استکبار‌ستیزی مکتوب در نمایشگاه کتاب مقاومت

اولین دوره از نمایشگاه کتاب مقاومت همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز به کار می‌کند

استکبار‌ستیزی مکتوب در نمایشگاه کتاب مقاومت

گزارشگر : محمدصادق عابدینی

عکاس : فاطمه عرفانیان

 

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۰۰:۰۰

همواره در کنار برپایی این نمایشگاه بزرگ کتاب برنامه‌های جانبی متنوع و متفاوت فرهنگی خوبی برگزار شده و می‌شود. امسال هم بسان دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب برنامه‌های جانبی برگزار خواهد شد. یکی از برنامه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب مقاومت است. پرداختن به موضوع مقاومت با توجه به تحولات چند ساله اخیر جهان می‌تواند یکی از موضوعات مورد علاقه پژوهشگران و بازدیدکنندگانی باشد که از نمایشگاه کتاب تهران بازدید خواهند کرد.
نخستین نمایشگاه کتاب مقاومت از سوی بنیاد فرهنگی روایت برگزار می‌شود؛ بنیادی که دو مجموعه انتشاراتی را در اختیار دارد و به عنوان یکی از نهاد‌هایی که به صورت تخصصی روی بحث تاریخ مکتوب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال فعالیت است، شناخته می‌شود. محمد‌حسین کریمی‌پور، مسئول انتشارات مؤسسه روایت فتح در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به اینکه تا پیش از این بنیاد روایت تمرکز خود را روی ثبت و ضبط موضوعات دفاع مقدس می‌گذاشت، افزود: توجه به اتفاقاتی که از حدود سه سال پیش در جهان رخ داده(بیداری اسلامی)، ثبت و ضبط موضوع مقاومت در دستور کار قرار گرفت و امروزه در یک مهندسی فعالیت فرهنگی اتفاقات مختلفی در عرصه ادب و هنر مقاومت به وقوع پیوسته است.
کریمی‌پور افزود: تمامی فعالیت‌های طراحی شده در بنیاد طی سه ساله اخیر با رویکرد جهان اسلام و استکبار‌ستیزی و مقابله با صهیونیزم و امریکاست. ما رویکردمان را از پرداختن صرف به جهان اسلام به موضوع مقابله با استکبار گسترش داده‌ایم و تمامی حوزه‌های ادبی و هنری را در نظر گرفته‌ایم.
مسئول برپایی نخستین دوره نمایشگاه کتاب مقاومت با بیان اینکه طراحی این نمایشگاه حدود دو سال پیش انجام شده بود که متأسفانه به دلایلی امکان برگزاری آن تا امسال فراهم نشده بود، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در سال‌های آینده به صورت بین‌المللی همزمان در داخل کشور و در نقاط مستعد جهان نیز این نمایشگاه برپا می‌شود. ما نمی‌خواهیم فقط لفظ «بین‌الملل» را یدک بکشیم یا صرفاً از آثار تولید شده در جهان استفاده کنیم بلکه ان‌شا‌ءالله این مجموعه فعالیت هدایت شده در نقاط مختلف جهان برگزار شود و مخاطبین خود را در سایر کشور‌ها با مفهوم و ادب مقاومت آشنا کند.
وی گفت: در طراحی اولیه‌ای که برای نمایشگاه داشتیم، بحث ادبیات مقاومت را داشتیم ولی لاجرم وقتی بخواهیم یک مفهوم را در نقطه شروع به مخاطب منتقل کنیم، باید از طرق مختلف و تمامی بضاعتمان کمک بگیریم تا مخاطب با تعریف واقعی از آن مفهوم آشنا شود. هنوز بسیاری از مخاطبان ما مفهوم مقاومت را در دفاع مقدس می‌بینند یا برداشت‌های شخصی از آن دارند. بنابراین ما مجبوریم برای ورود به موضوع مقاومت با توجه به اینکه بسیاری از مصداق‌های آن در خارج از کشور رخ داده است و مردم آن را رصد و پیگیری نکرده بودند، نیاز داشتیم از تمامی توانمان کمک بگیریم تا مفهوم مقاومت را در ذهن مردم نهادینه کنیم.
امیر شهریار امینیان که مسئولیت اجرایی نمایشگاه کتاب مقاومت را دارد، در پاسخ به سؤال «جوان» در مورد تعداد و عناوین کتب حاضر در این نمایشگاه گفت: در حوزه مقاومت ۴۵۰ عنوان کتاب به زبان عربی از ناشران جهان اسلام داریم، ۳۵۰ عنوان کتاب انگلیسی از کشور‌های اسلامی و اروپایی داریم، علاوه بر آن حدود ۱۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های ترکی و فرانسه در نمایشگاه حضور دارند، سایر کتب نیز به زبان فارسی خواهند بود. به دلیل گستردگی موضوعات، حوزه دفاع مقدس را از این مقوله جدا کرده‌ایم.
امینیان درباره نحوه گرد‌آوری کتب در این نمایشگاه گفت: قبل از برپایی نمایشگاه یک کار سنگین پژوهشی تحت عنوان کتاب‌شناسی مقاومت و کتاب‌شناسی نظام سلطه انجام دادیم و مجموعه آثار تولیدی از سال ۱۳۵۷ تاکنون را در این مجموعه جمع کرده‌ایم. در کنار این از منابع رسمی که وجود دارد مانند کتابخانه ملی، مرکز مطالعات فلسطین و خانه کتاب را مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر آن با مؤسسات پژوهشی نیز مکاتباتی انجام داده‌ایم.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه صرفاً بحث نمایش کتب مطرح است و کتابی برای فروش عرصه نمی‌شود، اما این امکان برای کتب خارجی وجود دارد که متقاضیان ثبت سفارش کنند.
بی‌شک برپایی نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند فرصت خوبی باشد برای کسانی که می‌خواهند در یک حوزه مطالعاتی خاص وارد شوند، به خصوص موضوع مقاومت جهانی و بیداری اسلامی که جهان امروز را درگیر خود کرده و منشأ تحولات زیادی در معادلات سیاسی اجتماعی در سطح بین‌المللی بوده است.

جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.