اسرائیل: آمریکا از حملات اسرائیل به غزه حمایت می‌کند

۲۸ آبان ،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی شلیک موشکی دیگر از سوی حماس به سوی تل‌آویو در بعد از ظهر روز شنبه، جنگنده‌های اسرائیل حملات خود به باریکه غزه را تشدید کردند. اسرائیل می‌گوید جنگ هوایی این کشور علیه غزه از حمایت کامل آمریکا برخوردار است!

بعد از ظهر روز شنبه آژیر خطر برای سومین بار در طول چهار روز اخیر درتل‌آویو، مهم‌ترین شهر اسرائیل به صدا درآمد. شبه‌نظامیان موسوم به «بریگاد قسام»، وابسته به حماس اعلام کردند یک راکت دور برد «فجر ۵» ‌به سوی تل‌آویو پرتاب کردند. اما اسرائیل می‌گوید این راکت را در هوا منفجر کرده است.

بنابر گزارش‌ها بعد از ظهر روز شنبه در حالی که صدای آژیرهای حمله هوایی در تل‌آویو به صدا درآمده بود اول صدای انفجار مهیبی شنیده شد، سپس ابر بزرگی از دود در گوشه‌ای از آسمان تل‌آویو تشکیل گردید. یک گزارشگر رادیویی در شهر تل‌آویو گفته که شاهد برخورد موشک‌ رهگیر با موشک پرتاب شده از نوار غزه بوده است. بقایای موشک منهدم شده در آبهای دریا در جنوب تل‌آویو فرود آمده است. بنابر گفته منابع اسرائیلی، سیستم پدافند «گنبد آهنین» روز شنبه در تل‌آویو نصب و راه‌اندازی شده است.

پیش از ظهر شنبه و پس از آنکه مراکز اداری تشکیلات حماس در غزه توسط جنگندهای اسرائیل به شدت بمباران شد، حماس تهدید کرد انتقام خواهد گرفت. یک مقام حماس گفت: «اسرائیل بهای سنگینی برای جنایات خود خواهد پرداخت»، «ما انتقام مرگ و وحشتی که اشغالگران برای مردم ما به‌وجود آورده‌اند را خواهیم گرفت».

در چهار شبانه‌روز گذشته جنگنده‌های اسرائیل بیش از ۸۰۰ بار برفراز باریکه غزه عملیات نظامی انجام داده‌اند. در همین مدت‌زمان شبه‌نظامیان حماس بیش از ۶۰۰ راکت به سوی شهرهای اسرائیل پرتاب کرده‌اند. در این درگیری‌ها تاکنون ۳۹ فلسطینی و ۳ اسرائیلی جان خود را از دست داده و بیش از۲۰۰ نفر نیز زحمی شده‌‌اند.

“حمایت آمریکا” از حملات هوایی اسرائیل

دولت اسرائیل می‌گوید حملات هوایی این کشور به غزه از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردار است. «میخائیل اورن» سفیر اسرائیل در واشنگتن روز شنبه به خبرنگاران گفت، ایالات متحده آمریکا از تمام اقدامات دولت اسرائیل برای حفاظت از شهروندانش در برابر ترور حماس پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد. مرکل و نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی بر این امر توافق نظر داشتند که باید هر چه سریع‌تر میان طرفین آتش‌بس کامل برقرار شده تا جلوی خونریزی‌های بیشتر گرفته شود.

صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی دیگری با محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلام‌گرای مصر او را تشویق کرد به نقش میانجیگرانه‌ی مهم خود ادامه داده و گروه‌های فلسطینی را به توقف حمله به اسرائیل وادار سازد.

در این میان رجب طیب اردوغان،‌ اول وزیر ترکیه روز شنبه وارد قاهره شد. هر دو کشور حملات اسرائیل علیه غزه را به شدت محکوم کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که دولت آمریکا از رهبران هر دو کشور ترکیه و مصر خواسته است گروه حماس را زیر فشار بگذارند تا شلیک راکت به اسرائیل را متوقف کند.

از سوی دیگر منابع عربی می‌گویند، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، قرار است بزودی وارد قاهره شود. بنا بر این گزارش، رهبران سه کشور به همراه خالد مشعل بحران غزه را بررسی خواهند کرد.

دور تازه تنش میان اسرائیل و حماس پس از شلیک موشک از سوی نیروهای حماس به سوی یک کاروان نظامی اسرائیل در روز شنبه ۱۰ نوامبر آغاز شد. با حمله جنگنده‌های اسرائیل به خودروی احمد الجعبری، یکی از فرماندهان ارشد نظامی حماس در روز چهارشنبه ۱۴ نوامبر، این درگیری‌ها به اوج خود رسید. احمد الجعبری و فرزندش که همراه او بود در این حمله کشته شدند.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.