امام خمینی به عنوان یک مجاهد واقعی از آغاز نوجوانی راه خدا را با مجاهدت پیمود و همچون مولایش امیرمومنان علی (ع) در برابر ظلم ظالمان ایستاد و استضعاف مستضعفین بر اثر استکبار مستکبران را برنتابید و راه مبارزه خود را ادامه داد ، افزود: او همچنین یک مهاجر فی سبیل الله نیز بود. چه در مهاجرتی جبری که دشمنانش به او تحمیل کرده بودند و چه در مهاجرت اختیاری و بازگشت پیروزمندانه به ایران که به پیروزی او بر دشمنانش منجر شد. امام به حقانیت راه خود ایمان کامل داشت و با صداقت و خلوص و قاطعیت واستواری و نهراسیدن از دشمنان و نشان ندادن سستی و تردید در مبارزه راه مبارزه را پیمود.
وی اضافه کرد: امام خمینی دین را امری فردی میان انسان وخدا نمی دانست بلکه آن را زندگی ساز و برآورنده نیازهای همه جانبه انسان تبیین می نمود و دین وسیاست را از هم جدا نمی پنداشت و از اینرو بود که طرح بزرگ ” ولایت فقیه ” را به عنوان گفتمان اساسی نهضت و انقلاب اسلامی و یک تئوری مطرح ساخت.
رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به رهبری الهی و خدایی امام خمینی ، رهبری او را ادامه راه انبیاء و ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین برشمرد و گفت: شیوه وروش رهبری امام در امر مبارزه با ظالمان وحاکمان دست نشانده کفر واستکبار بین المللی و همچنین اداره حاکمیت دینی ، برخاسته از ایمان و اعتقاد او به راهش و دارای ویژگیهایی برگرفته از امامت انبیاء و ائمه هدی می باشد.
حجت الاسلام و المسلمین معزی در ادامه سخنان خود به تبیین ویژگیها و شیوه رهبری امام خمینی پرداخت و اظهار داشت: امام عالم به زمان و مواضع خویش بودو از هر راهی که ممکن بود برای هر حرکتی که نیازمند معرفت وشناخت داشت آگاهی لازم را کسب می نمود و با تامل وتدبّر کامل و شناخت همه جانبه در کلیه امور، تصمیم های اساسی و مهم را اتخاذ می کرد.
وی صبر وشکیبایی در انجام کارها نه تنها در مبارزه بلکه در انجام کلیه امور را از ویژگیهای بارز امام برشمرد و با تاکید بر اینکه خودساختگی و مبارزه با هوای نفس و مجاهدت در راه خدا ، امام را فردی صبور وشکیبا ساخته بود ، اضافه کرد: از دیگر ویژگیهای او ، مشورت با اهل نظر و توجه به همه دیدگاهها با کمال احترام وتواضع و سعه صدر بود و در زمان رهبری و مدیریت جامعه اسلامی نیزبا قاطعیت و توکل به خدا تصمیم می گرفت. او فقط به خدا توکل می کرد و به وظیفه عمل می نمودو همچون ابراهیم خلیل ، خدا را پشتیبان خود قرار می داد و هیچگاه به قدرتهای بزرگ تکیه نکردو هیچ عملی انجام نداد که رضایت دشمنانش را بدست آورد و شعار نه شرقی و نه غربی او نیز برخاسته از همین اعتقاد بود که منجر به شیوه و روش مسقل رهبری او شده بود.
رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به دیگر ویژگیهای رهبری امام خمینی ، افزود: امام خمینی برای مبارزه با طاغوت و از پا در آوردن او و بر پاساختن حاکمیت الهی ، هیچگاه شیوه مسلحانه را انتخاب کرد . چرا که او با شناخت دقیق انقلابها و مبارزات مردمی در جهان مشاهده کرده بود که انتخاب راه مسلحانه ، در نهایت وابستگی به قدرتها و سرانجام شکست را درپی خواهد داشت. از اینرو امام در طول ۱۵ سال قبل از پیروزی انقلاب با بیان روشن وصریح خود و با نوشتن پیام وارسال آن به سوی نخبگان جامعه و توده مردم ، به آگاهی آنان پرداخت و به گونه ای با نخبگان ومردم ، راه و استراتژی و هدف مبارزه را در میان گذارد که همه روشنفکران و عالمان و اندیشمندان و توده های مردمی را به صداقت و درستی و صحت تصمیم و به نتیجه رسیدن این راه باورمند وقانع ساخت. او به همه انسانها با دیده احترام می نگریست و از همه بیشتر برای رفع محرومیت مستضعفان تلاش می کرد و عزّت و عظمت مسلمانان همواره مدّ نظر او بود و هدف مبارزه را مبارزه با ظلم و ستم واستکبار بیان می نمود و هدف از حکومت الهی را تحقق وعده های خدای متعال در زمینه عدالت اجتماعی و برقراری نظامی که به کرامت انسانها منجر شود ، برمی شمرد. او به زنان بسیار احترام می گذاشت و به حضور آنان در همه عرصه های اجتماعی وسیاسی تاکید می کرد و با تاکید بر جمهوریت اسلامی نظام ، رای ونظر مردم را میزان قرار می داد.
حجت الاسلام والمسلمین معزی در ادامه تبیین ویژگیهای رهبری امام خمینی افزود: امام خمینی هیچگاه قوم و یا گروه و یا حزب و یا طبقه و یا طائفه خاصی را مدّ نظر نداشت و تنها به وحدت کلمه میان امت اسلامی می اندیشید و سفارش می کرد. او پیروزی و عظمت مسلمانان را در امت واحده بودن آنان می دید و همانطور که جهانیان نیز شاهدند ، مردم؛ بویژه در ایران با تعدد اقوام و طوایف و مذاهب ؛ تحت رهبری امام خمینی به ” امت واحده ” تبدیل شده اند.
وی افزود: امام خمینی برای بازگرداندن روحیه امید و اعتماد به نفس مسلمانان از هیچ تلاشی خودداری نکرد و همواره تاکید داشت که اگر راه خدا را یاری کنند ، خدا نیز آنان را یاری خواهد کرد و سرانجام پیروزی از آن خداست. او در پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق نظام جمهوری اسلامی در ایران همواره تاکید می کرد که مردم ایران بودند که در راه خدا بپا خاستند و خدا هم آنان را بر طاغوتی که تا بن دندان مسلح بود و همه امکانات سرکوب را دراختیار داشت و از سوی همه مستکبران حمایت می شد، پیروز ساخت تا بتوانند نظامی مردم سالار و اسلامی برپا کنند.
رییس مرکز اسلامی انگلیس در آخرین بخش از سخنان خود با اشاره به اینکه امام خمینی همه مسلمانان جهان را امیدوار ساخت تا اگر راهی را که مردم مسلمان ایران پیموده اند ، طی کنند ؛ بیداری اسلامی تحقق خواهد یافت و آنان نیز به پیروزی خواهند رسید، اظهار داشت: پس از گذشت سه دهه امروز جهان شاهد آن است که وعده های امام خمینی در بیداری امت اسلامی تحقق یافته و ملتهای مسلمان مصر و تونس و لیبی و یمن بیداری امت خویش را به جشن وسرور نشسته اند.
وی با آرزوی تحقق دیگر آرمانها و آرزوهای امام خمینی و امت اسلامی ، گفت: امام خمینی ربع قرن مردم را رهبری کرد و سرانجام با دلی آرام و قلبی مطمئن به پیشگاه خدا بار یافت . روحش شاد باد.
