اسقاط خودروهای وارداتی به نام تأمین قطعات

به گزارش «جوان» یکی از پیش شرط‌های اصلی برای اخذ نمایندگی شرکت‌های خودروساز خارجی در کشور توانایی در گارانتی و تأمین قطعات است.
 این موضوع شاید در چند سال نخست فعالیت نمایندگی‌ها، به چشم نیاید ولی وقتی عمر ماشین خارجی کم‌کم از پنج سال می‌گذرد تأمین قطعات به شکل حادی جلوه می‌کند. 

برای همین شرکت‌های نمایندگی اکنون با چالش مهمی مانند تأمین قطعات مواجه هستند. قبل از بروز مشکل در جابه‌جایی پول در شبکه بانکی کشور با اروپا و حتی آسیا خرید و واردات قطعات به راحتی صورت می‌گرفت اما از سال گذشته تاکنون این امر به دلیل موانع بسیار در جا‌به‌جایی پول با مشکل جدی روبه‌رو شده است. 

برای همین شرکت‌های بزرگ وارد کننده خودروهای سواری و تجاری خارجی راهکار جالبی را برای برطرف کردن مشکل تأمین قطعات خود انتخاب کرده‌اند. 

در این روش شرکت‌های داخلی به عنوان مثال از هر پارت واردات خودرو ۲۰ دستگاه، یک دستگاه خودروی خارجی را اسقاط و قطعات آن را جدا کرده و در مواقع ضروری به مشتریان عرضه می‌کنند. این روش اکنون در شرکت‌هایی که خودروهای سنگین وارد می‌کنند بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. 

همچنین در یکی دیگر از تحولات اخیر بازار واردات خودروهای خارجی، مرکز واردات خودرو به ویژه سواری از امارات به عمان تغییر جهت داده است. البته سال گذشته عمان نیز در لیست کشورهای هدف بود اما حجم کمتری را به خود اختصاص داده بود. 

این موضوع تا حدود زیادی بر قیمت تمام شده خودرو و قطعات در داخل اثر گذاشته و هزینه حمل و نقل نیز بالا رفته است. 

آمار ۹۰ چه می‌گوید؟
آنچه از جدول میزان واردات خودروی سواری در سال ۹۰ می‌توان استخراج کرد‌، این است که سال گذشته حدوداً ۴۰ هزار خودرو به ارزش ۸۲۴ میلیون دلار وارد کشور شده که درصد تغییرات آن نسبت به سال قبل از لحاظ تعداد و وزن حدوداً ۹ درصد‌ و از نظر ارزش نیز ۸ درصد افت پیدا کرده است. 

اما قیمت هر خودروی سواری وارداتی در سال گذشته مبلغ۲۰ هزار و ۷۶۰ دلار بوده که بنابر محاسبه گمرک نزدیک به ۴ برابر هر خودروی صادراتی برآورد می‌شود که نسبت به سال گذشته نیز با افزایش یک درصدی همراه است. 

سه کشور عمده مبدأ واردات در این مدت جمهوری کره، امارات متحده عربی و عمان بوده‌اند که کشور کره با صادرات ۱۹ هزار و ۶۱۵ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۶ میلیون و ۶۲۹ هزار دلار به کشورمان، به لحاظ تعداد ۴۲/۴۹ درصد و به لحاظ ارزش ۰۷/۴۲ درصد از سهم کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص داده است.
 
در رتبه‌های بعدی امارات متحده عربی و عمان قرار دارند. میزان واردات خودرو از عمان نیز یکهزار و ۹۹۸ دستگاه به ارزش ۴۰ میلیون و ۲۹۶ هزار دلار بوده که به لحاظ تعداد ۰۳/۵ درصد و به لحاظ ارزش ۸۹/۴ درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را به خود اختصاص داده است. 

در مورد سایر کشورها میزان واردات در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۴ هزار و ۱۵۲ دستگاه به ارزش ۹۴ میلیون و ۵۹۵ هزار دلار بوده که این میزان به لحاظ تعداد ۴۷/۱۰درصد و به لحاظ ارزش ۴۸/۱۱ درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را نشان می‌دهد.


جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.