اصلاح الگوی تنفس همگام با فیزیوتراپی راهکار مبارزه با مشکلات ستون فقرات

فروردین ۱۴۰۳

تنفس طبیعی نقش بسزایی در سلامت بیومکانیکی و بهداشت بدنی خصوصا در منطقه کمر داشته و توان بخشی تنفسی اصلاح الگوی تنفس از طریق تمرینات فیزیوتراپی همراه با درمان های رایج تا حدود بسیاری با مشکلات ستون فقرات را بهبود می دهد.

مجید راونبخش عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز در گفتگو با خبرنگار  علمی  باشگاه خبرنگاران افزود: کنترل حرکت یکی از اساسی ترین عوامل برای جلوگیری از آسیب است و فقدان کنترل حرکت مناسب سبب اختلال در روند عملکرد حرکتی مفاصل به دنبال ایجاد عدم هماهنگی در عملکرد همزمان و هماهنگ عضلات و پاره ای مشکلات دیگر می گردد.

وی گفت: مستندات و مدارک بسیاری وجود دارد که حاکی از تاثیر اختلالات الگوی تنفس به خصوص سندروم هایپر و نتیلاسیون(HVS) بر روی کنترل حرکتی و عوارض تنفسی نظیر تاثیر منفی سایکولوژیکی، بیوشیمیایی، نورواوژیکی و بیومکانیکال و تعامل بین اینها به روی کنترل حرکت وجود دارد.

دکترای تخصصی فیزیوتراپی کشورمان در ادامه افزود: اصلی ترین عامل کنترل تنفس شیمیایی است و مهمترین فاکتور برای این کنترل فشار دی اکسید کربن شریانی و یون H است.

وی تنفس و دامنه حرکتی مناسب را مساعد در عدم تجمع اسید لاکنیک و کاهش پیشگیری از بروز خستگی عضلانی و سایر مشکلات دانست.

روان بخش گفت: در مقاله ای با عنوان تاثیر متقابل مشکلات ستون فقرات و اختلالات الگوی تنفس نگاهی بر بیوشیمی تنفس ارائه شد، به این نتیجه رسیدیم که تنفس طبیعی نقش بسزایی در سلامت بیومکانیکی و بهداشت بدنی به خصوص در منطقه کمر داشته و توان بخشی تنفسی و اصلاح الگوی تنفس از طریق تمرینات فیزیوتراپی را برطرف کرده و درمانی موثرتر و کارآمدتر برای کمردرد محسوب می گردد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.