اصلاح نگاه به ثروتمندان در “این شب‌ها”/از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرم

علی درستکار مجری برنامه “این شب‌ها” درباره تفاوت احتمالی برنامه امسال با ماه رمضان‌های سال گذشته به خبرنگار مهر گفت: اولین تفاوت “این شب‌ها”‌ی امسال این است که رمضان امسال ۳۰ شب است که این موضوع فقط در اولین ظهور این برنامه در رمضان ۷۷ رخ داد و دیگر نه. دوم اینکه از حالت گفتگوی دوسویه به گفتگوی سه طرفه تغییر می‌کند.

وی افزود: به دنبال پیشنهاد مکرر بیننده‌ها بناست یک مهمان غیرکارشناس دینی هم در برنامه حضور داشته باشد و به این ترتیب مجری با دو مهمان گفتگو می‌کند یکی کارشناس دینی و یکی فعال اقتصادی خیرمند. به این معنا که با محوریت کار، فعالیت اقتصادی، سرمایه، سرمایه‌داری، خیر، خیرمندی و موضوعات ریزتر مرتبط در این فضا و موضوع گفتگو با هر دو مهمان خواهد بود.

درستکار توضیح داد: مهمان غیرکارشناس دینی از نگاه خود و از روی تجربیات شخصی و دریافت‌های فردی خود در این باره گفتگو می‌کند و کارشناس دینی از نگاه دین استنادهای دینی، مذهبی و الهی را بیان می‌کند و بدین ترتیب گفتگویی دو، سه وجهی و در عین حال خوش ریتم تر و انشاالله جذاب تر دیده می‌شود.

مجری “این شب‌ها” درباره علت انتخاب این موضوع برای ماه رمضان سال جاری گفت: اینکه موضوع کار و فعالیت برگزیده شده در نتیجه مشورت و توافق مدیر محترم گروه، مدیر محترم شبکه یک و تهیه‌کننده عزیز این برنامه آقای شکیبانیا و به پیشنهاد اینجانب بوده و مبتنی‌بر نام گذاری امسال و اهتمام و جدیت چند ساله رهبری فرزانه نظام با تاکید بر توجه به امر اقتصاد و مسایل اقتصادی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: همه اینها در کنار توجهی که دین اسلام و پیشوایان دینی ما و موضوع ثروت و ثروتمندی و کار و تلاش و فعالیت خلق ثروت در مقیاس فردی و اجتماعی برای یک مومن داشته‌اند نیز دخیل بوده‌است.

درستکار درباره مهمان‌های برنامه یادآور شد: کارشناسان دینی ما عمدتا همان شخصیت‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته این برنامه و طی سال‌ها به بینندگان محترم معرفی شدند. هرچند می‌کوشیم شخصیت‌های جدید دیگری نیز به مردم معرفی کنیم. شخصیت‌های اقتصادی مهمان در برنامه هم همان فعالانی هستند که سعی شده وابسته دولتی و فعال سیاسی نباشند و هرچه پیراسته‌تر از انتصابات سیاسی و جناحی و حزبی باشند، در برابر فعال اقتصادی یعنی کارآفرین و صاحب سرمایه و واحد تولیدی باشند.

وی افزود: به‌علاوه که خود صاحب خیر و یا نهاد خیریه‌ای باشند که به صورت غیردولتی و مردمی عهده‌دار خدمت رسانی به مردمان ایران زمین هستند و به صورتی خداپسندانه، آبرومندانه و به دور از چرک ریا و خودنمایی و جز آن.

مجری “این شب‌ها” درباره رویکرد برنامه در شب‌های قدر تصریح کرد: به طور طبیعی در چند شب احیا فضای بحث قدری متفاوت خواهد بود هرچند می‌توان همین موضوعات اما با ذکر محوری مناقب حضرت ابوالحسن علی بن‌ابیطالب (ع) ادامه پیدا کند.

