اسراییل نیروهایش را در مرز با مصر بسیج می کند/ جنگی دیگر در پیش است؟

طارق فهمی رییس دفتر اسراییل در مرکز ملی تحقیقات خاورمیانه در قاهره در گفتگو با خبرگزاری اینتر پرس سرویس گفت که به نظر می رسد اسراییل ظرف چند روز اخیر آماده انجام عملیات استقرار گسترده نظامی در مرزهای جنوبی خود است .

مصر در ۲۲ آوریل بطور یکجانبه توافقنامه سال ۲۰۰۵ صدور گاز طبیعی به اسراییل را لغو کرد که بر مبنای آن اسراییل ظرف پنج سال گذشته بطور منظم از منطقه شمال شبه جزیره سینای مصر گاز دریافت می کرد.

مسوولان انرژی مصر لغو یکجانبه توافقنامه یادشده را نشات گرفته از عدم پرداخت بهای گاز در مدت اخیر از سوی اسراییل دانستند و تاکید کردند ‘هیچگونه انگیزه سیاسی باعث اتخاذ چنین تصمیمی نشده است .’

اسراییل که تا ۴۰ درصد برای تامین برق خود نیازمند گاز مصر است به سرعت نسبت به اتخاذ تصمیم یاد شده اعتراض کرد.

مسوولان اسراییل هشدار دادند که این اقدام بر توافقنامه صلح کمپ دیوید امضا شده میان مصر و اسراییل در سال ۱۹۷۹ تاثیر وخیمی به دنبال خواهد داشت .

شائول موفاز رهبر اپوزسیون اسراییل از آمریکا سرپرست اصلی کشورش خواست تا به نمایندگی از سوی اسراییل وارد عمل شود .

وزارت دارایی اسراییل اعلام کرد این تصمیم را یک اقدام بی سابقه خطرناک توصیف می داندکه بر توافقنامه های صلح و جو صلح میان مصر و اسراییل سایه خواهد افکند.

مقامات اسراییلی تهدید کردند که اقدامات قانونی لازم را برای تضمین ادامه صدور گاز مصر بکار خواهند برد اما تحلیل گران می گویند که مصر بر اساس حقوق قانونی خود از این توافقنامه کنار کشید .

ابراهیم زهران کارشناس نفت مصر در گفتگو با خبرگزاری اینتر پرس سرویس توضیح داد که مشتریان اسراییلی از جمله موسسه برق اسراییل بهای گاز خود را که حدود ۱۰۰ میلیون دلار است نپرداخته اند.

وی افزود:براساس توافقنامه یادشده اگر هر یک از دو طرف نتواند به تعهدات خود عمل نماید طرف مقابل حق دارد آن را لغو کند.

مصر در سال ۲۰۰۸ بر اساس توافقنامه بدست آمده در سه سال قبل از آن پمپاژ گاز طبیعی به اسراییل را آغاز کرد .

با توجه به اینکه اسراییل در میان افکار عمومی مصر هیچ جایگاهی ندارد به همین دلیل توافقنامه صدور گاز از همان ابتدا با مخالفت مردمی در سطح گسترده روبرو شد.

منتقدان معتقدند که فروش گاز مصر به اسراییل با نرخی بسیار کمتر از نرخ جهانی انجام می گیرد درحالی که مصر خود از کمبود شدید انر‍ژی رنج می برد.این قرارداد هر چند بطور غیرمستقیم بطور فعال اشغال سرزمینهای فلسطینی توسط اسراییل را تقویت می کند .

به ویژه آنکه خط لوله انتقال گاز از شمال شبه جزیره سینا به اسراییل از زمان شکل گیری انقلاب مصر در اوائل سال گذشته ۱۴ بار در معرض حملات گوناگون افراد ناشناس قرار گرفت که بیشتر اوقات منجر به توقف صدور نفت به مدت طولانی شد و در نتیجه قیمت برق از آغاز سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت .

با توجه به اینکه قرارداد صدور گاز مورد حمایت مردم مصر نیست اکثر شخصیتهای عمومی مصر و گروهها با گرایشهای مختلف سیاسی از تصمیم قاهره مبنی بر لغو توافقنامه مزبور استقبال کردند.

محمود غزلان سخنگوی جماعت اخوان المسلمین مصر این تصمیم را ممتاز خواند و خاطرنشان کرد که مصر برای تامین مصرف داخلی خود به تمام گاز طبیعی خود نیاز دارد .

حزب سوسیالیسم دمکرات لیبرال مصر این اقدام را ثمره واقعی انقلاب ۲۵ ژانویه در مصر توصیف کرد.

هرچند در قاهره بطور رسمی اعلام شد که لغو توافقنامه به دلایل تجاری انجام گرفته تحلیل گران مصری معتقدند که این تصمیم در بردارنده انگیزه های سیاسی و راهبردی است .

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسراییل چند روز قبل از لغو توافقنامه از مصر به عنوان ‘تهدیدی بزرگتر از ایران’ نام برد و خواستار استقرار نیروهای نظامی بیشتری در مرزهای جنوب اسراییل شد .

مطبوعات اسراییل به نقل از لیبرمان نوشتند که ‘ ما باید برای هر گونه احتمالی آماده باشیم . ‘

از سوی دیگر یک روز پس از لغو توافقنامه یاد شده سپهبد حسین طنطاوی هشدار داد که مرزهای مصر همواره در معرض خطر دائمی است و تهدید کرد ‘ هر کس که جرات کند و به مرزهای ما تجاوز کند ، پایش را خواهیم شکست .’

مترجمام ** ۱۴۸۷ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۸۰۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.