اسکار فرانسوی به راه خود ادامه می دهد

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

گزارشی از جوایز سینمایی سزار

جوایز سزار معتبر ترین اتفاق سینمایی فرانسه است که از سال ۱۹۷۶ در این کشور برگزار می گردد.

 به گزارش خبرنگار هنر آنلاین در این مراسم به فیلم‌های فرانسوی نامزدشده در بیش از بیست رشته و یک فیلم برگزیده غیر فرانسوی جایزه سزار تعلق می‌گیرد. اعتبار این مراسم در فرانسه تا حدی است که آن را برابر با جوایز اسکار در آمریکا می‌دانند.

مراسم جوایز سزار معروف به شب سزار برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ در فرانسه برگزار شد. بنیانگذار این مراسم ژورژ کراونه تهیه کننده فرانسوی بود که پایه‌‎گذار مراسم مولیر در دنیای تئاتر نیز هست. کراونه خود در سال ۲۰۰۰ موفق شد جایزه افتخاری سزار را به خانه ببرد.

نام مراسم برگرفته از طراح تندیس این مراسم به همین نام بوده است. همچنین این نام ادای دینی است به ریمو، بازیگر بزرگ فرانسوی که نقش سزار را در سه گانه مارسل پانیول بازی کرده‌است.

نامزدهای بخش‌های مختلف این جایزه را اعضای آکادمی هنر و تکنیک سینمای فرانسه انتخاب می‌کنند و هر ساله در ماه فوریه این مراسم در سالن  تئاتر دوشتله برگزار می‌شود. این مراسم مهم‌ترین اتفاق سینمایی فرانسه محسوب می‌شود و در واقع آن را به عنوان مراسم اسکار فرانسه می‌شناسند.

با پایه‌گذاری جوایز سزار این جایزه جایگزین مراسم اهدای جایزه ستاره بلورین شد که بین سال های ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۶ در فرانسه برگزار می‌شد.

اولین مراسم اهدای جوایز سزار که به نام «شب سزار» نیز شهرت گرفت با ریاست ژان گابن در دوم آوریل ۱۹۷۶چند ماه قبل از مرگ او برگزار شد. تا کنون بسیاری از بزرگان سینمای دنیا ریاست این مراسم را به عهده داشته اند. درمیان این اشخاص از چهره‌هایی مانند جودی فاستر (۲۰۱۱)، ماریون کوتیار(۲۰۱۰)، سوفیا لورن (۱۹۹۱)، کرک داگلاس (۱۹۹۰)، شان کانری (۱۹۸۷)، آلن دلون (۲۰۰۰، ۱۹۹۵)، ایزابل اوپر (۱۹۹۹)، و ژولیت بینوش (۱۹۹۸) گرفته تا گیوم کانه (۲۰۱۲)، شارلوت گینزبورگ (۲۰۰۹)، ایزابل آجانی (۲۰۰۵)، فیلیپ نوآره (۱۹۹۶)، ژرار دوپاردیو (۱۹۹۴)، مارچلو ماسترویانی(۱۹۹۳) و اورسن ولز (۱۹۸۲) دیده می‌شوند.

در سال های ابتدایی برگزاری، نامزدها برای دریافت ۱۳ جایزه سزار با هم رقابت می‌کردند، اما امروز تعداد این جوایز به ۲۲ جایزه در ۹ گروه رسیده است. از جمله جوایزی که در سال های اخیر به جمع این جوایز پیوسته جایزه بهترین بازیگر تازه مرد و زن، بهترین مستند و بهترین انیمیشن بوده است و در مقابل جوایزی نظیر بهترین پوستر و بهترین تهیه کننده از این مراسم حذف شده اند. جایزه سزار به فیلم‌های فرانسوی در بخش‌های مختلف اعطا می‌شود و یک جایزه به فیلم‌های غیر فرانسوی زبان اختصاص داده می‌شود.

رای‌گیری برای اهدای جایزه سزار طی دو مرحله رای گیری مخفیانه از طریق نامه انجام می‌شود. در مرحله اول نامزدها را بر اساس گروه انتخاب می‌کنند و در مرحله دوم برنده از میان نامزدهای مرحله اول انتخاب می‌شود. رای‌دهندگان حدود ۴۰۰۰ متخصص در این زمینه شامل بازیگران، کارگردانان، نویسندگان، تولید کنندگان، پخش کننده ها و فروشندگان بین المللی فیلم، کارگزاران، صنایع تکنیکی، بازی گردانان، اهالی رسانه و اعضای انجمن‌ها می باشند. معیار انتخاب برای شرکت در این رای‌گیری ،داشتن فعالیت دائمی در زمینه سینما و کسب حمایت از آکادمی هنر و تکنیک سینمای فرانسه است. نامزدها و برندگان سال های قبل از این تشریفات معاف می باشند.

بازیگران، کارگردانان و فیلم‌هایی می باشند که تا کنون موفق به دریافت بیش از یک جایزه و یا نامزدی در دوره ها و بخش‌های مختلف شده اند که از میان آن‌ها می توان به فیلم«عشق» ساخته میشائل هانکه اشاره کرد که در سال ۲۰۲۴ نامزد ۱۰ رشته شد و ۵ جایزه سزار را به خود اختصاص داد. رومن پولانسکی با سه بار نامزدی و سه بار دریافت جایزه، آلن رنه با هشت نامزدی و دو جایزه، برتران تاورنیه با هفت نامزدی و دو جایزه از جمله کارگردانانی می باشند که تا کنون موفق به بردن بیش از یک جایزه سزار شده‌اند. ژرار دوپاردیو با ۱۶ نامزدی و دو جایزه، ایزابل اوپر ۱۴ بار نامزدی و یک برد، دانیل اوتوی ۱۲ نامزدی و دو برد، کاترین دونوو با ۱۲ نامزدی و دو برد از جمله چهره‌هایی می باشند که نامزدی برای این جوایز را بارها تجربه کرده‌اند.

آکادمی هنر و تکنیک سینمای فرانسه به تازگی فهرست ۱۰ فیلم انیمشین کوتاه برگزیده برای جوایز سزار ۲۰۲۴ را معرفی کرده است. این آکادمی در ماه دسامبر از میان این فهرست دو فیلم را به عنوان نامزدهای این بخش معرفی می‌کنند. این دو انیمیشن کوتاه در کنار سه انیمیشن بلند انتخاب شده قرار می گیرند و در یک بخش با هم رقابت می‌کنند. بر خلاف جوایز اسکار که انیمیشن های بلند و کوتاه در دو بخش مختلف رقابت می‌کنند جوایز سزار این فیلم‌ها را در یک بخش قرار می‌دهد.

نامزدهای مراسم اهدای جوایز سزار سال ۲۰۲۴ به طور رسمی جمعه ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۶ بهمن ۹۲)از طریق کنفرانس خبری اعلام می‌شوند.

مراسم جوایز سزار ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ ( دوم اسفند ماه) در سالن دوشتله برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

عطیه سالارمنش

 

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.