اسلحه بیولوژیکی من

جام جم آنلاین: شاید از آن جمله آدم‌هایی باشید که کمتر به دنیای پیرامون خودتان نگاه می‌کنید یا شاید هم ساده و زودگذر از کنار بی‌نهایت شگفتی‌های ذره‌بینی کنارتان می‌گذرید! کسی چه می‌داند شاید هم آدم خیلی گرفتاری هستید یا کلا به دیگر جانوران کوچک و بزرگ اطرافتان به شکل مزاحم یا موذی نگاه می‌کنید.

کمی صبر کنید… در قاب ایرانی می‌خواهم شما را با جانوران ریز و درشت سرزمین ایران آشنا کنم، نه نمونه خارجی و احیانا چینی آن! جانورانی حیرت‌انگیز که با آن همه زیبایی نگاهشان هم نکرده‌اید و آنها درست در گلدان گلخانه‌تان یا روی شیشه پنجره اتاق شما یا بیرون روی بوته‌های شمشاد کنار جدول خیابان شهرمان منتظر چشمان مشتاق شما هستند.

این چشمان درشت و نافذ که با شیطنت هرچه تمام‌تر به دوربین من نگاه می‌کنند، مربوط به یک عنکبوت جهنده کوچک هستند که روی برگ‌های بوته شمشاد نزدیک ساختمان خانه ما در انتظار شکار، بی‌صدا و آرام ثانیه‌ها را می‌شمارند.

این عنکبوت که از خانواده Salticidae یا عنکبوت‌های جهنده است، بیش‌از ۴۰۰۰ گونه دارد و بزرگ‌ترین خانواده عنکبوت‌ها به حساب می‌آید! طول بدن این جانور هشت میلی‌متر است که البته عنکبوت‌های ماده و باردار بزرگ‌ترند و طول بدن آنها به ۱۲ میلی‌متر هم می‌رسد.

مشخصه مهم این عنکبوت‌ها حرکت سریع و جهشی است، همچنین چشمانی بزرگ در جلوی صورت خود دارند که تا چند سانتی‌متر را بخوبی می‌بینند و امکان دیدن دیگر حشرات ـ که شکار به حساب می‌آیند ـ به آسانی برایشان امکان‌پذیر است.

روش شکار این جانور هم بسیار جالب توجه است، بدون حرکت روی یک برگ و در مجاورت نور آفتاب می‌نشیند و به محض نشستن یک حشره در فاصله هشت تا ۱۵ سانتی‌متری خیلی آرام و بدون آن که لرزشی روی سطحی که بر آن نشسته ایجاد نماید، خودش را به شکار نزدیک می‌کند و در یک جهش برق‌آسا آن را در میان فانگ‌های (آرواره‌های) قدرتمندش اسیر می‌کند.

تعداد فراوانی از گونه‌های مختلف این عنکبوت در کشور ما وجود دارد و اگر مثل من از عنکبوت‌ها نمی‌ترسید و با حضور آنها در خانه مشکلی ندارید می‌توانید از این جانوران بعنوان یک سلاح بیولوژیکی برای کم‌کردن حشرات موذی خانه (مثل پشه‌ها و مگس‌ها)‌ استفاده کنید؛ البته اگر نظر مرا بخواهید آنها هم آنقدرها موذی نیستند!

احمد کریمی – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.