اصفهان، بزرگترین شاخص ایران شناسی در جهان است

به گزارش ایرنا، ‘سیدحسن قدمگاهی’ روز سه شنبه در همایش سراری’ مدیریت توسعه و حمایت از سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری’ در اصفهان، این مطلب را بیان داشت.

وی گفت:بااینکه اصفهان در حوزه گردشگری شناخته شده ترین شهر ایران است، اما سهم آن در توسعه اقتصادی رضایت بخش نیست.

وی افزود: ما از قابلیت های گردشگری این استان دور مانده ایم.

قدمگاهی با اشاره به نقش سازنده شهرداران، فرمانداران و بخشداران در توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری گفت: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به نهادهای مختلفی وابسته است و دستگاه های متولی تنها نقش سیاستگذاری در این عرصه را بر عهده دارند.

وی افزود: تلاش زیادی برای تصویب قوانین تسهیل کننده سرمایه گذاری برای استفاده از ظرفیت تمام نهادهای ذیربط گردشگری انجام شده است.

قدمگاهی تصریح کرد: کار با قانونگذاری حل نمی شود و اگر نهادی خواستار همکاری نشد، برای خروج از این قانون، به قوانین دیگر رجوع می کند.

وی خاطر نشان کرد: آنچه امروز می بینیم مقاومت دستگاه های مختلف برای ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران در بخش گردشگری است.

قدمگاهی با اشاره به عدم همکاری نهادهای ذی ربط گفت: مقاومت این نهادها باعث شده است تا قوانین سخت گیرانه تری در این زمینه تصویب شود.

وی افزود: در جایی از قانون برای مجریانی که در پاسخگویی به سرمایه گذاران تعلل می کنند، مجازات در نظر گرفته شده و این جزو معدود قوانینی است که به صورت آیین نامه به آن پرداخته شده است.

وی به اجرای ماده ۲۲ قانون الحاق موادی به تنظیم بخشی از قوانین و مقررات مالی دولت در عرصه سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: طبق این ماده، شهرداری مکلف است عوارض و هزینه تغییر کاربری را بعد از پایان بهره برداری و در اقساط پنج تا ۱۰ سال از سرمایه گذار اخذ کند.

قدمگاهی افزود: در این قانون، برای سرمایه گذار وام قرض الحسنه در نظر گرفته شده است تا توان مالی او هنگام ساخت و ساز پایین نیاید.

وی تهران را به عنوان پایلوت انجام این قانون، شهری موفق ارزیابی کرد و افزود: با همکاری شورای شهر تهران، تخفیف ۶۰ درصدی نیز به این سرمایه گذاران تعلق می گیرد.

وی در عین حال گردشگری را به عنوان یک صنعت معرفی کرد و افزود: هر صنعتی باید تولید داشته باشد و تفاوت این صنعت با دیگر صنایع این است که قابل انبار کردن نیست.

وی افزود: در این صنعت، زمان است که به فروش می رسد و این موضوع از نگاه سرمایه گذاران مغفول مانده است.

به گفته قدمگاهی، گردشگری، حجم مالی زیادی را ایجاد می کند و ۷۵ هزار تا یکصد هزار میلیارد تومان در سال صرف هزینه سفرهای داخلی و خارجی می شود.

مدیرکل طرح‌های توسعه تسهیلات معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگر سخنانش گفت: ایجاد بازار بورس گردشگری برای مدیریت بهتر آن ضروری است.

قدمگاهی اظهار داشت: بازار مرکزی عرضه محصولات گردشگری در ایران وجود ندارد تا گردشگر با اطمینان بتواند بسته سفر را با قیمت و کیفیت مناسب تهیه کند.

وی افزود: با وجود سه هزار آژانس فعال در ایران هنوز یک بسته سفر با قیمت های متفاوت به گردشگر فروخته می شود که این آشفتگی بازار عرضه را نشان می دهد.

قدمگاهی به عدم مدیریت بازار عرضه و تقاضا در گردشگری اشاره کرد و گفت: متقاضی نمی تواند بسته مطلوب سفر را تهیه کند و عرضه کننده نیز به خریدار دسترسی ندارد.

وی، راه اندازی بازار بورس مرکزی برای فروش محصولات گردشگری را یکی از راهکارها برای نظم دادن به این موضوع دانست.

هدف از برگزاری همایش سراسری’ مدیریت، توسعه و حمایت از سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تعیین راهبردها، سیاستهای کلان توسعه و سرمایه گذاری و پرو‍ژه های مهم و تاثیرگذار در بخش صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان اعلام شد.

ارائه طرح جامع گردشگری و طرح جامع گردشگری محور زاینده رود نیز به عنوان اسناد فرادست و برنامه‌های کلان سرمایه‌ گذاری استان اصفهان، از دیگر اهداف این همایش است.

پ/۵۰/۷۱۴۰/۶۰۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۷۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.