اصرار بر حذف دو وزیر از صندوق توسعه

۳۰ آبان ،

بینا- مجلس شورای اسلامی در بررسی ایراد شورای نگهبان درباره یک طرح بر مصوبه پیشی خود مبنی بر حذف وزیران کار و نفت از ترکیب هیات امنای صندوق توسعه ملی اصرار کرد بنابراین این مصوبه برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی ایراد شورای نگهبان در مصوبه هفته پیش خود مبنی بر اصلاح ماده ۸۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه را در دستور کار داشتند.

طبق ماده واحده این طرح ماده ۸۴ قانون برنامه اصلاح می‌شد به این ترتیب که اجزای ۴ و ۵ بند “ج” این ماده با مصوبه مجلس حذف شد.

بر اثر این اصلاح مقرر می‌شود که وزیران نفت و کار از ترکیب هیات امنای صندوق توسعه ملی حذف شوند.

علت این اصلاح این بود که تصمیمات هیات امنا نیازمند دو سوم آرای اعضای هیات امنا است و در این ترکیب شش عضو از دولت حضور دارند و یک عضو از قوه قضائیه و دو نماینده از مجلس و وضعیت به گونه‌ای بود که با ۵ رای شش عضو دولتی تصمیمات هیات امنا به تصویب می‌رسید و در واقع رای نمایندگان دو قوه دیگر در هیات امنا بی اثر بود.

نمایندگان مجلس تلاش کردند برای اثربخشی به رای نمایندگان دو قوه دیگر تعداد اعضای دولت عضو هیات امنا را کم کنند به گونه‌ای که تصمیمات این هیات یک طرف و دولتی نباشد و دو قوه دیگر هم در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌ها سهیم باشند.

براساس این گزارش تفسیری شورای نگهبان در بررسی این مصوبه متذکر شده است که از آنجا که در زمان تصویب این ماده شورای نگهبان به سبب مغایرت آن با قانون اساسی به سبب مغایرت با اختیارات دولتی آن را رد کرده است و در نهایت اصرار مجلس مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس را که بر اثر آن به نمایندگان مجلس حق رای داده است به تصویب رسانده است، بنابراین تغییر در این ترکیب هم باید به تایید و تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

بنابراین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصوبه اصرار کرد تا این مصوبه برای تصویب نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شود.

فروزنده معاون پارلمانی ریاست جمهوری در مخالفت با این مصوبه گفت: نظر دولت مخالف است و از مجلس می‌خواهیم که بر حضور وزیران کار و نفت در ترکیب هیات امنا تاکید کند.

اما نمایندگان مجلس با ۱۵۲ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر بر مصوبه پیشی خود اصرار کردند تا در نهایت این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود و مجمع تصمیم نهایی را در این باره بگیرد.

به گزارش تفسیری مهر، در روزهای اخیر محمد علی عبدالله زاده عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی در گفتگو با خبرنگار مهر خبر داد: از ابتدای مجلس نهم رئیس جمهور نمایندگان مجلس عضو این هیات را به هیچ جلسه ای از صندوق توسعه ملی دعوت نکرده است، نمایندگان از مصوبات این صندوق هیچ اطلاعی ندارند.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.