اسپانیا با اقتدار قهرمان اروپا شد

شب گذشته دو تیم اسپانیا و ایتالیا در بازی فینال یورو ۲۰۱۲ در شهر کی یف اوکراین به مصاف هم رفتند و این مسابقه با نتیجه عجیب ۴ بر صفر به سود اسپانیا به پایان رسید.

عصر ایران – تیم فوتبال اسپانیا با پیروزی شگفت انگیز در برابر ایتالیا، قهرمان جام ملتهای اروپا شد.

شب گذشته دو تیم اسپانیا و ایتالیا در بازی نهایی یورو ۲۰۱۲ در شهر کی یف اوکراین به مصاف هم رفتند و این مسابقه با نتیجه عجیب ۴ بر صفر به سود اسپانیا به پایان رسید.

قضاوت این مسابقه بر عهده پدرو پروئنکا از پرتغال بود.

داوید سیلوا، جوردی آلبا، فرناندو تورس و خوان ماتا گلزنان اسپانیا در این بازی بودند.


داوید سیلوا زننده گل اول اسپانیا بود

مسابقه دو تیم اسپانیا و ایتالیا با برتری ماتادورها آغاز شد. چزاره پراندلی، مربی ایتالیا، در این بازی تیمش را برخلاف بازی گروهی با اسپانیا، با سیستم ۲-۴-۴ راهی زمین کرد و جورجیو چیلینی را در بک چپ به کار گرفت.

دفاع خطی ایتالیا و ضعف چیلینی، نقش بارزی در شکسته شدن خط دفاعی ایتالیا در این بازی داشت.

در دقیقه ۱۴ بازی، چیلینی در کورس با بازیکن حریف، جا ماند و همین امر زمینه ساز گل اول اسپانیا شد. داوید سیلوا سانتر ارسالی را با ضربه سر وارد دروازه بوفون کرد.

ایتالیایی ها بعد از دریافت گل اول از لاک دفاعی خارج شدند و اسپانیا را تحت فشار قرار دادند. چند کرنر پیاپی و خطرناک پیرلو، چیزی نمانده بود بازی را به تساوی بکشاند اما کاسیاس عملکرد موفقی بر روی این کرنرها داشت.

در ادامه نیمه اول، بازی به شکلی متعادل و با برتری نسبی اسپانیا ادامه یافت تا اینکه ژاوی در دقیقه ۴۱ با پاسی دقیق جوردی آلبا را در عمق خط دفاعی ایتالیا صاحب توپ کرد و او در مصاف تک به تک با بوفون دروازه ایتالیا را گشود.

بر روی گل دوم اسپانیا، بونوچی مقصر اصلی بود که آفساید را پر کرد و در کورس با آلبا نیز از بازیکن اسپانیا عقب ماند.

در نیمه دوم، پراندلی دی ناتاله را به جای کاسانو وارد زمین کرد تا بلکه ایتالیا را به بازی برگرداند.

ایتالیا در نیمه دوم تا دقیقه ۶۰ بر روی دروازه اسپانیا، کمابیش فشار آورد و صاحب دو موقعیت گل شد که هر دو موقعیت را دی ناتاله از دست داد.

نخستین فرصت لاجوردی پوشان در نیمه دوم با ضربه سر دی ناتاله از بالای دروازه اسپانیا راهی اوت شد و موقعیت دوم و آخر این تیم در نیمه دوم نیز در مصاف تک به تک دی ناتاله و کاسیاس، توسط دروازه بان آماده اسپانیایی ها مهار شد.

پراندلی در دقیقه ۵۶ تیاگو موتا را به جای مونتولیوو به زمین فرستاد ولی موتا فقط چند دقیقه پس از حضورش در زمین، دچار آسیب دیدگی شد و ایتالیایی ها مجبور شدند نیم ساعت آخر بازی را ده نفره بازی کنند.

مسابقه دو تیم در ادامه، با میدانداری اسپانیا دنبال شد و ایتالیایی ها که برای تغییر نتیجه بازی باید حمله می کردند، توانی برای پیشروی به سمت دروازه اسپانیا نداشتند.

به نتیجه نرسیدن حملات آنها در آغاز نیمه دوم، پس از آنکه با ده نفره شدن این تیم همراه شد، موجب افت روحی شاگردان پراندلی شد.

در حالی که پیش از سوت پایان بازی، قهرمانی اسپانیا مسجل به نظر می رسید، دل بسکه تورس را در دقیقه ۷۵ به جای فابرگاس وارد زمین کرد و این بازیکن ۹ دقیقه بعد در مصاف تک به تک با بوفون، نتیجه بازی را ۳ بر صفر کرد.

در دقیقه ۸۷ خوان ماتا به جای اینیستا وارد زمین شد و او نیز خیلی زود برای اسپانیا گل زد. ماتا در دقیقه ۸۸، با پاس فداکارانه تورس، دروازه خالی ایتالیا را باز کرد تا اسپانیا به بهترین پیروزی در بازی فینال، در تاریخ جام ملتهای اروپا دست یابد.

پیش از این، آلمانی ها در سال های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۰ موفق شده بودند شوروی و بلژیک را ۳ بر صفر شکست دهند.

تیم فوتبال اسپانیا با این برد به سومین عنوان قهرمانی خود در جام ملتهای اروپا دست یافت.

ماتادورها قبلاً در سال های ۱۹۶۴ و ۲۰۰۸ قهرمان جام ملتهای اروپا شده بودند.

به این ترتیب الان اسپانیا و آلمان هر یک با سه قهرمانی، پرافتخارترین تیم های جام ملتهای اروپا محسوب می شوند.

اسپانیایی ها با کسب سه عنوان قهرمانی در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، دو قهرمانی اروپا و یک قهرمانی جهان، رکوردی بی نظیر در فوتبال اروپا از خود بر جای گذاشتند.

پیش از این، آلمان در سال های ۷۴-۱۹۷۲ و فرانسه در سال های ۲۰۰۰-۱۹۹۸ موفق شده بودند در هر دو تورنمت جام ملتهای اروپا و جام جهانی قهرمان شوند.

ترکیب دو تیم اسپانیا و ایتالیا در بازی فینال عبارت بود از:

 اسپانیا: ایکر کاسیاس ( کاپیتان) ، پیکه، راموس،آربلوا، یوردی آلبا، اینیستا (از دقیقه ۸۷ خوان ماتا)، ژاوی هرناندز، فابرگاس (از دقیقه ۷۵ فرناندو تورس) ، ژابی آلونسو، بوسکتس و داویدسیلوا ( از دقیقه ۵۹ پدرو رودریگز)

مربی: ویسنته دل بوسکه

ایتالیا: بوفون ( کاپیتان) ، چیلینی ( از دقیقه فدریکو بالزارتی)، آباته، بارتزاگلی، بونوچی، مارچیزیو، ده روسی، مونتولیوو ( از دقیقه ۵۶ تیاگو موتا)، پیرلو، بالوتلی و کاسانو(از دقیقه ۴۶ آنتونیو دی ناتاله)

مربی: چزاره پرندلی

برای خواندن سایر خبرهای ورزشی کلیک کنید


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.