دومین سخنران این کنفرانس کشیش فرانک جولیان جلی از کشور انگلستان بود که عنوان سخنان خود را ” امام خمینی و روابط ادیان توحیدی ” قرار داد و با اشاره به سخنی از امام خمینی در سال ۱۹۸۲ در خصوص وحدت میان ادیان توحیدی و نفی ملی گرایی اظهار داشت: دنیای امروز در گناه وعصیان فرو رفته است و لذا نیاز تلاش گسترده تربرای زنده کردن بنیانهای اخلاقی میان مردم برپایه ادیان توحیدی و اتحاد آنان از هر روز دیگر بیشتر احساس می شود. اتحادی که باید با محوریت خدا در جوامع صورت پذیرد.
وی با نقل بخشهایی از سخنان امام خمینی در سال ۱۹۷۹ درملاقات با روحانیون مسیحی ، مبنی براینکه : ” هرآنچه عیسی مسیح برای ما آورد معجزه بود و امروز وظیفه روحانیون مسیحی است که ادامه دهنده راه عیسی(ع) در مبارزه با حکومتهای ظالم باشند ومردم مظلوم را در مسیر رهایی اشان هدایت و راهنمایی کنند ” ، به اهمیت وتحلیل این سخنان پرداخت و افزود: احترام امام خمینی به عیسی مسیح ریشه در تعلیمات قرآنی او دارد و این سخنان امام برای ما روحانیون مسیحی بدین معناست که در نظر امام جدایی وتمایزی میان سیاست و معنویت وجود ندارد . او جدایی دین از سیاست را یک توطئه استعماری می پنداشت ومعتقد بود که تمام اسلام سیاست است و اسلام تنها دینی برای انجام واجبات دینی وعبادی نیست بلکه مدیریت زندگی سیاسی انسانها را نیز بر عهده دارد.
کشیش جولیان جولی با تاکید براینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی انقلابی بود که برخلاف سایر انقلابها ، خدا را از عرصه زندگی مردم نفی وخارج نکرد و بلکه به آن جایگاه ویژه ای داد، اظهار داشت: برخلاف دین اسلام ؛ در مسیحیت دین از سیاست جداست . چراکه برخی این جمله از عیسی مسیح را که در انجیل نقل شده که می گوید: ” به قیصر آنچه از آن قیصر است و به خدا آنچه را از آن خداست بدهید ” ، تفسیر کرده اند که به همین دلیل دین از سیاست جداست. ولی درست آن است که دین و سیاست دو روی یک سکه هستند و نمی توان آنها را جدا ازهم پنداشت.
کشیش فرانک جولیان جولی با نقل فتوای آیت الله خامنه ای مبنی بر خلاف و حرام بودن استفاده از سلاحهای اتمی در دین اسلام ، به تهدیدهای بی پایه واساس آمریکا در حمله به ایران و همچنین ترور دانشمندان ایرانی و بی توجهی رسانه های جهانی در این خصوص اشاره کرد وافزود: سازمان بی بی سی را که باید اسم آن را به بنگاه بمب افکنی بریتانیا تغییر داد ، تا کنون از همه حملات و بمبارانهای سازمان ناتو حمایت کرده است.
وی در آخرین بخش سخنان خود با استناد به سخنان آیت الله خامنه ای افزود: آمریکا برای شکست جوامع اسلامی از تهاجم فرهنگی وفساد اخلاقی و فرهنگی خود بیشتر از نیروی نظامی اش استفاده می کند و این بدین معناست که فساد اخلاقی آنها برای تخریب اخلاق و فرهنگ در جوامع ،مخرب تر از تهاجم نیروهای نظامی اشان است.
سخنران بعدی این کنفرانس حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهمن پور بود که تحت عنوان: ” امام پیرو امام ” سخن گفت.
وی در سخنان خودبا تاکید بر اینکه راهی را که امام خمینی در طول زندگی سراسر مجاهدانه خود برگزید برای اثبات پیروی از امام معصوم خود بود ، به تعریف کلمه معصوم پرداخت و اظهار داشت: : در مذاهب سنی وشیعه در تعریف معصوم اختلاف مختصری وجود دارد. برخی آن را به معنای کسی که هرگز گناه نمی کند و برخی دیگر به معنای کسی که هرگز خطا نمی کند ، می دانند. و لی مذهب تشیع ؛ معصوم را به مفهوم جمع هر دو این معانی یعنی کسی که نه خطا و نه گناه می کند می داند و این به معنای داشتن علم وآگاهی بیکران برای معصوم است.
