اظهارات جدید کلینتون درباره ایران در آستانه مذاکرات بغداد

خبرگزاری آریا-هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که در پکن به سر می برد، خواهان افزایش فشار جهانی بر برنامه هسته ای ایران شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، هیلاری کلینتون گفت: “ادامه فشار بر ایران برای اجرای تعهدات بین المللی این کشور، شرکت جدی در مذاکرات و اثبات صلح آمیز بودن برنامه اتمی آن کاملا حیاتی است.”
علاوه بر ایران، موضوع هایی مانند سوریه، کره شمالی، تجارت دو جانبه و وضع اقتصاد جهانی نیز در این گفت و گوها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تحلیل آریا؛
درحالی که ایران و گروه( ۱+۵ ) برای برگزاری مرحله دوم گفتگوها آماده می شوند ،هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که به چین سفر کرده است ، بخشی از مذاکراتش با مقام های این کشور را به ادامه تلاش برای تشدید فشار برایران معطوف کرده است .
وزیر خارجه آمریکا در پکن سعی کرد با همسو نشان دادن اهداف آمریکا و چین در باره فعالیت های هسته ای ایران ، فشار بر ایران را بعنوان اقدامی در جهت واداشتن ایران به شرکت جدی در مذاکرات و اثبات صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران ، توجیه کند و ادامه آنرا کاملا حیاتی بداند .
این اظهارات ادعایی در حالیست که امریکا با اصرار بر ادامه سیاست های کارشکنانه ، سبب به بن بست رسیدن مذاکرات قبلی ایران و گروه ۵+۱ در ژنو و استانبول یک ،شد .
انچه وزیر خارجه امریکا در پکن مطرح کرده است ، حرف تازه ای نیست ودر واقع باز خوانی همان سیاست غیر منطقی امریکامبنی بر واداشتن ایران به عقب نشینی از حق مشروع بهره مندی از انرژی هسته ای است .
کلینتون چندی قبل نیز در گفتگو با روزنامه گاردین چاپ انگلیس ، ادعا کرد ، هدف امریکا کمک به رفع به اصطلاح نگرانی های جامعه بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران است . وی با تکرار ادعای های موهوم در باره فعالیت های هسته ای ایران با ابراز تردید در باره نتایج گفتگوها ، تاکید کرد که امریکا قصد دارد نتایج مشخصی از مذاکرات بگیرد.
امریکا؛ اما می داندکه هیچ انحرافی در فعالیت های هسته ای صلح امیز ایران وجود ندارد و ایران بر اساس معاهده “ان پی تی ” ،فعالیت غنی سازی را برای تولید سوخت مورد نیاز راکتور و نیروگاه هسته ای ؛ تحت نظارت کامل بازرسان اژانس انجام می دهد . این موضوعی است که ۱۶ نهاد اطلاعاتی امریکا پیش از این دوبار انرا تایید کرده اند .
واقعیت این است که امریکا بدنبال اهداف دیگری است که در چار چوب سیاستهای منطقه ای و بین المللی دنبال می کند.
به عقیده ناظران سیاسی ،امریکا با توجه به دو مسئله ، یکی در پیش بودن انتخابات و دیگری مشکلات ناشی از رکود اقتصادی و بحران مالی درغرب ،سعی در موفق نشان دادن سیاست های کاخ سفید در قبال ایران و مسایل خاور میانه دارد .
از دید این ناظران ،اظهارات کلینتون در پکن ؛اما نشان داد که امریکا برای وارد کردن فشار بر ایران به بن بست رسیده است ، به همین علت سعی دارد از طریق اتهام سازی وتهدید نشان دادن فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اهداف مورد نظر خود ر ا پیش ببرد .
البته امریکا سال هاست که با استفاده از اهرم های سیاسی و اقتصادی در صدد منزوی کردن ایران در صحنه بین المللی است ؛ و در اجرای این سیاست کوشیده تا از موانع متعدد و مخالفت های جدی در سطح بین المللی ؛بویژه از سوی چین وروسیه عبور کند؛ اما تلاشهای امریکا راه بجایی نبرده است .
از سویی ، تلاش مقام های کاخ سفید بر ضد ایران در حالی است که علی باقری ` معاون امور بین المللی شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز چهار شنبه پس از دیدار با مقام های چین، به مسکو سفر کرد و با `سرگئی ریابکوف` معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه درباره دور آتی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت و گو کرد .
ایران و گروه ۱+۵ دور اول این مذاکرات را در استانبول برگزار و توافق کردند که معاهده “ان پی تی ” ، چارچوب و پایه همکاری ها باشد و به مذاکرات برای حل مسایل موجود ادامه دهند.
در هر حال ؛ تجربه نشان داده است، کار شکنی در مسیر گفتگوهای سازنده و تشدید فشارها و تحریم ها علیه ایران ، راهبردی خطا و در عین حال شکست خورده است که غرب را نیز با چالش های جدی مواجه می سازد.
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.