اسناد روابط ایران و اسپانیا مربوط به دوران صفویه در شهر وایادولید کشف شد

بنا بر گزارش ایرنا، کوتیاس روز چهارشنبه در نامه ای به رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا اعلام کرد: در چارچوب توافق شناسایی نسخ خطی ایرانی، هزاران سند موجود در آرشیوهای کتابخانه شهر وایادولید که از بزرگترین مخازن نسخ خطی جهان بشمار می رود، مجموعه ارزشمندی کشف شده که تاکنون پنهان مانده بود.

براساس این گزارش، بین این اسناد، چند نامه بسیار مهم فارسی که یکی از آنها از طرف ‘شاه عباس’ به شاه اسپانیا نوشته شده ونامه هایی به زبان اسپانیایی که یکی از آنها از ‘فلیپ چهارم’ به ‘کریم خان زند’ است به چشم می خورد، اما بیشتر نامه ها متعلق به زمان صفویه است.

به نوشته کوتیاس، این کشف مهم که سال ها بررسی و فهرست بندی نشده است، می تواند گام مهمی در بازشناسی تاریخ روابط اسپانیا و ایران باشد.

در این مجموعه تازه کشف شده، نامه ای طوماری از شاه عباس صفوی وجود دارد که با خط نستعلیق و در دو رنگ قهوه ای و قرمز نگاشته شده است.

کوتیاس نوشته است: بنا بر این اسناد، گروهی از ‘موریسکوها’ (مسلمانان اخراج شده از اسپانیا در سال ۱۶۰۹) به ایران آمده و در منطقه هرمزگان اقامت گزیده اند.

در همین چارچوب، برنامه فهرست بندی منابع و نسخه های فارسی کتابخانه سلطنتی مادرید، ‘اسکوریال’ و ‘رئال آکادمیا دِ لا ایستوریا’ با پشتیبانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا بزودی آغاز خواهد شد.

اروپام **۱۲۳۴**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۰۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.