اضافه وزن و خطر بروز بیماری‌های لثه

۲۱ام بهمن ،

چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب‌دا، به نقل از نشریه بالینی جنرال دنتیستری، تیمی از محققان با انجام مطالعات خود دریافتند چاقی علاوه بر آن که یک عامل خطر برای توسعه دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها محسوب می‌شود می‌تواند سبب وقوع بیماری‌های لثه نیز بشود.

براساس این گزارش محققان افزودند: بدن اشخاص چاق به طور بی‌وقفه پروتئین‌هایی با خواص التهابی به نام سایتوکاین‌ها را تولید می‌کند که آنها به طور مستقیم می‌توانند سبب آسیب بافت لثه یا کاهش جریان خون به بافت لثه شده و سبب ترویج بیماری‌های لثه شوند. 

این گزارش می‌افزاید: نیمی از جمعیت ۳۰ ساله ومسن‌تر در آمریکا تحت تأثیر بیماری لثه (عفونت و التهاب مزمنی است که دراطراف لثه و بافت نگهدارنده اطراف دندان رخ می‌دهد) قرار می‌گیرند که بیماری لثه به خودی خود نیز سبب افزایش مجموعه‌ای از سایتوکاین‌های خاص خودش می‌شود و سطح این پروتئین‌ها در جریان خون به تنظیم یک واکنش زنجیره‌ای سایر بیماری‌های التهابی در سراسر بدن کمک می‌کند.

به گفته محققان تحقیق در مورد ارتباط چاقی و وقوع بیماری‌های لثه هنوز هم ادامه دارد که در این میان چیزی که مهم است مراجعه به دندانپزشک به صورت حداقل ۲ بار در سال است که این موضوع ضمن پیشنهاد استراتژی‌های پیشگیرانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را ارزیابی نماید./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.