حجت الاسلام والمسلمین بهمن پور با تاکید بر اینکه اهل سنت هم به معصوم بودن پیامبران و پیامبر اسلام و خانوداه پیامبر معتقد است ، افزود: امام خمینی تمامی حرکات و تصمیمات خود را به پیروی از معصومین و ائمه هدی قرار می داد و آنچنان زندگی می کرد که هر انسانی رفتار و اعمال او را حتی در برابر غیر مسلمانان برگرفته از سیمای معصومین و پیروی از آنان می دانست.
وی با تاکید بر اینکه در هر جامعه ای اگر آلودگی وفساد از سیاستمداران پاک شود ، جامعه نیز از آلودگی وفساد پاک خواهد شد، گفت: در آیات مختلف قرآن مجید شما می توانید همواره محاجّه پیامبران با رهبران سیاسی زمان خود را ملاحظه کنید همچون گفتگوی موسی (ع) با فرعون و نه با مردم عادی. و در تمامی داستانهای قرآنی رهبران سیاسی جوامع با پیامبران بحث می کنند و دل به حقیقت گفتار پیامبران نمی سپاردند.
حجت الاسلام والمسلمین بهمن پور با تاکید بر اینکه امام خمینی با مجاهدت و رسالت خود سبب شد تا بار دیگر پیام فراموش شده خدا و معصومین احیاء شود گفت: او با مبارزه ومجاهدت خود و سختی هایی که در زندگی خود متحمل شد ،پیام خدا ومعصومین را به میان مردم وجامعه آورد و این در حقیقت همان اساس ولایت فقیه است. او مردی بود که با پیروی از امامان معصوم خود ، شجاعت و جرات و توانایی های احیای این مفهوم در اعتقادات والهیات تشیع را داشت و امام خمینی در حقیقت با تبیین تئوری ولایت فقیه ، روش معصومین را در جامعه احیا نمود.
در ادامه برنامه نمآهنگ هایی که بمنظور تجدید خاطره با حضرت امام خمینی (ره) از ابتدای مبارزه آن حضرت تا پیروزی انقلاب و رهبری مردم غیور ایران تا رحلت آن بزرگمرد تاریخ اسلام و همچنین قدرشناسی مردم ایران و مسلمانان جهان در مراسم تشییع پیکر پاک وارج نهادن به مقام والای آن حضرت تهیه شده بود، پخش گردید .
چهارمین سخنران این کنفرانس آقای مرتضی پویا رییس موسسه مطالعات اسلامی واستراتژیک پاکستان و از شخصیتهای برجسته کشور پاکستان بود که با موضوع ” امام خمینی و وحدت میان مذاهب ” به سخنرانی پرداخت.
وی افزود : امام خمینی همچون پدیده ای بود که ارزشهای معنوی وعملی فراوانی داشت و همچون نمونه ای در قدرت سیاسی ظهور کرد. و برای اولین بار پس از امام حسن (ع) ، یک انسان پرهیزگار رهبری سیاسی جامعه اسلامی را به عهده گرفت و مشعلی را که امام حسین (ع) برافروخته بود ، امام خمینی آن را چراغ راه خود قرار داد. امام خمینی آنچنان دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد که دنیا هنوز در گیر تلاطم امواجی است که او ایجاد کرده است. قدرت و قدرت طلبی برای امام خمینی بی معنا بود و دنیای استکباری حاضر بود همه چیز به او بدهد تا دست از شعار آزادی برای مردم فلسطین و رهایی این کشور بردارد. او به وظیفه الهی خود عمل می کرد و فقط به اصول وفادار بودو هدف نهایی او حمایت از مظلوم در برابر ظالم بود.
