اصلاح عادات غذایی دوران کودکی از فشارخون در بزرگسالی پیشگیری می کند

۱۹م اسفند ،
ممتاز نیوز : دکتر ˈاحمدرضا درستیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود:امروزه این بیماری ها، به سبب مصرف غذاهای پرچرب و فوری حتی در کودکان ۱۰ سال به بالا نیز ملاحظه می گردد.

وی در ادامه به عوامل موثر بر رشد کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: وراثت، تغذیه، بیماری های مزمن، عوامل روحی، روانی، هورمون ها مانند هورمون های تیروئید و فصل از جمله عوامل موثر بر رشد در کودکان و نوجوانان است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد کمبود های تغذیه ای، کودک را از رشد بالقوه باز داشته و سبب کاهش سرعت رشد جسمی وکم شدن توانمندی ذهنی او می گردد. اغلب این کمبودهای تغذیه ای، بیش از این که با نداشتن امکان تهیه غذا مربوط باشند، با بی اطلاعی از ارزش تغذیه ای مواد غذایی مختلف مرتبط است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کمبودهای تغذیه ای در کودکان عوارض مختلفی را در زمینه های سلامتی، جسمی، روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای آنان ایجاد خواهد کرد، گفت: افزایش بروز اختلالات سلامتی، افزایش ابتلا به عفونت ها، افزایش مرگ و میر، خستگی، بیحالی، بی تفاوتی، اختلالات شنوایی و بینایی، کاهش ضریب هوشی و اختلالات رفتاری از جمله عوارض کمبودهای تغذیه ای در کودکان به شمار می رود.

درستی گفت: کودکان و نوجوانان باید از کربوهیدرات ها (‌قندها)‌ و چربی ها در حد اعتدال استفاده کنند. اگر کودک مبتلا به اضافه وزن نباشد، الزامی به مصرف لبنیات کم چرب تا ابتدای بلوغ ندارد.

وی افزود: بهتر است کودکان تا قبل از سنین مدرسه علاوه بر مصرف لبنیات معمولی، مقدار کمی کره نیز در رژیم غذایی خود داشته باشند.

درستی ادامه داد: کربوهیدرات ها عمدتا در نان، برنج، ماکارونی، ذرت و دیگر غلات وجود داشته و در تامین انرژی نقش مهمی دارند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.