اصناف دست‌اندرکار و تأثیرگذار در زیبایی شهر می باشند

فروردین ۱۴۰۳

مدیر آموزش های شهروندی سازمان زیباسازی شهر تهران :

مدیر آموزش های شهروندی شهر تهران به نقش اصناف در موفقیت بیشتر خدمات و فعالیتهایی که در سطح شهر انجام می‌شود اشاره کرد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  حسین وجودی با اشاره به اینکه در این آموزش ها نهادینه شدن فرهنگ زیباسازی شهر به عنوان چشم‌انداز در نظر گرفته شده است، افزود: در کارهای آموزشی انجام شده از سوی سازمان، ماندگاری، فرهنگ‌سازی، توجه به تنوع و گوناگونی، صداقت و اخلاق حرفه‌ای، اعتمادسازی جامعیت و فراگیری، تب مشارکت و همکاری شهروندان و مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی مبتنی بر علوم و فناوری روز رعایت شده است.
 
به گفته او مدیریت اجتماعی و مشارکتهای شهروندی سازمان زیباسازی شهر تهران برای تمام آموزش اقشار جامعه برنامه ریزی های مدونی را در دستور کار خود قرار داده است که یکی از موثرترین آنها، برگزاری دوره های آموزش عمومی زیباسازی شهری ویژه اصناف بوده است.
 
او با بیان اینکه برای آغاز این برنامه‌ریزی‌ها، ابتدا نیازسنجی شد، چرا که برای داشتن یک برنامه موفق، باید از مشارکت صنوف و انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌هایی که مرتبط با حوزه زیباسازی می باشند، استفاده کرد، گفت: درصد تأثیرگذاری، نقش و جایگاهی که اصناف مرتبط با حوزه زیباسازی در زیبایی شهر دارند بسیار متفاوت بوده و قابل قیاس با شهروندانی نیست که در حال استفاده از این خدمات می باشند. بنابراین باید با تبادل نظر با اصناف بتوان مطابق نیازهای شهروندان، برنامه‌های مؤثری را در سطح شهر عملیاتی نمود.
 
وجودی با اشاره به اینکه براساس تعریف سازمان در حوزه آموزش، مخاطبین براساس جایگاه اجتماعی، سن، تحصیل و ویژگیهای سنی و حتی ویژگیهای شغلی آنها مانند کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشجویان، اساتید، اقشار عمومی جامعه، شورایاری‌ها، هیأت امنا و مدیران محله، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، پیمانکاران و… در دو گروه جای گرفتند، ادامه داد: برنامه‌ها در این زمینه باید دو دسته اصلی تقسیم شوند؛ برنامه‌های ترویجی و اطلاع‌رسانی بیشتر مربوط به گروه اول (کودکان، نوجوانان، دانشجویان و…) و برنامه‌های آموزشی مربوط به گروه دوم که دست‌اندرکاران و تأثیرگذاران در زیبایی شهر می باشند، می‌باشد.
 
به گفته مدیر آموزش های شهروندی سازمان زیباسازی شهر تهران برای گروه اول چیزی بیشتر از آگاهی و تغییر نگرش در آنها تعریف نشد، چرا که اگر فقط بخواهیم به دست‌اندرکاران زیباسازی آموزش دهیم و آنها هم کارشان را بسیار دقیق و کاربردی جلو ببرند، اما مصرف کننده آنها نتواند به خوبی ارتباط برقرار کند، به هدف اصلی در خود شهر نخواهیم رسید.
 
وجودی با بیان اینکه باید ابتدا دانش و مهارت گروه اول را نسبت به کاری که انجام می‌دهند ارتقاء بخشید و از طرفی شهروندان را هم برای نحوه بهره‌گیری و استفاده از آن خدمات آماده کرد، گفت: به همین سبب اهداف آموزشی برای گروه اول بر افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و تغییر نگرش در آنها متمرکز شد و برای گروه دوم، ارتقاء دانش و مهارت دست‌اندرکاران مد نظر قرار گرفت.
 
او با اشاره به اینکه برگزاری آموزشهای کوتاه مدت زیباسازی شهری ویژه انجمن های نورپردازان، مجسمه‌سازان، نقاشان، شرکتهای تبلیغاتی، و تابلوسازان، به منظور ارتقای آگاهی و اطلاعات اصناف درباره فعالیتهای سازمان زیباسازی و نیز افزایش سطح اثرپذیری اقدامات و فعالیتهای ایشان در سطح شهر در دستور کار قرار گرفت، افزود: به همین سبب یک دوره آموزشهای کوتاه مدت ۳۲ ساعته در ۹ سرفصل به شکل کارگاهی و گفتگوی دو طرفه طراحی شده است و در آنجا به مباحث مرتبط با حوزه زیباسازی شهری پرداخته می‌شود.
 
وجودی در مورد عناوین دروس آموزش عمومی زیباسازی گفت: آشنایی با شهر تهران، آشنایی با کلیدواژه‌های زیباسازی شهری، کارکرد زیبایی در شهر، مبلمان شهری، هنرهای شهری، مطالبات شهری، کیفیت زندگی شهری، آشنایی با سازمان زیباسازی و پروژه‌های شهری و راهکارهای مدیریتی عناوینی است که در این دوره ها آموزش داده شده است.
 
گفتنی است کلاسهای این دوره طی نیم سال اول سال جاری در محل هر یک از اصناف بصورت جداگانه و با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از اصناف مرتبط برگزار شد و در مراسمی که به عنوان اختتامیه این دوره ها روز چهارشنبه (۱۰ مهرماه) تشکیل می گردد، ضمن اعطای گواهی پایان دوره به کلیه شرکت‌کنندگان، از برگزیدگان دوره نیز تجلیل به‌عمل می ‌آید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.