آقای مرتضی پویا با تاکید بر اینکه امام خمینی در دوران زندگی خود هرگز سخنی علیه ادیان توحیدی مسیحیت ویهودیت نزد و سخنان او همواره علیه بی دینان و سکولارها بود ؛ اظهار داشت: پس از رحلت امام ، خدای متعال به انقلاب اسلامی وجامعه اسلامی ایران برکت داد و امام خامنه ای را که فردی به همان اندازه پرهیزگار است ؛ جانشین او قرار داد و انشاء الله پیروزی انقلاب اسلامی در ایران که موجب بیداری اسلامی در سراسر کشورهای اسلامی شده است ، موجب پیروزی همه ملل مسلمان نیزخواهد شد . چرا که کشور ایران برای امام خمینی اولین سنگر بود و قطعاً راه و اهداف امام به دیگر کشورهای اسلامی نیز راه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه حتی رهبران کشورهای کمونیستی که روزی دین را افیون توده ها می پنداشتند ، با بیداری سیاسی روبرو شدند که موتور محرکه آن حرکت امام واعتقاد به دین وخدا بود ، گفت: جنگ امروز جهان میان سازمان سیا وشیعه است و همه شیعیان در جهان و درهمه کشورهای اسلامی آماده شهادت برای اعتقادات خود هستند و این به برکت امام خمینی است. امروز پرافتخارترین نامها نام امام خمینی است و ما بایستی همواره به یاد داشته باشیم که بزرگترین قیام تاریخی بعد از قیام امام حسین علیه السلام ، قیام امام خمینی است و تحت تاثیر این قیامها همه جوامع حتی جوامع بی خدا انشاء الله به سوی خدا خواهند آمد.
رییس سازمان مطالعات اسلامی واستراتژیک پاکستان با تاکید به اینکه تنها دین در نزد خدای متعال اسلام است و دیگر ادیان توحیدی مراحل دیگری از اسلام بوده اند و در نهایت روزی همه آنها به هم خواهند پیوست ، گفت: در سال ۱۹۸۵ من در سخنانی اعلام کردم که هدف ما مسلمانان از مبارزه جمع آوری توشه برای زندگی دنیای بعدی و مبارزه با ظالم برای پیروزی مظلوم است . و روزی خواهد رسید که ما در زمان حیات خود سقوط هر دو قدرت را به چشم خواهیم دید. چرا که آمریکا واروپا هر دو در سقوط اخلاقی وبحران اجتماعی خود غوطه ورهستند و به دنبال یک جایگزین ارزشی می گردند.
سخنران بعدی این کنفرانس آقای نبیر شبیر اوان از فعالان سیاسی پاکستان بود که محور سخنان خود را ” امام و تاثیر بر جوانان ” گذارد و گفت: اگر در همین جلسه به انسانهای کنار خود نظری بیفکنیم تاثیر افکار امام خمینی در میان جوانان را درک خواهیم کرد. چرا که پس از ۳۵ سال که او وارد تهران شد و خیلی از شما هرگز او را ندیده اید و آن روز در آنجا نبوده اید ، امروز در این کنفرانس گردهم آمده اید و یاد وخاطره او را بزرگ می دارید.
آقای شبیر اوان با نقل داستانهایی از رفتار های اجتماعی حضرت امام بویژه با اعضای خانواده خود که درسهایی پرمعنا برای نسل جوان امروز وآینده است ، افزود: همه این رفتارهای امام تاثیری بود که او می خواست از خود برای آموزش نسل آینده بجای گذارد. واین وعده الهی است که خدا محبت نیکوکاران وپرهیزگاران را در قلب مردم جای می دهد. ما نسل امروز وظیفه داریم که راه امام خمینی را ادامه دهیم و به این درس بزرگ امام خمینی توجه داشته باشیم که حتی یک فرد می تواند در جامعه ایجاد تغییر کند و اگر مفهوم واقعی کلام امام وارد زندگی ما شود قطعاً ما نیز می توانیم در جامعه خود تغییر ایجاد کنیم. و لذا باید در تمامی عرصه های زندگی سیاسی و دینی واجتماعی خود پیرو او باشیم و همواره از خود سوال کنیم که ما چه حرکتی برای نجات ضعفا و مردم محروم و مظلوم از دست ظالمان کرده ایم و راه درست پیروی از امام خمینی توجه و عمل به وظیفه است و امام خمینی همواره باید عامل اشتراک و وحدت کلمه ما برای مبارزه وشکست ظالمین عالم باشد.
