اسید فولیک و کاهش خطر سرطان روده بزرگ

اسیدفولیک یکی از ریز مغذی های مهم بشمار میرود که کمبود آن ازمشکلات تغذیه ای قابل ملاحظه می باشد.

اسیدفولیک یکی از ریز مغذی های مهم بشمار میرود که کمبود آن ازمشکلات تغذیه ای قابل ملاحظه می باشد. نقش اسید فولیک در عملکرد طبیعی مغزحیاتی است، درجهان، سالانه هزاران کودک به دلیل کمبود اسیدفولیک با نقایص مادرزادی لوله عصبی متولد میشوند. به این دلیل بسیاری ازکشورها از جمله کانادا، امریکا و کشور ما ایران  افزودن اسیدفولیک به مواد غذایی را ضروری می دانند.

بر طبق مطالعات انجام شده در یافت بیشتر اسید فولیک با خطر کمتر سرطان کولورکتال همراه است، با وجود این، نگرانی هایی در مورد افزایش خطر بروز برخی سرطان ها با دریافت بیش از حد اسید فولیک در برخی افراد وجود دارد،که به این منظور مطالعه ای برای بررسی رابطه دریافت فولات و سرطان کولورکتال قبل و بعد از غنی سازی غلات انجام شده است.

محققین از داده های یک بررسی رژیمی از سال ۱۹۹۵ که شامل بیش از ۵۰۰ هزار فرد ۷۱-۵۰ ساله بود، استفاده کردند. در شروع مطالعه شرکت کننده ها پرسشنامه هایی در مورد عادات غذایی معمول خود و دریافت هرگونه مکمل را پاسخ دادند. به این وسیله محققین میزان دریافت فولات قبل و بعد از غنی سازی را ارزیابی کردند. برای ۱۰ سال بعد افراد را به منظور تشخیص بروز سرطان کولون مورد پیگیری قرار دادند. در کل ۷۲۰۰ نفر از شرکت کننده ها به سرطان کولورکتال مبتلا شدند.

بررسی نتایج این مطالعه که در مجله تغذیه بالین آمریکا  منتشر شده است،نشان داد افرادی که بیشترین میزان فولات در روز را دریافت می کردند (حداقل ۹۰۰ میکرو گرم در روز) نسبت به افرادی که کمتر از ۲۰۰ میکروگرم در روز دریافت می کردند،  ۳۰% کمتر با خطر سرطان کولورکتال مواجه بودند. این تاثیر هم در مورد دریافت رژیمی و هم دریافت با مکمل و د ر هر دو دوره قبل و بعد غنی سازی مشاهده می شد. هم چنین هیچ خطری در رابطه با افزایش فولات دریافتی و افزایش خطر بروز سرطان های دیگر مشخص نشد.

نکته عملی: میزان توصیه شده دریافت فولات در روز ۴۰۰ میکروگرم برای اغلب بزرگسالان و ۶۰۰ میکروگرم برای زنان باردار می باشد. در کنار غلات غنی شده، سبزیجات و انواع حبوبات از منابع خوب فولات به شمار میروند. با توجه به پیامدهای زیان بار کمبود فولات و هم چنین تاثیرات مثبت دریافت آن بر پیشگیری از سرطان توصیه می شود دریافت کافی منابع فولات را در برنامه تغذیه ای روزانه خود بگنجانید.

منبع: Am J Clin Nutr September 2011


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.