اشتباه در محاسبه کالری مواد غذایی/ به جدول بسته بندی موادغذایی اتکا نکنید

۱۷ام بهمن ،

به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات اخیر نشان می دهد که وزن، تکه کردن و خرد کردن و حتی جویدن غذا بر میزان کالری دریافتی اشخاص تأثیر می گذارد. برای بعضی از غذاها نسبت کالری در آنها طی مرحله هضم ثابت می ماند و نسبت کالری بعضی دیگر تغییر می کند.

همچنین هنگام هضم کردن غذا توسط انسان نیز مقداری انرژی صرف می گردد و حتی باکتریهای موجود در معده و روده اشخاص بخشی از کالریهای غذای انسان را به خود اختصاص می دهد.

هیچ کدام از این عوامل در سیستم کنونی محاسبه کردن کالری ها که به بیش از ۱۰۰ سال پیش باز می گردد مدنظر قرار نگرفته است.

دانشمندان همواره می دانستند که محاسبه کالری ها تخمینی است و طی سالها بعضی از دانشمندان خواستار تغییراتی در این سیستم شده اند و اکنون این موضوع را مورد تأکید قرار داده و اظهار داشته اند که کل سیستم محاسبه کالری باید تغییر کند تا مصرف کننده اطلاعات بهتری از این که هنگام مصرف غذا چقدر کالری دریافت می کند، به دست آورد.

دیوید بیر محقق فیزیولوژیست در مرکز تحقیقات مواد غذایی انسانی در وزارت کشاورزی آمریکا اظهار داشت: اگر صاحبان صنایع غذایی می خواهند اطلاعاتی را روی بسته های مواد غذایی درج کنند، شایسته تر آن است که این اطلاعات صحت داشته باشد.

در تحقیقاتی که سال قبل انجام شد مشخص شده است که جدولهای محاسبه کالری مواد غذایی روی بسته بندی ها معمولا ۲۰ درصد کالریها را کمتر از آنچه ارزیابی شده نشان می دهد. اکنون محققان بررسی دوباره بعضی مواد غذایی از جمله غذاهای دارای غلات کامل و سبزیجات را آغاز کرده اند.

در بیشتر موارد، میزان اشتباه این اطلاعات کوچک می باشند اما اطلاعات ارائه شده در رابطه با بعضی از مواد غذایی با آنچه توسط دانشمندان تخمین زده شده تا ۵۰ درصد نادرست است.

یکی از راه های اندازه گیری انرژی غذاها یا میزان کالری آنها سوزاندن آن در دستگاهی است که “کالریمتر بمب” نامیده می گردد. اما این روش این حقیقت را که انسانها هنگام دفع نیز قدری کالری از دست می دهند نادیده می گیرد. طی سالها محققان تلاش کرده اند راهی برای محاسبه دقیق این میزان پیدا کنند.

کالری اولین بار در سال ۱۸۲۴ میلادی توسط نیکولاس کلمنت به عنوان واحدی از گرما تعریف شد. بین سال های ۱۸۴۱ و ۱۸۶۷ این لغت به فرهنگ های انگلیسی و فرانسوی اضافه شد.

یک کالری عبارت است از مقدار گرمای (انرژی) لازم برای اینکه دمای یک گرم آب را از ۱۴٫۵ به ۱۵٫۵ درجه افزایش دهد.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.