در بخش دیگری از برنامه کنفرانس پس از قرائت شعری از سوی آقای شیان حیدر نقوی در خصوص امام خمینی ، حجت الاسلام حمزه سوداگر یکی از آموختگان حوزه علمیه قم که از ایران در این کنفرانس شرکت کرده بود به عنوان آخرین سخنران این کنفرانس ، محور سخنان خود را ” حکومت ومردم ” قرارداد وطی سخنانی گفت: ما برای بزرگداشت بزرگمردی گردهم آمده ایم که دین خود را مدیون او هستیم. روزی در این کشورهای غربی وجود داشت که اولیاء ما جرات آشکار کردن مسلمانی خود و خواهران ما جرات حجاب برسرگذاشتن نداشتند، ولی امام خمینی این جرات را به همه مسلمانان در سراسر عالم داد.
وی افزود : اگرچه امام خمینی معصوم نبود ولی الگوی شایسته ای برای همه ما بود . برخی مهم ترین تاثیر امام را تاثیر سیاسی او می پندارند از همین رو وقتی نهضت او به پیروزی رسید از سوی قدرتهای غربی نقشه های طولانی برای به زانو درآوردن قیام او منعقد شد. آنها تصور می کردند که انقلاب اسلامی چند روزی بیشتر عمرنخواهد داشت و پیروزی آن محدود خواهد بود . از اینرو غرب تلاش نمود تا حکومت اسلامی را در برابر حکومت دموکراسی قرار دهد و حمله های فکری زیادی را برای جدا کردن مردم از علمای دین تدارک دید. ولی آنها از رابطه عمیق مردم با دین و رهبران دینی خود بی خبر بودند و غافل از این بودند که کسانی که توانایی حرکت برای انقلاب را به مردم دادند روحانیون و علمای دین بودند.
حجت اسلام حمزه سوداگر با تاکید بر اینکه امام خمینی به عنوان یک رهبر دینی در حکومت اسلامی ، در همه امور میزان را رای مردم می دید و مردمسالاری را تدوین کرده بود ، گفت: امام خمینی اولین فقیهی که آرزوی تغییر در نظام را داشت نبود ولی روش او در تغییر منحصر به فرد بود. روش او سخن گفتن مستقیم با مردم بود . او با سیاستمداران و یا اعضای مجلس گفتگو نمی کرد . او مستقیم با مردم سخن می گفت و ایجاد تغییر را به مردم واگذار می کردو تغییر را مردم باید انجام می دادند. امام خمینی مخالف مبارزه مسلحانه بود وهرگز مبارزه مسلحانه را تجویز نکرد بلکه اجازه داد تا مردم به بلوغ سیاسی برسند و بعد خود آنها تغییر را ایجاد خواهند کرد.
حجت الاسلام سوداگر با اشاره به اینکه در زمان رفراندوم برای چگونگی حکومت ، اصرار امام بر جمهوریت در نظامی مبتنی بر جمهوری اسلامی بود ، اظهار داشت : از نظر امام خمینی برگزاری رفراندوم نتیجه اسلامی بودن انقلاب بود و همه تلاشها و رفتار امام خمینی نشان دهنده اهمیت دادن به آراء ونظرات مردم در یک حکومت دینی به عنوان یک حکومت مردمسالار بوده است.
/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.