استقبال زنان عربستان سعودی از تحصیلات عالی

۲۳م اسفند ،

92-45.jpg

وزارت علوم عربستان سعودی اعلام کرد: این کشور شاهد رشد قابل توجه در تحصیلات عالی به ویژه در میان زنان است.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به سبب بهبود درآمد خانواده‌های سعودی و رغبت بیشتر زنان به کسب مدارج علمی، شمار متقاضیان تحصیلات عالی در این کشور افزایش یافته است.

ارقام انتشار یافته از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد درآمد سالانه مردم در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ به میزان ۸۱ هزار و ۲۰۰ ریال سعودی معادل ۲۱ هزار و ۶۵۰ دلار افزایش یافته است، ضمن اینکه گزارش اخیر وزارت علوم این کشور برای سال تحصیلی ۲۰۱۱ نشان می‌دهد شمار ثبت‌نام در دانشگاه‌ها به میزانی قابل توجه یعنی ۱۰٫۳ درصد افزایش یافته است.

البته با توجه با اینکه درآمدهای سالانه مردم افزایش یافته است، با این حال بسیاری از موسسات آموزشی در کشور عربستان سعودی همچنان آموزش رایگان ارائه می‌دهند.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلدنیوز، در این گزارش همچنین ملاحظه می‌شود شمار زنان جوانی که در این کشور به دنبال اخذ مدارج دانشگاهی می باشند، رشد سریعی دارد. در طول سال ۲۰۱۱ زنان نصف بیشتر کل ثبت‌نام‌های دانشگاهی را تشکیل داده‌اند و شمار این ثبت‌نام‌ها با توجه به تغییر رویکرد مثبت نسبت به تحصیل زنان، همچنان در حال افزایش محسوس است. شمار زنانی که جهت اخذ مدارج عالی ثبت‌نام کرده‌اند، ۵۲۳ هزار و ۵۸۳ نفر برآورد می‌شود.

در این بین رشته‌های علوم انسانی و هنر با حدود ۲۰۹ هزار متقاضی زن، بیشترین محبوبیت را در بین زنان سعودی دارد. علاوه بر این حدود ۹۸ هزار دانشجوی زن رشته‌های علوم اجتماعی، مدیریت بازرگانی و حقوق را انتخاب کرده‌اند و رشته‌های فنی نظیر مهندسی و تولیدات صنایع با تنها ۹ هزار دانشجوی زن دارای کمترین محبوبیت در بین آنها است.

شایان ذکر است حدود ۲۷ هزار و ۱۵۰ دانشجوی زن عربستانی با استفاده از بورسیه تحصیلی پادشاه این کشور در دانشگاه‌های خارج به تحصیل می‌پردازند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.