وی درباره پخش گزارش‌ در این برنامه گفت: لابلای برنامه آرایه‌های صوتی – تصویری و مستندهای کوتاه چند دقیقه‌ای تعبیه شده است ولی ناگفته نماند به دلیل محدودیت مالی برنامه در بخشی از طرح‌هایی که برای غنای بیشتر برنامه در نظر گرفته شده بود از جمله تهیه گزارش‌هایی از واحد فعال اقتصادی در گوشه و کنار کشور به‌رغم میل باطنی صرفه نظر کردیم!

درستکار درباره فعالان اقتصادی دعوت شده، تاکید کرد: این فعالان اقتصادی دعوت شده می‌توانند بیانگر تفاوت دیگری برای برنامه امسال “این شب‌ها” باشد. به این معنا که عده‌ای از کارشناسان غیردینی برنامه از شهرستان‌های مختلف کشور هستند با هدف نشان دادن این موضوع که خیرمندان ایرانی در همه جای کشور پراکنده هستند و همه جای ایران رفتار نوع دوستانه از سوی سرمایه‌داران دارای مسئولت اجتماعی مشاهده می‌شود.

این مجری یادآور شد: امید جدی داریم با پخش این برنامه مبتنی‌بر هدایت و عنایت پرودگار که همیشه شامل حال من با وجود همه ناشایستگی‌ام بوده به نتایجی چون اصلاح تصویر اذهان عمومی نسبت به سرمایه‌داران و ثروتمندان، تبیین جایگاه سرمایه‌دار و کارآفرین در خلق ثروت وعزت و شرف جامعه، تبیین اهمیت کار مولد و تلاش برای ایجاد فرصت شغلی مولد و راستین برای فرد و جامعه، تبیین جایگاه پول و ثروت در زندگی یک متدین خدامحور، تبیین مفاهیمی نظیر حرص و آز، سخاوت، نوع دوستی، دستگیری ناتوانان از سوی متمکنین و مانند آن برای اولین‌بار در این قالب و برنامه و رضایت خدای بزرگ، مردمان شریف ایران عزیز و در صدر ایشان رهبری فرزانه و عزیز کشورم دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اینها همه امیدهایی است که مبتنی‌بر تجربه حرفه‌ای و حضور چند ساله در برنامه “این شب‌ها” و بازخوردهایی است که از گروه‌های مختلف بینندگان در طبقات اجتماعی و در نقاط مختلف کشور از تهران، تا سایر شهرهای بزرگ و کوچک تا نقاط دور دست و محروم کشور دریافت کرده‌ام.

درستکار درباره تک بعدی کارکردن در سیما هم گفت: قرار حرفه‌ای با خود دارم که وقتی در فضای خاص یا ژانر حرفه‌ای کار می‌کنم به فضای دیگری ورود نکنم مگر با طعم همان فضای اول. یعنی اگر قرار باشد به “تهران ۲۰” بروم با رنگ و لعاب “این شب‌ها” و برنامه‌های دینی حضور خواهم یافت و اگر قرار باشد به موضوع اقتصادی توجه کنم از منظر دینی خواهد بود.

وی تصریح کرد: این مبتنی‌بر یک اصل حرفه‌ای است که باید ارتباطی را که میان من و مخاطبانم ایجاد شده قدر بدانم. بیننده طی سال‌هایی که در فضای دینی برنامه اجرا می‌کنم مرا چنین شناخته که مجری برنامه دینی هستم و احیانا خرده‌سواد و ریزه‌توانی در این باب دارم چه خوب که قدر این ارتباط را مغتنم بدانم و برای توسعه و تقویت آن بکوشم و از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر نپرم به خصوص که برای حضور در فضاهای دیگر از همین میزان توان هم بی‌بهره باشم. حتی برای حضور در همین فضا روی شبکه‌های داخلی هم اکراه دارم مگر آنکه قرار باشد روی شبکه‌های برون مرزی و جام جم‌ها این اتفاق بیافتد.

درستکار در خاتمه گفت: محتاج عنایت خدا هستم بیش از پیش برای اینکه این کار هر چه کامل‌تر، درست‌تر و پربارتر به انجام برسد و برای رفع این نیاز محتاج دعای خیر همه مردمان پرمهر سرزمینم هستم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.