اصطلاحات ویژه در هنگام خرید خودرو را بدانید

امروزه روند پیشرفت تکنولوژی و ابداع تجهیزات مدرن به قدری سرعت گرفته که هر روز با خبری جدید در این زمینه مواجه می شویم. حتی اگر آخرین مدل از هر وسیله را خریداری کنید، طولی نمی کشد که مدلی جدیدتر و کامل تر از آن به بازار معرفی می شود.

به گزارش ایران ویج ، مساله از آنجایی شروع می شود که شما برای خرید یک کالا به بازار می روید اما تنوع امکانات و گستردگی ویژگی های جدید آنها، تصمیم گیری را برای تان مشکل می سازد. احتمالا با واژه ها و اصطلاحات جدیدی رو به رو می شوید که حتی تا به حال اسم آنها را نشنیده اید. در مورد بازار خودرو نیز همین مساله صدق می کند.

خودروسازان همواره تلاش می کنند که آخرین تکنولوژی روز را در ساخت محصولات خود به کار برند و امکانات و تجهیزات مدرن را روی مدل های جدید عرضه کنند اما در کنار این امر، اطلاعات مشتریان نیز باید توسط مراجع معتبر به روز رسانی شود.

در ادامه قصد داریم شما را با معنای برخی از اصطلاحات خودرویی و عملکرد تجهیزات مدرن اتومبیل ها آشنا سازیم و برای این کار ابتدا به سراغ سیستم های نسبتا ساده می رویم.

● سیستم ترمز ABS:

Anti Lock Brake System یک سیستم ضدقفل برای ترمز بوده که به هنگام ترمزگیری، با قطع و وصل کردن ترمزها، از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند. در خودروهایی که این سیستم وجود ندارد، قفل شدن چرخ ها باعث انحراف و سرخوردن خودرو می شود.

● سیستم EBD:

این سیستم روی ترمز ABS نصب می شود و وظیفه توزیع الکترونیکی نیروی بین ترمز بین چرخ ها را به عهده دارد.

● سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP:

این سیستم در بعضی از خودروها با نام های دیگری چون DSC و ESC هم شناخته می شود. سیستم های کنترل پایداری با کمک سنسورهای مختلف، شرایط خودرو را آنالیز کرده و به وسیله ایجاد تغییر در قدرت موتور، گشتاور چرخ ها، از سرخوردن اتومبیل در پیچ ها جلوگیری کرده و پایداری را بهبود می بخشد.

● سیستم ترمزگیری اضطراری:

این سیستم با نام هایی مانند BA، BAS و EBA روی خودروها عرضه می شود و عملکرد آن به این صورت است که اگر در شرایط اضطراری، پدال ترمز را به طور ناگهانی و با شدت زیاد فشار دهید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو مهیا می سازد.

● فرمان حساس به سرعت:

این سیستم در اکثر اتومبیل های امروزی دیده می شود و نقش بسزایی در جلوگیری از واژگون شدن خودرو دارد. در واقع عملکرد آن بدین صورت است که هرچه سرعت خودرو بیشتر شود، فرمان آن نیز سفت تر می شود زیرا عملکرد فرمان هیدرولیک، بسیار نرم بوده و چرخش آنها در سرعت های بالا ممکن است موجب به هم خوردن تعادل خودرو شود.

● جعبه دنده تیپ ترونیک:

گیربکس تیپ ترونیک، نوع کامل تری از گیربکس اتوماتیک بوده که امکان تعویض دنده به صورت دستی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. به این صورت که اهرم تعویض دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار داده و با حرکت آن به صورت جلو و عقب و یا چپ و راست، دنده ها را به صورت دستی تعویض می نمایید.

● پدال های تعویض دنده در پشت فرمان:

بعضی از اتومبیل هایی که گیربکس تیپ ترونیک داشته باشند از این سیستم نیز بهره می گیرند تا لذت رانندگی افزایش یابد. در این اتومبیل ها راننده می تواند با استفاده از پدال های تعبیه شده در پشت و یا روی فرمان، تعویض دستی دنده ها را انجام دهد. از این سیستم ابتدا در خودروهای فرمول یک استفاده می شد.

● سیستم استارت و ورود بدون کلید:

این سیستم که Keyless Go Starter نام دارد در بسیاری از خودروها به صورت استاندارد یا آپشن عرضه می شود. عملکرد آن به این صورت است که راننده با دارابودن یک سوئیچ یا کارت هوشمند به فاصله یک متری خودرو رسیده و قفل درها به صورت اتوماتیک باز می شود. سپس بعد از بازکردن درها می تواند با فشاردادن دکمه Start و نگه داشتن پدال ترمز اتومبیل را روشن کند.

