اصلاح شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟ | پیش بینی اصلاح شاخص بورس در اسفند ۱۴۰۱

یک کارشناس بازار سرمایه با تحلیل آخرین وضعیت بازار بورس در پاسخ به این سوال که اصلاح شاخص بورس تا کی ادامه دارد، پایان احتمالی زمان اصلاح شاخص بورس در اسفند ۱۴۰۱ را پیش بینی کرد.

اصلاح بورس اسفند ۱۴۰۲
اصلاح شاخص بورس اسفند ۱۴۰۲

پیش بینی اتمام اصلاح شاخص در بازار بورس وجود دارد

دکتر محمدعلی احمدی در خصوص دلیل اصلاح شاخص بورس در روزهای گذشته با بیان این‌که خط روند نزولی بازار بورس شکسته شده و میتوان پیش بینی اتمام اصلاح شاخص در بازار بورس را داشت، اظهار کرد: البته فعلا نمی‌توان انتظار شروع روند صعودی شدید را داشت  ولی ‌با مرور زمان و اتمام اصلاح قیمت‌ها بازار بر روی مدار صعودی جای می‌گیرد.

ایشان ادامه داد: اکنون قیمت اغلب سهام تقریبا به قیمت جذابی رسیده است در حالی که بازارهای موازی بورس شامل بازار خودرو، طلا و دلار هر کدام رشد بسیار بالایی داشته و اکنون هیچکدام به اندازه قیمت شش ماه قبل نیستند.

وی با بیان این‌که نمی‌توان گفت که بورس در طول دوران نزولی خود کاملا در حباب قرار داشت، گفت: اکنون اما حباب بورس از بین رفته ولی باز هم نسبت به بازارهای موازی عقب مانده است.

اکنون یا باید بازار های موازی مثل خودرو، طلا، و ارز روند نزولی داشته باشند تا به بازار سهام برسند یا برعکس.

این کارشناس بازار سرمایه به تفاوت نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد اشاره کرد و افزود: شرکت‌ها موظف هستند دلار خود را با نرخ  ۲۸ و ۵۰۰ عرضه کنند، درحالی که هزینه‌های آن‌ها بر پایه رشد دلار آزاد است و روی این درآمدها نیز ریسک‌های دیگر مانند قیمت سوخت، مالیات، عوارض صادرات و… وجود دارد.

دکتر محمدعلی احمدی کارشناس و مدرس بازار سرمایه گفت: به پیش بینی بنده بورس رفته رفته به موقعیت اصلی خود باز می‌گردد و به مدار صعودی خود می‌رسد و امیدواریم با حمایت دولت، شاهد شاخص یک میلیون هفتصد هزار واحد تا پایان سال باشیم.

وی با اشاره به حمایت دولت از بورس گفت: با این روند در آینده‌ای نزدیک صددرصد شاخص بازار بورس بالا می‌رود و در بلندمدت نسبت به بازارهای موازی شامل بازار سکه، دلار، مسکن، زمین، خودرو و … بازدهی به مراتب بهتری خواهد داشت.

آیا وجود اصلاح در بازار بورس طبیعی است؟

محمدعلی احمدی در خصوص دلیل اصلاح در بازار بورس، گفت: اصلاح در تمام بازارهای مالی، جزوی از ذات بازار محسوب می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که متقاضیان جدید وارد بورس می‌شوند تا شانس خرید سهم‌های بازار بورس را داشته باشند، در مقابل نیز طی این حالت، خریدارهای پیشین از بازار بورس با فروش سهام خارج می‌شوند.

وی اظهار کرد: اصلاح این بار بورس، اندکی طولانی بود و تقریبا ۱۵ الی ۲۰ درصد از ارزش‌ها را کاهش داد.

وی افزود: این امر نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد افرادی که در بورس حضور دارند، هیچگونه شناختی از این بازار ندارند و اغلب با قیمت بالا می‌خرند و در قیمت‌های پایین با التماس و تمنا می‌فروشند.

این مدرس بازار سرمایه با تاکید بر این‌که متقاضیان بورسی باید نگاه منطقی داشته باشند، گفت: افراد باید پیش از خرید سهم، اطلاعاتی در خصوص ارزش ذاتی سهم، سودآوری کارخانه، نسبت‌های مالی، آینده کارخانه و حتی در مورد نقش آن صنعت موردنظر در اقتصاد ایران کسب کنند و بدانند که شرکت چه جایگاهی دارد تا آن شرکت را انتخاب کرده و در قیمت معین بتواند سهم شرکت را خریداری کند.

