اسد: با تروریست ها سازش نمی کنیم

رییس جمهوری سوریه روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه اولین مجلس نمایندگان پس از تصویب قانون اساسی جدید با اشاره به وقوع عملیات تروریستی در سوریه افزود: برخی از کشورهای عربی مرگ و تخریب را برای ما فرستادند و ما الگوی تمدن را به برایشان خواهیم فرستاد.

وی اظهار داشت: ممکن است مشکل سوریه به عنوان مشکل سیاسی مطرح شود ولی ما با مشکل سیاسی مواجه نیستیم بلکه با مشکل تروریسم و طرح فتنه افکنی و تقسیم کشور مواجهیم.

اسد در ادامه افزود: هر طرفی که برنامه سیاسی و یا اقتصادی ارائه دهد با برنامه مشابهی مواجه می شود.

رئیس جمهور سوریه گفت که سوریه با ‘جنگ حقیقی با ماهیت خارجی’ مواجه است و برخورد با تروریسم مورد حمایت خارج با طرف های داخلی سوریه فرق می کند.

اسد اظهار داشت که در آغاز بروز درگیری در سوریه عده ای گفتند ایادی خارجی در آن دخالت ندارد و دولت را به فرافکنی متهم کردند اما به مرور زمان ثابت شد که استعمار همان استعمار است و تنها شیوه های آن عوض شده است.

اسد در ادامه افزود: امروز چهره عوامل منطقه ای بحران سوریه آشکار شد و آنها با شکست های پی در پی مواجه شدند و طرح های آنان که بر زبان آورده اند، محقق نشد.

به گفته رییس جمهوری سوریه مشکل اصلی در وجود تروریسم است و نه نبود راه حل های سیاسی.

اسد افزود که هر قدر اقدامات سیاسی به پیش می رود همپای آن تروریست ها حرکت می کنند وعملیات خود را افزایش می دهند و کسی نمی گوید چه ارتباطی بین راه حل سیاسی و تروریسم وجود دارد .

وی در زمینه ضرورت گفت و گو با مخالفان این سوال را مطرح کرد که با چه کسی باید گفت و گو شود ؟ باید دید طرف گفت و گو چه ثقلی در جامعه دارد. عده ای دم از ملت می زنند اما در انتخابات که رای ملت در آن موثر است، شرکت نمی کنند.

به گفته اسد هر روندی که مبتنی بر اراده مردمی نباشد ارزش ندارد و مردم هم به رغم تهدید تروریست ها در انتخابات و همه پرسی شرکت کردند.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که درهای سوریه به روی گفت و گوی حقیقی باز است و این کشور دربرگیرنده همه فرزندان خود با همه اختلاف نظرها است تا زمانی که اختلافشان سیاسی و دمکراتیک باشد.

وی شرط گفت و گو با مخالفان سوریه را وابسته نبودن آنها به بیگانه و دست نداشتن در عملیات تروریستی دانست.

به گفته اسد سوریه بهای سنگینی بابت توطئه های خارجی پرداخته کرده است اما مردم برای حفظ جامعه سوریه با همه اطیافش هر بهایی را می پردازند.

اسد تاکید کرد که موضوع اصلی مخالفت با سوریه اصلاحات نیست بلکه این کشور به خاطر حمایت از مقاومت و پایبندی به حقوق خود و نقشی که ایفا می کند، هدف قرار داده شده است.

وی در تشریح روند تحولات در سوریه گفت که دشمنان ابتدا به وقوع انقلاب مردمی در سوریه امیدوار بودند اما ناامید شدند و سپس به ایجاد درگیری بین نیروهای امنیتی و ارتش دل بستند و باز هم موفق نشدند و پس از آن به عملیات تروریستی و تخریب زیر ساخت ها روی آوردند و باز هم نتیجه نگرفتند و این بار به ایجاد فتنه طایفه ای پناه بردند و این بیانگر پوچی آنان است.

اسد با تاکید مجدد بر این که سوریه درگیر بحران داخلی نیست بلکه با جنگ خارجی و ابزار داخلی مواجه است، گفت: اگر دست به دست هم بدهیم وضعیت فعلی به زودی به پایان می رسد .

وی ضمن محکوم کردن فاجعه الحوله از توابع استان حمص که بیش از ۱۰۰ نفر در آن قتل عام شدند، گفت: حتی حیوانات درنده مرتکب چنین کشتاری و کشتارهای مشابه نمی شوند.

رییس جمهور سوریه با اشاره به وقوع این فاجعه در آستانه ورود کوفی عنان فرستاده سازمان ملل برای حل بحران سوریه به دمشق و متهم کردن دولت به دخالت در این فاجعه این سوال را مطرح کرد که آیا دولت می خواست دشمنی شورای امنیت سازمان ملل را که دشمنی آن با سوریه پر رنگ است، به دشمنی بیشتر وادارد.

خاورم**۱۴۳۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۰۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.