اطلاعات دقیقی از میزان تامین مالی در کشور نداریم

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:مدیر عامل تامین سرمایه سپهر گفت: افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا اندوخته و سود انباشته و نیز فروش کالا و یا عرضه اولیه تامین مالی نبوده و میزان تامین مالی بسیار کمتر از مقداری است که آعلام می گردد.

بهروز زارع در گفت‌وگو با ایسنا مشکلات و محدودیت‌های تامین مالی را مورد توجه قرار داد و گفت: در بزرگ ترین مراکز مالی دنیا بیش از ۴۰ درصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده و در قالب اعتبارات و تسهیلات از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

وی افزود:این در حالی است که در کشور ما در بخش ساختار یافته با مشکل مواجه هستیم زیرا اطلاعات لازم و کافی منتشر نشده و آمارهای دقیقی ارائه نمی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر عنوان می گردد که بازار سرمایه به تامین مالی کمک کرده و از افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها یا اندوخته و سود انباشته و نیز فروش کالا و یا عرضه اولیه به عنوان تامین مالی نامیده می گردد در صورتیکه این موارد گمراه کننده بوده و جزو تامین مالی نیست. لذا باید در این خصوص خالص سازی صورت گیرد.

وی اظهار کرد:ابتدا باید میزان دقیق تامین مالی اعلام شده و هدف از تامین مالی عنوان شود تا بتواینم با مقایسه بگوئیم که به هدف مورد نظر دست یافته ایم یا نه. این در حالی است که نه هدف تامین مالی تعیین شده و نه اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود دارد.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با بیان اینکه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از ۲ روش مالکانه و انتشار یافتن اوراق بدهی صورت می گیرد، تصریح کرد:در روش مالکانه سهام منتشر نمی‌شود بلکه وجوهی به شرکت وارد شده یا از طریق بانکها تسهیلات اخذ می گردد.

وی ادامه داد:در انتشار یافتن اوراق بدهی نیز اوراق مشارکت، صکوک اجاره و مرابحه انتشار یافته و شرکت‌ها با انتشار یافتن این اوراق می توانند تامین مالی انجام دهند لذا به هر اتفاقی تامین مالی گفته نمی شود.

زارع با اشاره به اینکه میزان تامین مالی در کشور بسیار کمتر از آن چیزی است که اعلام می گردد،گفت:چون تعریف دقیقی از تامین مالی وجود ندارد نمی توان ارزیابی درستی از میزان تامین مالی در کشور داشت زیرا آمار آن در جایی منعکس نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که برای توسعه تامین مالی در کشور به چه ابزارهایی نیاز است، گفت:برخی موانع و بسترهای قانونی مانع از طراحی ابزار تازه می‌شود این در حالی است که طی سال‌های قبل اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی به توسعه ابزارهای تازه کمک کرده است.

زارع عنوان کرد:بر این اساس در شرایط فعلی به قانون جامع اوراق بهادار نیاز داریم تا ماهیت حقوقی مالکیتی و مالیاتی را تشریح کند زیرا قانون فعلی تمامی نیازها را پوشش نمی دهد.

وی به لزوم همسو بودن سیاست گذاری تاکید کرد و گفت:در شرایط حاضر باید سازماندهی مالی را متشکل کنیم زیرا سازماندهی مالی یکپارچه نبوده و بانک مرکزی یک حوزه را سیاست گذاری کرده و سازمان بورس حوزه دیگر را سیاست گذاری می کند؛ بنابراین سیاست گذاری هم راستا نبوده و سیاست بانک مرکزی مانع از گسترش ابزارهای بازار سرمایه شده و اگر مانعی هم ایجاد نکرده است، کمکی به توسعه ابزارهای بازار سرمایه نکرده است.

وی تاکید کرد:بنابراین باید استراتژی واحدی تعریف شده و دستگاه ها با یکدیگر همسو باشند و اقداماتی که در بازار سرمایه انجام می گردد مانع بازار پول نشود و این اقدامات دو طرفه باشد.

به گفته ی مدیر عامل تامین سرمایه سپهر باید ظرفیت ها را به صورت دقیق اندازه گیری کرده و بسترهای قانونی مورد نیاز را مهیا کنیم از سوی دیگر باید بین دستگاه‌های متولی هماهنگی ایجاد کنیم تا هم افزایی ایجاد شده و مشکلات رفع شود.

زارع در ادامه به نبود تنوع در شیوه‌های تامین مالی اشاره کرد و توضیح داد:در حال حاضر تنوع در شیوه های تامین مالی وجود نداشته و تنها ۲ یا سه نوع ابزار برای تامین مالی وجود دارد که برای تامین مالی بعضی پروژه ها مناسب بوده ولی برای اکثر پروژه ها مناسب نیست لذا باید ابزارهای مناسب و نیازهای خاص طراحی شود.

این فعال بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد:این در حالی است که شیوه های موجود در ابزارها به خاطر بعضی سیاست ها خاصیت خود را از دست داده است به عنوان مثال اوراق مشارکت امروز کارایی لازم را ندارد زیرا شیوه اجرایی آن با مشکلاتی مواجه است.

وی تاکید کرد:لذا باید در طول زمان ابزارها را بازسازی کرده و ابزارهای تازه متناسب با نیاز بنگاه ها ایجاد کنیم.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.