استقبال معارضان سوری از راهکار ایران برای ایجاد صلح در سوریه/ رابطه جنگ غزه و اجلاس ملی سوریه در تهران

۲۸ آبان ،

هانی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: حضور ۲۰۰ شخصیت سیاسی سوری در نشست گفتگوی ملی سوریه در تهران، نشانگر ابتکار جمهوری اسلامی ایران در حل بحران این کشور بوده و مورد استقبال معارضین سوریه قرار گرفته است.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، با اشاره به حضور شخصیت‌های بلند پایه اسلامی و گروه‌های معارض سوری در نشست گفتگوی ملی سوریه در تهران اظهار داشت: این افرد، نماینده ۷۰ درصد جامعه سوریه بوده و  برخلاف گروه‌های معارض خارجی که از اوضاع سوریه بی‌خبرند، در نشست تهران شرکت کرده و برای پایان دادن به بحران این کشور تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به راهکارهای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران سوریه گفت: راهکار ایران، برآیند رایزنی‌های کارشناسان وزارت امور خارجه در به کارگیری دیپلماسی عمومی و رسمی بوده و مورد استقبال کوفی‌عنان و اخضر ابراهیمی به عنوان نمایندگان سابق و فعلی دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و گروه‌های معارض داخلی و دولت سوریه قرار گرفته است.

هانی‌زاده  با اشاره به راهکار اخیر جمهوری اسلامی ایران برای برقراری آتش‌بس در عید قربان قبل، در سوریه تصریح کرد: دولت سوریه طرح صلح ایران را پذیرفته بود، اما گروه‌های تروریستی که مایل به راه حل سیاسی نیستند، آتش‌بس را نقض کردند.

وی در تحلیل بازتاب این نشست در جامعه جهانی اظهار داشت: رسانه های غربی در چند روز قبل تمام تلاش خود را برای کم اهمیت جلوه دادن این نشست به کار برده و سعی در تقویت رهبران اپوزیسیون خارج‌نشین داشتند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به فشارهای آمریکا و غرب برای شکست نشست تهران افزود: روز قبل “معادالخطیب” رهبر ائتلاف نیروی انقلاب سوریه که از نیروهای اپوزیسیون خارج‌نشین است در کاخ الیزه به دیدار “اولاند” رئیس جمهور فرانسه رفته و به اخذ تصمیم درباره استقرار مسافرتای گروه‌های مخالف در کشورهای اروپایی پرداخته است.

هانی‌زاده با اشاره به حمله اسرائیل به غزه گفت: حمله رژیم صهیونیستی به غزه در چارچوب تحت‌الشعاع قرار دادن نشست تهران درباره سوریه بوده اما با مقاومت حماس، نتوانست به اهداف شوم خود دست یابد.

وی با اشاره به فشارهای عربستان، قطر و ترکیه در برگزاری این نشست گفت: این کشورها در طول ۲۰ ماه قبل با کمک‌های مالی، لجستیکی و تسلیحاتی که در اختیار گروه‌های مسلح سوری قرار دادند به بحران سوریه دامن زده‌ و سعی دارند بر تصمیمات مسالمت‎آمیز نشست تهران تأثیری منفی داشته باشند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: در بحران سوریه دو خط موازی وجود دارد؛ یک خط عربستان، ‌ترکیه، قطر، آمریکا و غرب است و در خط دیگر جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عراق و چین قرار دارند و تقابل این دوخط سبب طولانی‌تر شدن بحران سوریه شده است، اما به نظر می‌رسد که راهکارهای جمهوری اسلامی ایران به واقعیت‌های موجود در سوریه نزدیک‌‌تر بوده و کارایی بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.