اصغر فرهادی نوروز در دربی!

۲۶م اسفند ،

آخرین خبرها از کارگردان «جدایی نادر از سیمین» و اکران فیلم ششمش

اصغر فرهادی جزو کارگردان هایی است که خودش ستاره محسوب می گردد. به همین سبب همه خبرها مرتبط با او و فیلم هایش، بسیار زود در صدر جدول مهمترین تیترهای روز قرار می گیرند. روز قبل فرهادی، باز هم با چند خبر، خیال طرفداران بی شمارش را راحت کرد.

ممتازنیوز: اصغر فرهادی جزو کارگردان هایی است که خودش ستاره محسوب می گردد. به همین سبب همه خبرها مرتبط با او و فیلم هایش، بسیار زود در صدر جدول مهمترین تیترهای روز قرار می گیرند. روز قبل فرهادی، باز هم با چند خبر، خیال طرفداران بی شمارش را راحت کرد.

فرهادی که این روزها در فرانسه به سر میبرد و مشغول تدوین ششمین ساخته اش به نام «گذشته» است، در تابستان ۲۰۲۲ فیلمش را اکران خواهد کرد. این خبر را روز قبل پرس تی وی اعلام کردو بسیار زود توسط خبرگزاری های دیگر دهان به دهان چرخید. 

به گزارش مهر این فیلم که در میان ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۲ جای گرفته است، در ماه می (اردیبهشت) راهی کن می گردد. این درام رمانتیک، داستان دختری ایرانی و پسری از منطقه شمال آفریقا را در مرکز توجه خود قرار داده است.

 برنیس بژو، بازیگر آرژانتینی – فرانسوی که جایگزین ماریون کوتیار شد، در این فیلم با بازیگر فرانسوی – الجزایری طاهر رحیم همبازی شده و علی مصفا بازیگر و کارگردان ایرانی نیز از دیگر بازیگران این فیلم است. البته بابک کریمی هم در سکانس هایی از این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

«گذشته» اولین تجربه فرهادی برای ساختن فیلمی در خارج از ایران است و در پاریس فیلمبرداری شده است. به این ترتیب فیلم فرهادی برای اولین بار در جشنواره ای اکران خواهد شد که ریاست هیئت داورانش برعهده استیون اسپیلبرگ است و با فیلم کلاسیک «گتسبی بزرگ» ساخته باز لورمان، افتتاح می گردد. البته فیلم های دیگری هم در این جشنواره به نمایش درمی آیند، مثل «نبراسکا» ساخته الکساندر پین و «ونوس در خز» رومن پولانسکی. 

اسپیلبرگ خودش یکی از طرفداران سینمای فرهادی است و بعد از دیدن «جدایی نادر از سیمین» و پس از دریافت جایزه گلدن گلوب توسط فرهادی، تعریف های بسیاری از او کرده بود. پیمان معادی همان زمان نامه ای خطاب به فرهادی نوشت که در راهلس آنجلس برای شرکت در مراسم اسکار بود. 

او در این نامه به این علاقه اسپیلبرگ اشاره کرده بود: «… استیون اسپیلبرگ گفته بود که اعتقاد دارد جدایی نادر از سیمین با فاصله بسیار بهترین فیلم امسال دنیاست …»؛ حالا هم بعد به احتمال بسیار اسپیلبرگ هم مثل بسیاری از ایرانیانی که سینمای فرهادی را دوست دارند، منتظر است تا دستپخت ششم این فیلمساز را بچشد.

البته اگر «گذشته» همزمان با سینماهای دنیا در ایران هم اکران شود. البته فرهادی پیش از این در گفت و گو با روزنامه بهار اعلام کرده بود که همه تلاشش را خواهد کرد تا مخاطبان ایرانی همزمان با اکران جهانی این فیلم بتوانند «گذشته» را روی پرده ببینند. علی سرتیپی، مدیرعامل پخش ایران هم در گفت و گو با دنیای تصویر در این مورد تا حدودی خیال طرفداران سینمای فرهادی را راحت کرده است: «ما از دو سال قبل که می خواست کارهای این فیلم آغاز شود، صحبت های نهایی را با آقای فرهادی انجام دادیمو پخش فیلم را گرفتیم. این فیلم قرار است در ایران اکران شود. مشکل خاصی هم ندارد. و امیدواریم و تمام تلاشمان را می کنیم که همزمان با دنیا، این فیلم را در ایران هم اکران کنیم.»

اما از سوی دیگر ایرانیان زودتر از اینها می توانند با اصغر فرهادی ملاقات کنند. آن هم ایرانیانی که دبی را برای سفرهای نورزی شان در نظر گرفته اند. فرهادی نوروز ۹۲ چند روزی را در دبی سپری می کند تا کارگاه های فیلمنامه نویسی اش را به اجرا بگذارد. به گزارش ایسنا اصغر فرهادی در اولین روزهای بهار در دبی کارگاه برگزار می کند. 

موسسه داکیومنتری ویسز (صدهای مستند) با همکاری موسسه «کارنامه» در روزهای ۵ تا ۷ فروردین ماه کارگاه آ»وزشی «از ایده تا فیلمنامه» را توسط اصغر فرهادی در شهر دبی برگزار می کند. اصغر فرهادی که این روزها مشغول آماده سازی فیلم «گذشته» در فرانسه است، قصد دارد چند روز به دبی سفر کند. عباس کیارستمی نیز در فروردین ماه سال ۱۳۹۰ کارگاه آموزشی سینمایی در دبی برگزار کرده بود. کارگاه های «از ایده تا فیلمنامه» فرهادی یکی از کارگاه های مهم و پرمخاطب موسسه فرهنگی کارنامه بود که در سال های قبل در ایران برگزار می شد.

منبع:تماشا

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.