آیا در زمان اصلاح بورس باید سهام خرید؟

وی متذکر شد: در بازارهای مالی مهمترین نکته این است که در نقطه درست وارد بازار شویم و در نقطه درست از آن خارج شویم، در اقتصاد ایران معمولا تورم وجود دارد و این افزایش قیمت کالا حتما بر افزایش ارزش سهام تاثیر خواهد گذاشت.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که نباید هر سهمی را به هر قیمتی بخریم، گفت: نباید وسوسه خرید سهمی شویم که فقط می‌دانیم قیمت آن در روزهای اخیر افزایش یافته و رشد صعودی دارد.

دکتر احمدی گفت: نگاه به بورس باید بلندمدت و بالای یک سال باشد و سهام دار طی این مدت صبر کند تا در کنار سهم شرکتی که خریده است از سود و منافع، تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه شرکت بهره ببرد.

وی گفت: متاسفانه بازار بورس در ایران معنی و مفهوم سرمایه گذاری را از دست داده و به حالت سفته بازی و سوداگری رسیده است، اغلب افراد به فکر این هستند که امروز سهم را بخرند و فردا در شاخص مثبت، بفروشند و سود کنند، در حالی که در اصل سرمایه داری و سرمایه گذاری باید متقاضی پس از خرید سهم یک شرکت، تا یک الی دو سال آن را نگه داری کرده و از منافع آن شرکت استفاده کند در حالی که در ایران خرید و فروش سهام لحظه‌ای شده است.

وی افزود: همه مردم به دنبال سود لحظه‌ای هستند و به دلیل گرانی و تورم، کسی پول اضافی ندارد تا در بورس سرمایه گذاری کند و بین حتی پنج تا ۱۰ سال نگه دارند بلکه می‌خواهند از طریق بورس به سود برسند تا خرج خانه دربیاید.

آیا در شرایط کنونی بازار می‌توان وارد بورس شد؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که ورود به بورس همیشه خوب است، گفت: در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید، بورس یک بازار مالی است و کسانی که سرمایه دارند می‌توانند از طریق این بازار، پول خود را به شرکت‌های تولیدی انتقال بدهند.

وی ادامه داد: بورس، مولد است و بدون تورم زایی، جلوی رکود را می‌گیرد و باعث رشد و توسعه اقتصادی می‌شود، پس بهتر است که مردم به جای خریدن دلار که از لحاظ اخلاقی هم کار درستی نیست، پول خود را وارد چرخه اقتصاد کشور کنند تا با حمایت از رونق تولید برای جوانان اشتغال ایجاد شود.

وی متذکر شد: در هر حالت بورس مکان خوبی است اما به شرط آن‌که به سرمایه گذاری بالای یکسال فکر کنیم و منطقی وارد شویم.

دکتر محمدعلی احمدی با بیان این‌که رفتارهای هیجانی برخی سهامداران خرد، تعادل بازار بورس را بهم ریخته است، متذکر شد: متوسط سهام شناور بازار ما کمتر از ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد سهام نیز دست سهامداران عمده است برای همین رفتارهای هیجانی برخی سهامداران خرد که منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود فقط به خود آن‌ها آسیب نمی‌زند بلکه به سهامداران عمده نیز آسیب می‌زند.

وی افزود: سهامداران عمده انگیزه دارند که با بازارگردانی، مانع رفتارهای هیجانی شوند و آرامش را به بازار برگردانند؛ هم‌چنین نگاه بلند مدت در سهامداری و انتخاب درست سهام و خرید غیر مستقیم سهام از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری نیز مانع زیان سهامداران می‌شود.

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. سلام من سیدابوالفضل نظر خودم را نوشتم اما منتشر نکردید:

    آنچه به نفع سهامداران خرد است گویا منتشر نمی شود وآنچه گفته می‌شود فقط در حد نظر است. در جهت بهبود بورس.ممنون

  2. سلام فکر نکنم در هیچ بورسی مثل ایران هر یک ماه شاهد اصلاح بورس باشیم سالی یک یا دو مرتبه طبیعی است نه ماهی یک مرتبه و این جای سوال دارد:

    به نظر من بازار فلزات باید در اسفند ماه سال مالی و یا همه بازارها چه پتروشیمی و غیره در یک ماه مشخص برای سال مالی در نظر گرفته شود تا سهام دار بی تجربه هم بداند که‌ سهامی را گه خریده کی سود مجمع را توزیع می‌کند با تشکر

  3. علی:

    کل بورس دست دولت هست و اینو تمام سهامداران متوجه شدن .
    دستوری بالا و پایینش میکنن
    هر وقت خواستن میبرنش بالا
    هر وقت هم خواستن خالی میکنن تا کسری بودجه تامین بشه
    متاسفم برای خودم که ایرانیم
    منتشر کنید خواهشا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.