● تهویه مطبوع اتوماتیک:

در خودروهایی که مجهز به این سیستم باشند، سرنشینان فقط دمای موردنیاز خود را انتخاب می کنند و سپس سیستم تهویه مطبوع با استفاده از سنسورهای حرارتی وظیفه تنظیم دما را عهده دار می شود. البته شما می توانید دور چرخش فن را نیز به صورت دلخواه تنظیم کنید. بعضی از خودروها دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم چندگانه هستند، یعنی هریک از سرنشینان به طور مستقل می توانند دمای موردنیاز محدوده خود و دور فن را تنظیم کنند.

● سیستم حافظه صندلی، فرمان و آینه ها:

این سیستم برای خانواده هایی که همه اعضای آن از یک خوردو استفاده می کنند بسیار مناسب است و هریک از اع ضا می توانند باتوجه به تعداد حافظه ها، وضعیت صندلی، فرمان و زاویه آینه ها را تنظیم کرده و در یکی از حافظه های تعبیه شده، ثبت نمایند تا در صورت استفاده از خودرو، با فشاردادن کلید معین، وضعیت مطلوب خود را مهیا سازند.

● سقف شیشه ای (پانورامیک):

این مدل از سقف به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده و در بسیاری از اتومبیل های جدید دیده می شود. با وجود سقف پانورامیک، فضای کابین بسیار دلبا زو روشن تر به نظر می رسد و شما به راحتی می توانید آسمان را از داخل خودرو مشاهده کنید.

ساختار این سقف به صورت دو سانروف تمام شیشه ای بوده که یک ستون عرضی آنها را از هم جدا کرده است. بدین ترتیب امکان بازشدن سانروف برای سرنشینان جلو یا عقب فراهم شده و در صورت تمایل با کشیدن یک محافظ پرده ای می توانید از ورود نور جلوگیری کنید.

● دکمه های چندکاره روی فرمان:

دکمه های مختلفی هستند که به صورت فابریک روی فرمان خودرو تعیه شده و با استفاده از آنها می توانید تنظیمات سیستم صوتی و کامپیوتر سفری را کنترل نمایید.

سیستم Head Up Display یا همان نمایشگر سربالا: این سیستم ابتدا در هواپیماهای جنگی استفاده می شد و حالا به دنیای خودرو راه یافته است. باوجود این سیستم اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، وضعیت دنده و دور موتور به وسیله لیزر روی شیشه جلوی خودرو و در مقابل چشمان راننده نمایش داده می شود.

● رادار:

رادار نصب شده روی اتومبیل ها وظیفه تشخیص فاصله با اتومبیل جلویی را برعهده دارد و گاهی با نصب رادارهای مختلف در دو طرف خودرو (سیستم تشخیص نقطه کور)، فاصله ای جانبی نیز بررسی می شود. سیستم رادار با کمک سیستم کروز کنترل پیشرفته، از برخورد خودرو با دیگر خودروها (در جلو و یا اطراف) جلوگیری می کند.

● سیستم دید در شب یا نایت ویژن:

این سیستم در تاریکی شب با کمک دوربین مادون قرمز، تصویر روشن تری از مسیر را روی مانیتور خودرو نمایش می دهد، البته در خودروهایی چون مرسدس بنز S Class یا ب ام و سری ۷ این سیستم با کمک سنورهای حرارتی و رادارها، وجود اشیاء زنده و غیرزنده را در مقابل خودرو تشخیص داده و به وسیله سیستم های هشداردهنده و ترمز خودکار، از تصادف جلوگیری می کنند.

● سنسورهای پارک:

این سنسورها در بعضی از اتومبیل ها علاوه بر سپر عقب، روی سپر جلو نیز نصب می شوند و به هنگام پارک کردن با ایجاد آلارم صوتی متغیر، شما را از فاصله برخورد مطلع می سازند. البته بعضی از اتومبیل ها نیز علاوه بر این سیستم، دوربین دید عقب و سیستم کمک پارک را دارا هستند.

● سیستم مکش درها:

این سیستم روی اکثر سدان های مجلل دیده می شود و عملکرد آن بدین صورت است که بدون نیاز به نیروی اضافی، در را در جلوی قفل رها می کنید و سپس با استفاده از سیستم مکش، در به آهستگی و به طور اتوماتیک بسته می شود.

سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها: این سیستم با کمک سنسورهای نوری و باتوجه به میزان تاریکی مسیر، چراغ ها را روشن می کند. البته در حال حاضر نوع هوشمندی از این چراغ ها نیز در بعضی خودروها دیده می شود که میزان تابش نور را در مقابل خودروهایی که از مقابل می آیند کمتر می کند و از آزار دیدن چشم راننده مقابل، جلوگیری می کند.

امروزه روند پیشرفت تکنولوژی و ابداع تجهیزات مدرن به قدری سرعت گرفته که هر روز با خبری جدید در این زمینه مواجه می شویم. حتی اگر آخرین مدل از هر وسیله را خریداری کنید، طولی نمی کشد که مدلی جدیدتر و کامل تر از آن به بازار معرفی می شود.

روزنامه ۷ صبح


» سرگرمی و تفریح

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.