اصفهان، الگویی برای مدیریت پسماند کشور است

به گزارش ایرنا، ‘علی محمد شاعری’ عصرپنجشنبه در مراسم ویژه پایان دفن پسماند زباله در اصفهان افزود: هدفگذاری سازمان محیط زیست برای این شهر این است که تا پایان سالجاری، ۳۰ درصد پسماندی که دفن شده اند ولی جداسازی برای آنها صورت نگرفته و بلاتکلیف هستند، جمع آوری شود.

وی همچنین اظهارداشت: همه بیمارستانهای سراسر کشور مجهز به سیستم های بی خطرسازی زباله و پسماند می شوند.

وی با اشاره به برنامه توسعه پنجم در حوزه کشاورزی اظهارداشت: قراراست تا پایان این برنامه، بامدیریت پسماندکشاورزی بخش عمده ای از آن به کود ‘کمپوست’ تبدیل و با قیمت مناسب به کشاورزان داده شود.

وی همچنین با بیان اینکه یکهزار و ۲۵ صنعت آلاینده در اصفهان وجود دارد، تاکید کرد: این صنایع باید شرایط کاری خود را تغییر دهند.

وی تاکید کرد: حق مردم اصفهان است که از هوای پاک برخوردار باشند.

شاعری با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید آلاینده های هوا را کنترل کند، گفت: برای پیشگیری از این شرایط تلاش می کنیم تا از پدید آمدن صنعت آلاینده در این شهر جلوگیری شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه از اولویت های کشوری حفظ محیط زیست و زمین پاک است، خاطرنشان کرد: اصفهان در فروردین ماه سالجاری هیچگونه آلودگی هوا نداشت.

شاعری با بیان اینکه زمینی که آلوده است زنده نیست، افزود: خداوند در زمین پاک استعداد رویش داده است.

به گفته وی، مردم دنیا در تلاش هستند در کنار پیشرفت و توسعه صنعتی به زمینی پاک دست پیدا کنند که به آن پناه ببرند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان هم در این مراسم گفت: عملیات تولید کود استاندارد ‘کمپوست’ برای اولین بار در کشور در کلانشهر اصفهان آغاز می شود.

‘محسن رنجبر’ با اشاره به هفته زمین پاک اظهار داشت: همه مردم دنیا در این ایام به نگهداشت زمین بر مبنای اصول توسعه پایدار توجه دارند.

وی با بیان اینکه در آموزه های دینی آیات و روایات متعددی در زمینه توجه به زمین پاک وجود دارد، افزود: دین مبین اسلام از ابتدا تاکنون به این مهم توجه داشته و راه سعادت انسانها را در پاس داشتن زمین دانسته است.

به گفته رنجبر، رهبر معظم انقلاب پیشرفت در قالب الگوی اسلامی را در مقابل الگوی غربی می دانند و تولید ثروت و توزیع عادلانه آن در سایه توجه به منویات ایشان عملی می شود.

وی اظهار داشت: در برنامه اصفهان ۹۵، ۱۲ طرح کلان در نظر گرفته شده که افزایش درصد سرانه فضای سبز از جمله این طرحهاست.

به گفته وی، از یکهزار تن پسماند شهر اصفهان که روزانه تولید می شود، ۲۵۰ تن آن قابل بازیافت نیست و همچنین ارزش حرارتی دارد در مکان های خاصی به نام ‘LandFill’ ذخیره سازی می شود.

وی افزود: این زباله ها در سایت سجزی واقع در شرق اصفهان ذخیره سازی می شود تا با احداث کارخانه تولید برق در این سایت از طریق دستگاه زباله‌‌سوز به انرژی برق تبدیل شود.

به گفته رنجبر، ۲۵۰ تن پسماند زباله، قابلیت تولید چهار مگاوات بر ساعت انرژی برق را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند اصفهان به سمت کاهش تولید پسماند در این کلانشهر فعالیت می کند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از پوستر پایان دفن پسماند در شهر اصفهان رونمایی شد.

۷۱۴۰/۱۰۱۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۳۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.