“اطلس تازه” سازمان ملل تغییرات آب و هوایی را با iبهداشت مرتبط می‌کند

دوشنبه ۸ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > عمومی
دو سازمان وابسته iبه سازمان ملل متحد نقشه‌ای از تلاقی iبهداشت و آب و هوا در عصر گرمایش جهانی را تهیه نموده‌اند که نشان می‌دهد اوج‌گیری توفان‌های غبار iبه اوج‌گیری موارد مننژیت و باران‌های شدید iبه شیوع تب دنگی می‌انجامد.

به گزارش تفسیری آسوشیتدپرس مقامات سازمان ملل روز دوشنبه ۲۹ اکتبر اعلام نمودند هدف انتشار یافتن “اطلس iبهداشت و آب و هوا” در اختیار گذاشتن ابزاری برای رهبران کشورهاست تا از آن برای دادن اخطار سریعرس درباره شیوع بیماری‌ها استفاده نمایند.

گرچه این داده‌ها یا نتیجه‌گیری‌ها لزوما تازه نمی باشد، شیوه ارائه آنها ممکن است توانایی دولت‌ها برای واکنش دادن iبه تهدیدهای ناشی از افزاش درجه حرارت و تغییرات آب و هوایی کره زمین را افزایش دهد.

برای مثال این اطلس از سال ۲۰۰۵ شمار هفتگی موارد مننژیت ناشی از باکتری و میکروب‌ها را که هنگام فصل خشک در آفریقای زیرصحرا رخ داده است، را نشان می‌دهد؛ این بیماری در طول ۱۰ سال گذشته iبه مرگ ۲۵۰۰۰ نفر در این منطقه انجامیده است.

همچنین بر اساس این اطس دست کم از سال ۱۹۹۸ یک الگوی فصلی قوی در شیوع تب دنگی، بیماری ویروسی که پشه‌ها آن را منتقل می‌کنند، در طول دوره‌های باران‌های سنگین در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دیده می‌شود و این بیماری هر سال حدود ۱۵۰۰۰ نفر را می‌کشد.

این طرح مشترک سازمان جهانی iبهداشت و سازمان هواشناسی جهانی که هر دو در ژنو مستقرند، می‌گویند تا سال ۲۰۵۰ احتمال افزایش فراوانی امواج گرمایی که کره زمین را فرا می‌گیرد- و این وضیت احتمال بیش از همه افراد سالمند در مناطق شهری iبه خصوص در آفریقا و خاورمیانه و آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر مارگرت چان، دبیر کل سازمان جهانی iبهداشت در این باره گفت: “بسیاری از بیماری‌ها شامل مالاریا، دنگی، مننژیت- فقط چند نمونه- از مواردی می باشند که ما iبه آنها بیماری‌ حساس iبه آب و هوا می‌‌گوییم، زیرا خصوصیات آب و هوایی مانند ریزش باران، رطوبت و درجه حرارت بر همه‌گیری و شیوع بیماری‌ها چه iبه طور مستقیم با تاثیر بر انگل‌ها یا پشه‌های حامل آنها اثرمی‌گذارند.

چان گفت این داده‌ها می‌تواند برای مدیریت iبهتر سکونت‌گاه‌های حیوانات و زیست‌بوم‌ها مورد استفاده قرار گیرد که iبه نوبه خود اثر بزرگی بر iبهداشت انسان‌ها خواهد داشت، زیرا ۸۰ درصد بیماری‌های عفونی که د رحال حاضر در انسان‌ها یافت می‌شوند، منشا حیوانی دارند.

دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی، میشل ژارو نیز گفت هدف از این اطلس iبه تصویر کشیدن و انتقال دادن “اطلاعات مدفون‌شده در اسناد فنی این سازمان‌ها “به صورتی است بوسیله iبه طور مستقیم بوسیله تصمیم‌گیرندگان قابل استفاده باشد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.