اشتغال نخبگان از مزایای اجرای طرح های کلان ملی در دانشگاهها

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: اشتغال نخبگان، رفع نیازهای کشور، مدیریت علم و فناوری در سطح کلان و ایجاد تحول در دانشگاه ها از مزایای اجرای طرح های کلان ملی در دانشگاه هاست.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران؛ محمد مهدی نژاد نوری در نشست هم‌اندیشی فناوری های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری افزود: طراحی و ساخت هوایپمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره یکی از ۳۸ طرح کلان ملی مصوب شورای عالی عتف است که پیشرفت های مناسبی دارد.
 
وی اضافه کرد: اجرای این طرح باعث می شود کشور به بسیاری از فناوری های پیشرفته دست یابد و فرصت های کارآفرینی نیز ایجاد شود.
 
مهدی نژاد گفت: از سال ۸۳ با تصویب قانون جدید وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، شورای عالی عتف به عنوان بالاترین سطح مدیریت علم و فناوری در کشور معرفی شد که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است.
 
وی افزود: این شورا که ۸ وزیر کابینه و تعدادی از نمایندگان مجلس عضو هستند، به منظور رفع نیازهای کشور به تصویب طرح های کلان ملی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری اقدام کرده است.
 
معاون وزیر علوم با تاکید بر این که طرح های تعریف شده تنها در حوزه های پژوهشی نیست، به انتقاد از آموزش های سنتی در دانشگاه ها پرداخت و گفت: این آموزش ها به گونه ای است که پژوهش در بسیاری از رشته ها به ویژه در رشته های فنی و مهندسی نفوذ نکرده است.
 
مهدی نژاد ، علت نهادینه نشدن پژوهش را وابسته نبودن صنایع به فناوری های پیشرفته و همچنین در برخی موارد غالب بودن مونتاژ در صنایع دانست و ادامه داد: این امر باعث شده بود تا نخبگان کشور پس از پایان تحصیلات به خارج از کشور مهاجرت کنند.
 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بیان اثار اجرای طرح های کلان ملی در دانشگاه ها گفت: اجرای این طرح ها در دانشگاه ها علاوه بر مشارکت نخبگان کشور موجب شد در دانشگاه های کشور ۸ پژوهشگاه دانشگاهی راه اندازی شود. /عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.